A Michigani Egyetem kutatói arra jutottak, hogy rosszabb osztályzatokat kapnak azok a tanulók, akik a névsor végén szerepelnek, mint azok, akik az ábécé elején vannak.
Az ábécé ismerete elengedhetetlen a tanulmányi sikerhez, de az A-val, B-vel vagy C-vel kezdődő vezetéknév is segíthet az osztályzat megszerzésében. Sőt, a kutatók arra is rámutattak, hogy az ábécé szerint „hátrányos helyzetű” tanulók, azaz a névsor végén szereplők észrevehetően negatívabb, kevésbé udvarias megjegyzéseket kapnak tanáraiktól.
„Sokat gondolkodtunk azon, hogyan lehetne igazságossá és pontosabbá tenni az osztályozást, de ez még számomra is nagyon meglepő volt”
– mondta Jun Li, a tanulmány egyik társszerzője.
A Michigani Egyetem kutatása
A kutatók 2014 őszi szemesztertől 2022 nyári szemeszteréig gyűjtötték a legszélesebb körben használt online tanulásmenedzsment rendszerben az összes hallgató elérhető tanulmányi adatait. Ezt kiegészítették az egyetemi nyilvántartási adatokkal, amelyek részletes információkat tartalmaznak a hallgatók hátteréről, demográfiai adatairól és tanulmányaikról.
Bár az adatok az Michigani Egyetemtől származnak, a kutatók szerint az eredmények általánosíthatók. A tanulásmenedzsement rendszerek általános tervezési problémája okozhatja a gondot, ugyanis ezek a rendszerek alapesetben a tanulók dolgozatait a nevük szerinti ábécé sorrendben rangsorolja. A dolgozatokat javító tanárok pedig mire a névsor végére érnek, már elfáradnak, kevésbé tudnak fókuszálni.
„Azt gyanítjuk, hogy a fáradtság az egyik fő tényező, ami ezt a hatást okozza, mert amikor hosszú ideig dolgozol valamin, elfáradsz, és akkor kezded elveszíteni a figyelmed, és a kognitív képességeid csökkennek”
– mondta a tanulmány egyik szerzője.

A tanulásmenedzsement rendszerek alapesetben a tanulók dolgozatait a nevük szerinti ábécé sorrendben rangsorolja. A dolgozatokat javító tanárok pedig mire a névsor végére érnek, már elfáradnak, kevésbé tudnak fókuszálni. (Fotó: 123RF)
Elméletüket az is alátámasztotta, hogy ha a tanárok fordított sorrendben, azaz Z-től A felé álltak neki a javításnak, az ábécé elején szereplők (A-tól E-ig) értek el rosszabb eredményt, míg a W–Z közötti tanulók jobbat.
Igaz, nem mindenhol bevett szokás az ábécé-sorrendben való javítás, az egyre elterjedtebb online rendszerek esetében általában így jelennek meg a leadott feladatok vagy vizsgák. A szakértők szerint érdemes megfontolni, hogy a diákok dolgozatait egyszerre többen javítsák, ugyanis így elkerülhető a fókuszvesztés, és kevesebb eséllyel születik igazságtalan eredmény.
Egészséges táplálkozással a sikeres vizsgáért
Természetesen a legfontosabb továbbra is az, hogy az eredményeket legjobban az befolyásolja, hogy mit tudsz. Ehhez pedig elengedhetetlen az egészséges táplálkozás egészséges táplálkozás a koncentráció fenntartása és az agyműködés optimalizálása szempontjából.