Interjú Horváthné Hidegh Anikóval, a Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium főigazgatójával.
Az iskola honlapján egy Montessori-idézet szerepel mottóként: „Kezdeményezni, azután hagyni, hogy a gyermek szabadon kibontakoztathassa képességeit. Ez a pedagógus feladata.” Miben nyilvánul meg ez a gyakorlatban, a tantervben, az intézmény pedagógusainál?
Iskolánk természetesen igazodik a 2020 NAT és a Kerettantervek előírásaihoz és a Helyi Tantervünket is ezek szerint állítottuk össze. Azonban fontos kiemelni, hogy elsőtől a tizenkettedik évfolyamig minden tagozaton nagyon fontosnak tartjuk a gyakorlatokon keresztül történő tanulást.
[kiemelt] Számos rendkívüli órát tartunk, ahol szakemberektől „mélységeiben” hallják a tanulóink az adott tananyagot, több esetben mennek múzeumpedagógiai és könyvtári órákra, egyetemekre és ottani gyakorlatokra, valamint a MOL gyakorlataira. [/kiemelt]
Egyes sportágak képviselőit meghívjuk a Magyar Diáksport Napjára, hogy általuk ismerhessék meg jobban a gyerekek az adott edzésformát. Kilencedik évfolyamtól a biológusainknak terepgyakorlatokat tartunk, öt napot tanévenként. Az emelt szintű informatikát tanuló diákjaink számára céglátogatásokat szervezünk, a nyelvi emelt szintre járóknak pedig nyelvi táborokat. Az Arany Akadémia programjának előadóiként a város vagy az iskolánk büszkeségeit hívjuk meg, de akár országos hírességeket is invitálunk, hogy életútjukat, eredményeiket bemutassák. A gyerekeknek fontos, hogy legyen céljuk. Ennek cél elérése biztos motivációt ad számukra, ami pedig a tanulás hajtóereje.

Arany Akadémia (Forrás: Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium)
Többször hangsúlyozzák, hogy a legfontosabb partnereik a szülők. Az értekezleteken, fogadóórákon túl milyen közösségi események, családi napok, rendezvények keretében tartják fenn a folyamatos kapcsolatot velük?
Természetesen vannak családi napjaink is, ez inkább az alsó tagozat osztályaiban és az SNI-tagozaton jellemző, mind a diákok, mind a szülők és a pedagógusok részéről nagy népszerűségnek örvendő kezdeményezés. Alapítványi Bált is minden évben rendezünk, 2026-ban ráadásul kerek évforduló következik: 20. alkalommal tartja meg iskolánk a rendezvényt. Fontos kiemelni még a Pályaorientációs Napot, ahova szintén hívjuk a szülőket, méghozzá leginkább érdekes foglalkozások bemutatására.
[kiemelt] Mind az alsó, mind a felső tagozatban nagy jelentősége van a személyes, közeli példák állításának, hogy a gyerekek így találkozhassanak egyes munkakörökkel, és bizalommal tudjanak kérdezni. [/kiemelt]
De egyéb közös, összefogást igénylő munkákba is bevonjuk a hozzánk járó diákok családjait, például az iskola kerítésének festésében, a Zöld Liget kialakításában és átadásában is a közreműködésüket kértük. Az Arany Kaland pedig egy, a szülők által szervezett akadályverseny az iskola négy tagozatán tanuló 850 gyermek részére.

Rendkívüli óra a 8. évfolyamnak, cím: Nyugatosok (Forrás: Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium)
A középsúlyos és enyhén értelmi fogyatékos tanulók integrált oktatása milyen lehetőségeket és milyen nehézségeket állít az oktatók és a diákok elé?
Ennek kettős visszhangja van. A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN), illetve a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek szülei általában elégedettek és megfelelőnek érzik ezt az oktatási modellt, hiszen az integrált tanulók megkapják a fejlesztő óráikat, vagy egyéni, vagy kiscsoportos formában. Az is előfordul, hogy a kéttanáros modellt tudjuk alkalmazni. De ezzel együtt ezek a diákok nagyon sok gondot jelentenek az osztálytársaik számára, mivel a munkatempó csökkentése, az órák zavarása, vagy épp a fegyelmezési problémák valamelyike biztosan jelen van a mindennapokban. Így a nem BTMN vagy SNI gyermekek szülei természetesen nem annyira pozitívan fogadják ezeket a törekvéseket. Ebben pedig a pedagógusok és az igazgató feladata megtalálni az optimális egyensúlyt, ami nem könnyű.

