Az Ifjúságkutató Intézet 2024. május 14-én rendezte meg az „EMERGING VOICES – Perspectives from the Next Generation of Scholars in Youth Research” című nemzetközi konferenciáját Budapesten, amelyre a világ minden tájáról érkeztek fiatal kutatók, a pályájuk elején járó PhD hallgatók, hogy megosszák eddigi kutatási eredményeiket egymással négy, az ifjúság szempontjából kiemelt témakörben: három szekció a fiatalok életét nagymértékben meghatározó 21. századi kihívás, vagyis a mesterséges intelligencia, a politikai aktivitás, valamint a mentális jólét témakörét járta körül, míg a negyedik a hagyományos ifjúságügyi témára, az oktatásra koncentrált.
Ahol még a madár sem jár: ázsiai doktoranda Magyarországon
Az oktatással foglalkozó szekcióban adott elő Byambasuren Nyamkhuu is, az Eötvös Loránd Tudományegyetem PhD hallgatója, aki a felsőoktatásban, különös tekintettel a PhD képzésben tapasztalható stresszel való megküzdési stratégiákat mutatta be. Auto-etnográfia módszert alkalmazott, vagyis a saját életútján keresztül mutatta be, hogy milyen stresszforrások jelennek meg a doktori képzés ideje alatt, amelyekkel egy Ázsiából származó fiatal doktorandusznak szembe kell néznie. A kutató ugyanis Mongóliában született, s mielőtt Magyarországra érkezett volna, sohasem járt még Európában.
Ennek köszönhetően az első kihívást a kulturális különbségekből fakadó nehézségekkel való megküzdés jelentette számára. Az eltérő kulturális háttér elsősorban a nyelvi, a gasztronómiai, a kulturális, a szokásrendszerbeli különbségekre, valamint az eltérő társadalmi struktúrára vezethetők vissza. Az nem újdonság, hogy az európai társadalmak egyre inkább individualizált társadalmakká válnak, azonban ázsiai szemmel még inkább annak tűnnek: Mongóliában például még napjainkban is kiemelt fontosságú a vendégszeretet. Az Európára egyre inkább jellemző individualista szemléletmód továbbá abban is megnyilvánult, hogy míg a mongolok a COVID-19 járvány során azért viseltek maszkot, hogy másokat védjenek, az európaiak inkább azért, hogy magukat védjék.
„Szerencséd, hogy nem professzornak szólítottál!”
A kulturális különbségek mellett további alkalmazkodást igényelt elnavigálni az ismeretlen tudományos környezetben. A különbségekre kitérve elárulta, hogy Ázsiában a tanár-diák kapcsolat még mindig erőteljesen hierarchizált, a hallgatók mindenért engedélyt kérnek az oktatótól. Elsősorban a rotációs tanulást, vagyis az ismétlésen alapuló memorizálási technikát alkalmazzák, valamint erőteljesen megjelenik a tekintélyelvűség is az oktatásban. Ezzel szemben Magyarországon azt tapasztalta, hogy bátorítják a kritikai gondolkodást, az önálló kutatást, valamint a tanár-diák közötti nyílt párbeszédet is. Mindez pedig arra ösztönözte, hogy új utakat találjon a tanuláshoz, valamint az akadémiai interakciókhoz is. Utóbbi esetre szemléletes példa, hogy amikor megkérte a magyarországi egyetemi tanárja, hogy hagyja el a megszólításból a professzort, ez nehezére esett, ugyanis az ázsiai oktatási kultúrában teljesen másképpen szocializálódott.

Fotó: 123RF
Balansz a különböző életek között
A harmadik stresszforrás az akadémiai kihívásokhoz kapcsolódik, ez már ismerős lehet minden doktori képzésben részt vevő számára. Nyomást elsősorban a kurzusok sikeres teljesítése, a határidők betartása, a kiterjedt kutatások lefolytatása, a tanítási feladatok, a publikációs kényszer, a konferenciákon való részvétel, valamint a személyes és az akadémia élet közötti egyensúly kialakítása miatt érzett. Ez utóbbi különösen nehéz, s nagyon hasonló tapasztalatokról számolt be, mint általában a doktori képzésben résztvevők általában: például, amikor a szabadidejében a barátaival kávézott, a gondolatai akkor is újra és újra visszakanyarodtak a képzéshez, a kutatásához.
Egyszer csak…
A kulturális különbségek, az eltérő felsőoktatási környezetből fakadó nehézségek, valamint az akadémia kihívások mellett a mai fiatal doktoranduszoknak a járványhelyzet akadémiai életre gyakorolt hatásával is szembe kellett nézniük. A külföldi kollégisták a lezárások miatt akár száz másik diáktársukkal maradtak összezárva, a digitális oktatásra is át kellett térniük, valamint az anyagi korlátok is nehézséget okozhattak egyeseknek – ez utóbbi inkább az ösztöndíj nagyságától függött.
A legfontosabb gyógymód a stresszre az elfogadás, a barátok és az egyensúlyra való törekvés
Az előadását ezt követően olyan hasznos praktikákkal zárta, amelyek segítettek megküzdeni az akadémiai stresszel a COVID-19 világjárvány közepette. Videókat nézett, könyveket olvasott a személyes fejlődés és tervezés témakörében, nyelvet tanult, jógázott, amely jó hatással volt a mentális egészségére, elkezdett fókuszálni a részmunkaidős munkájára, új szokásokat alakított ki, valamint különböző applikációkat is kipróbált, amelyek segítették az életét szervezni és megtervezni a következő lépéseket is. A legfontosabb lecke, amelyet megtanult, hogy habár még mindig jelen van az életében a szorongás és a stressz a PhD képzés miatt, de tudatosan megpróbál felülkerekedni efelett, például barátokat és társakat keres, akik megértik a problémáit, s még nagyobb hangsúlyt fektet a magán- és az akadémiai életének egyensúlyba helyezésére.
Kiss-Kozma Georgina
Nemzetközi előadók és a hazai könnyűzene színe-java az MCC Feszten
