Demeterné Orosz Erzsébet: Nekünk is nagyon sokat kell tanulnunk a Z és az alfa generációtól
MunkaTudástár UNIside 2024. november 23.

Demeterné Orosz Erzsébet: Nekünk is nagyon sokat kell tanulnunk a Z és az alfa generációtól

„Az első és legfontosabb az, hogy a jelentkezőknek legyen affinitása a műszaki pályák irányába” – interjú Demeterné Orosz Erzsébettel, a Debreceni Szakképzési Centrum Brassai Sámuel Műszaki Technikumának igazgatójával.

A cikk eredetileg 2024. szeptemberében, az UNI in&out Innováció 2024 kiadványban jelent meg.

 

Mik a legfőbb jellemzői az önök iskolájának?

A Debreceni Szakképzési Centrum Brassai Sámuel Műszaki Technikumban jelenleg közel 1200 diákkal dolgozunk együtt, beleértve a nappali, illetve a felnőttek szakmai oktatásában tanuló felnőtteket. A nappali képzésben közel ezer főről van szó. Négy ágazatban hét szakmát oktatunk. Ezek az ágazatok a szállítmányozás, a logisztika, az informatika és távközlés, a specializált gép- és járműgyártás, illetve az elektronika, elektrotechnika. A közlekedés és szállítmányozás ágazatban logisztikai technikusokat képzünk, az informatika és távközlésben informatikai rendszer- és alkalmazásüzemeltető technikusokat. A specializált gép- és járműgyártásban gépjármű-mechatronikai, mechatronikai, alternatív járműhajtási technikusokat, az elektronika és elektrotechnika ágazatban pedig elektronikai és ipari informatikai technikusokat. Van választási lehetősége bőven annak, aki nálunk tanulni szeretne.

A fenti területeken hogyan oszlanak meg az itt tanulók, hogyan lehet bekerülni a képzésekre és mi a folyamat? Sokan a BMW miatt jönnek ide, ezért a járműiparhoz kötődő szakmák népszerűbbek?

A nyolcadikosok a kilencedik évfolyamot megkezdhetik technikumi képzésben nálunk, de ezeknél azokon is biztosítjuk a lehetőséget ugyanezekben a szakmákban, akik érettségi vizsgát tettek valahol, és így érettségi utáni közismereti tantárgyak nélküli képzésben szeretnének szakmát tanulni. Mindezeket a szakmákat kínáljuk a felnőtteknek is. Mondhatnám, hogy 0–99 éves korig, de ez így nem teljesen igaz, mert ezek a szakmák érettségihez kötöttek, tehát aki már felnőttként szeretne ezek közül választani, a belépés feltétele az, hogy legyen meg az érettségije.

Tehát ha kilencedikben belép a tanuló a technikumba, akkor két évig ágazati alapoktatásban vesz részt, majd a tizedik év végén tesz egy ágazati vizsgát, és ha az sikeres, akkor kezdheti meg a szakmai képzésben való részvételt, és lehetősége van duális képzésben cégekhez kimenni.

Itt jön a képbe a BMW, amelynek a partneriskolája vagyunk, és három szakmában visznek tőlünk tanulókat. Ezek a gépjármű-mechatronikai, a mechatronikai és az elektronikai technikusok. Tavaly kezdték a duális képzést, akkor 70 tanulónk került be a BMW képzésébe, ami azt jelenti, hogy ők az idén befejezik az első duális évüket, és jövőre folytatják a következőt.

Az e képzésben kivihető tanulók számának körülbelül a fele duális képzésben tanul, a kisebb cégek pedig szintén autós területről visznek gyerekeket. Fontos kiemelni, hogy ez már nagy létszámnak számít, a szakképzés 4.0-nak ez az egyik pillére, hogy ágazati képzőközpontok jöhettek létre. Ők már szakképzési munkaszerződést kötött diákok.

Az érettségi utáni képzésben résztvevőknek szintén van lehetőségük duális képzésbe kimenni, ők fél év alatt megcsinálják azt az ágazati alapvizsgát, amit az általános iskolából érkezők a második év végén, és utána van lehetőségük kimenni duális képzésbe cégekhez.

BMW Group gyár Debrecen (Forrás: UNI in&out Innováció 2024)

Mi a tapasztalat, a tanulmányok és a duális képzés után könnyebben helyezkednek el a diákok?