Autizmus világnapi műsor a város Fő terén (Forrás: Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium)
Hogyan, mikor alakult meg a Golden Voices acapella-kórus és a férfikórus? Milyen sikereik voltak, vannak? A volt tagok gimnázium utáni esetleges zenei tevékenysége ismert Önök számára?
A Golden Voices 2012-ben alakult meg zenét kedvelő, lelkes gimnazistákból. Kezdetben elsősorban az iskolai ünnepi rendezvényeken szerepeltek, majd egy helyi tehetségkutató versenyen is megmérettették magukat, ahol kiemelkedő teljesítményüket külön is méltatták. Az Arany János Általános Iskola es Gimnázium Férfikórusa először 2014-ben, egy március 15-i ünnepségre állt össze. A fellépés annyira megtetszett a fiúknak, hogy elhatározták: folytatják a közös éneklést, és megalapították saját kórusukat, melyben az ötödik évfolyamtól a tizenkettedikesekig mindenki büszkén énekelt. Később rendszeresen felléptek a város neves rendezvényein, nemzeti ünnepeken, és mindig nagy népszerűségnek örvendtek. Jelen voltak többek között az Abasári Katonadal Fesztiválon is, ahol hatalmas sikert arattak, valamint az Erkel Színház színpadán is bemutatkoztak. Az elballagott diákok közül sokan főiskolai és egyetemi éveik alatt is visszajártak énekelni, így egy alkalommal hatvan–hetven fiú állt egyszerre színpadra – ez az országban is egyedülálló volt. A kórusok egykori tagjai közül többen zenei pályán folytatták útjukat: konzervatóriumban, majd zeneakadémián szereztek diplomát, illetve többen szólóénekesi karrierbe kezdtek.

40 éves az iskola (Forrás: Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium)
Ön főigazgatóként mit gondol, melyek azok a sarkalatos pontok, amelyek miatt az iskola kiemelkedik Magyarországon a többi nyolcosztályos gimnáziumi képzést indító, vagy éppen fogyatékkal élő és/vagy SNI-s gyermekekkel foglalkozó intézmény közül?
Nyolcosztályos gimnáziumként kiemelkedő a tehetséggondozásunk, ami miatt igen jelentős a megtartó erő az érettségiig. A diákok és a szülők számára is vonzó a sokszínűség, a rengeteg program és rendkívüli óra, melyeket a tanulók életkorának megfelelően tudunk biztosítani. Nálunk akár nyolcadik osztályig is gyermekek tudnak maradni, megélni a kisebb-nagyobb örömöket.
[kiemelt] Nem vagyunk „versenyiskola”, de a tehetségekre mindig odafigyelünk. [/kiemelt]
Diákjaink már ötödik osztálytól emelt szinten tanulják az angol nyelvet, így már akár hetedik osztályban is utazhatnak az Erasmus-program keretében. Pályázataink lehetőségei és eredményei is kimagaslók: évente hetven–nyolcvan gimnazistánk jut ki cserediákként az Európai Unió több országának közoktatási intézményeibe, és kollégáink közül is tizenöt–tizennyolc fő tud részt venni nemzetközi továbbképzéseken. Tapasztalataink szerint ez a kiégés ellen is hihetetlenül jó gyakorlat.
SNI-integráció és külön nevelés terén fontos, hogy nagy iskolaként ennek megfelelő befogadóképességünk is van. Számos programunk szól az érzékenyítésről:
[kiemelt] azt valljuk és közvetítjük, hogy nem vagyunk egyformák, a „más” gyerekeknek is vannak értékeik, és a fő feladatunk megtalálni azokat. [/kiemelt]
A nagy iskola programjaiba bevonjuk az SNI tanulókat, az SNI-tagozat programjaiba pedig a nagy iskola osztályait vagy azok képviselőit – úgy látjuk, hogy ez rendkívül hasznos mindenki számára.

Kiváló sportolókkal a városi Sport Díj Gálán, 2025. november (Forrás: Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium)
Hogyan látja az iskola jövőjét? Mely irányokat szeretnék mindenképpen tartani, és mi az a terület, ahol esetleg változtatnának, fejlődnének?
Szeretnénk ilyen nagy, többcélú, összetett intézményként megmaradni. Azt gondolom, hogy a gyerekek nálunk találkozhatnak minden olyan személyiségtípussal, akikkel a nagybetűs Életben is fognak, így van esélyük, lehetőségük a minél jobb alkalmazkodás, beilleszkedés megtapasztalásához és elsajátításához. Még nem hallottunk olyan tanítványunkról, aki elhagyva az iskolát megfutamodott volna a feladatok, vagy a társadalmi, felsőoktatási, munkahelyi kihívások elől. A jelenlegi, az arculatunkat leginkább formáló, kiemelt területeinkre szerencsére még jó eséllyel hosszú évekig szükség lesz: ezek az angol nyelv (idegen nyelvek), a digitális kultúra és a biológia (környezetvédelem). Ahogy idővel változnak a társadalom, és ezáltal a szülők, diákok igényei, azokhoz kell alkalmazkodni, és igyekszünk is majd helytállni.

Boncolási gyakorlat (Forrás: Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium)
——
A kiemelt képen Horváthné Hidegh Anikó látható a 40. jubileumi tanévnyitón. Forrás: Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium.
