Az Oktatási Hivatal és a Pénziránytű Alapítvány közös jelentése szerint a magyar diákok 81,7 százaléka rendelkezik az elvárható vagy annál magasabb szintű pénzügyi műveltséggel, és közel minden harmadik diák kimagasló eredményeket ért el a PISA 2022-es pénzügyi felmérésén.
Kiemelkedő teljesítmény a PISA 2022-es pénzügyi műveltség mérésén
Az Oktatási Hivatal és a Pénziránytű Alapítvány közös erőfeszítésének eredményeképpen elkészült a 2022-es PISA vizsgálat pénzügyi műveltség mérésének magyar jelentése. Az eredmények kiemelkedően pozitívak: a hazai tanulók 81,7 százaléka a társadalmi szempontból elvárható vagy annál magasabb szintű pénzügyi képességekkel rendelkezik, közel minden harmadik diák pedig kimagasló pénzügyi műveltséggel bír. Bár a magyar diákok pénzügyi magatartása több szempontból is példaértékű, a folyamatosan változó pénzügyi környezetben továbbra is szükséges a célirányos iskolai szemléletformálás.
Spórolás, hitel, zsebpénz: így kezelik a különböző generációk a pénzügyeket
Első magyar részvétel a PISA pénzügyi műveltségi moduljában
Magyarország első alkalommal csatlakozott a PISA 2022-es pénzügyi műveltségi moduljához, amely 20 ország részvételével zajlott.
[kiemelt]Az eredmények szerint a magyar diákok átlagpontszáma 492, amely meghaladja a 20 ország 475 pontos átlagát.[/kiemelt]
Pénzügyi problémák megoldási képességei
A felmérés során különböző pénzügyi problémák megoldási képességeit vizsgálták. A 15 éves magyar diákok közel 30 százaléka érti és alkalmazza a bankszámlavezetéssel és a kamatoskamat-számítással kapcsolatos ismereteit, pénzügyi döntéseikben figyelembe veszik azok hosszabb távú következményeit, és előrelátással, előretervezéssel bírnak. Továbbá, a magyar tanulók 81,7 százaléka ismeri a leggyakoribb pénzügyi termékeket és kifejezéseket, valamint képes egyszerű számítási műveletek elvégzésére mindennapi pénzügyi helyzetekben.

Kiemelkedően magas pontszámot értek el azok a diákok is, akik rendelkeztek bankszámlával. (Fotó: 123RF)
Az érdeklődés és önbizalom szerepe
Azok a diákok, akiket jobban érdekelnek a pénzügyek, illetve nagyobb pénzügyi önbizalommal rendelkeznek, magasabb pontszámot értek el a felmérés során. A jól teljesítő magyar diákok pénzkezelési magabiztossága 93,3 százalékos volt.
[kiemelt]Kiemelkedően magas pontszámot értek el azok a diákok is, akik rendelkeztek bankszámlával – esetükben 28 ponttal volt magasabb az átlagpontszám.[/kiemelt]
A pénzügyi önbizalom fejlesztésének jelentősége
Nemzetközi viszonylatban is figyelemre méltó, hogy sok gyengén teljesítő diák úgy gondolja, hogy tudja, hogyan kell kezelnie a pénzét, így az ő pénzügyi műveltségük fejlesztése különösen fontos lehet a jövőbeni döntéseik szempontjából.
Megtakarítási szokások és költési magatartás
A megtakarítási magatartás terén a magyar diákok spórolási hajlandósága 92 százalék feletti, ám ez jellemzően készpénzben történik: mindössze 44,1 százalékuk tett félre bankszámlán a felmérést megelőző egy évben. A magyar diákok költésekkel kapcsolatos magatartása is kedvezőbb képet mutat a nemzetközi átlaghoz képest: 96 százalékuk az elmúlt évben legalább egyszer ellenőrizte mennyi pénze van, ami csupán a holland és dán diákok eredményeitől marad el.
Családi háttér és iskolai nevelés hatása
A PISA mérés kiemelte, hogy azok a diákok, akik otthon beszélgetnek a szüleikkel a pénzügyekről, önálló döntési lehetőséget kapnak pénzügyi kérdésekben, és hozzáférnek pénzügyi termékekhez, jelentősen jobb eredményeket értek el. Az iskolai pénzügyi nevelés fontosságára is felhívták a figyelmet, hiszen az képes kompenzálni a családi háttérből adódó hiányosságokat és mérsékelni az egyenlőtlenségeket.
Pénzügyi tudatosság fejlesztése Magyarországon
Magyarországon a pénzügyi tudatosság fejlesztése tantárgyakba integráltan valósul meg, különösen a matematika, földrajz, történelem tantárgyak, valamint a technikumok pénzügyi és vállalkozói ismeretek tantárgy keretében. A 2015 óta zajló fejlesztéseknek köszönhetően évente több mint 700 ezer ingyenes kiadvány segíti a diákok pénzügyi ismereteinek bővítését. A Pénziránytű Alapítvány által kidolgozott tematikus munkafüzetek és az ingyenes akkreditált tanárképzések is hozzájárulnak a pénzügyi műveltség hatékony iskolai fejlesztéséhez.
Az eredmények részletes vizsgálata azt mutatja, hogy a magyar diákok pénzügyi műveltsége jól megállja a helyét a nemzetközi mezőnyben, ami biztató a jövőre nézve, és alátámasztja a célzott oktatási programok folytatásának fontosságát.