Mindig szoktunk egy év múlva visszajelzést kérni. A nálunk végzettek nagy része az adott szakmában el tud helyezkedni, és ahogy kikerülnek a duális képzésbe egy céghez, nagyon sokaknak munkát is ajánlanak. Van, aki elmegy főiskolára, egyetemre, és ennek is örülünk, mert ez egy nagyon jó visszajelzés az iskolának, hogy tudunk az egyetemeknek is küldeni megfelelő diákokat. Ők leginkább a mérnökképzésekbe szoktak bekapcsolódni, illetve az informatikai területünk az, ahol nagyobb létszámban mennek a gyerekek egyetemre.

Mik a legfontosabb kritériumai annak, hogy valaki sikeres legyen ezen a pályán?

Elsősorban a műszaki szakmák vannak nálunk előtérben, tehát főleg a fiúk választják. Egyedül a logisztika kivétel, ott a nemek aránya körülbelül fele-fele. Kevés lánnyal dolgozunk, de nem lehetetlen, hogy egy-egy szakmába becsöppen közülük valaki, volt már nekünk autószerelőnk és mechatronikai, illetve elektronikai technikusunk is végzett már nálunk lány. Tulajdonképpen az első és legfontosabb az, hogy a jelentkezőknek legyen valami affinitása a műszaki pályák irányában.

Itt most gépjármű-mechatronikai technikusokról beszélünk, de a köztudatban még mindig az autószerelői terjedt el. Nagyon sok diákunk van, aki már nem első, hanem második vagy harmadik generáció, tehát az édesapja vagy a nagypapája is ebben a szakmában dolgozik, és ő ezt szeretné csinálni, és céltudatosan erre készül akár már 14 éves korától. Nyilván kell a műszaki érzék, és hogy szeresse egy kicsit a matematikát, a természettudományos tantárgyakat.

Mi a legnagyobb vonzereje az önök iskolájának?

Amikor 2019-ben nyilvánosságra került, hogy a BMW gyárat épít Debrecenben, és a Brassai a partneriskolája lesz, augusztus végén sorban álltak az ajtóm előtt, és mindenki autószerelő akart lenni. Akkor két osztályt indítottunk. A céggel nagyon szoros és napi szintű kapcsolatban állunk. A BMW-nek van egy oktatási központja, ahol a saját oktatóik tanítják meg a diákjainknak a szakmát.

Miben látja a mai fiatal pályakezdők sikerét, milyenek az ide járó gyerekek?

Nagyon sokat kell nekünk is tanulnunk ahhoz, hogy megfelelően bánjunk a mai fiatalokkal, hiszen ők már a Z és az alfa generáció, ami azt jelenti, hogy ők beleszülettek a technikába. Tehát nekik már természetes az, ami nekünk nem. Mi is nagyon sokat tanulunk tőlük. Erre jó volt a pandémiás időszak. Amikor hirtelen belecsöppentünk az online oktatásba, volt olyan platform, amit azért használtunk, mert a gyerekek azt használták. Nekünk mindegy volt, hogy mit tanulunk meg, mert minden új volt. Mondtuk, hogy ti ezt tudjátok, jó, akkor tanítsátok meg nekünk. Azt gondolom, hogy egészséges mai fiatalokról beszélünk, akik megfelelnek a kor kihívásainak, szellemiségének.

Demeterné Orosz Erzsébet

  • A Kossuth Lajos Tudományegyetemre járt Debrecenbe, ahol matematika, ábrázoló geometria szakos középiskolai tanári diplomát 1996-ban, majd 1999-ben informatika szakos középiskolai tanári végzettséget szerzett.
  • Közoktatási vezető szakra járt 2003-ban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, majd ugyanott szerzett köznevelési mestervezető diplomát 2018-ban.
  • A Debreceni Baross Gábor Szakközépiskolában 1998-tól 2008-ig tanított.
  • 2008-tól jelenleg is tanár/oktató.
  • A Debreceni SZC Brassai Sámuel Műszaki Technikumban a 2014/2015-ös tanévben általános intézményvezető-helyettes, a 2015/2016-os tanévben megbízott igazgató.
  • A Debreceni Szakképzési Centrum Brassai Sámuel Műszaki Technikumának igazgatója 2016. július 1-jétől.

Az UNI in&out Innováció 2024 kiadvány célja, hogy segítsen eligazodni a technológiai fejlődés gyors ütemében, és bemutassa, hogyan formálják a legújabb innovációk a jövő iparát és oktatását. Kiadványunk ezúttal az MTMI (matematika, természettudomány, műszaki és informatikai) területekre fókuszál, körüljárja az ipar 4.0-koncepciót és témaköreit.

Az UNI in&out Innováció 2024 megvásárolható online a shop.uniside.hu oldalon, valamint a Relay és Inmedio hálózat, illetve az Auchan és Interspar üzleteiben.

Ez is érdekelhet