„Tanítsunk Magyarországért” program: Mentorálással a jövőért
Tudástár Németh Eszter 2025. március 31.

„Tanítsunk Magyarországért” program: Mentorálással a jövőért

A Miskolci Egyetemen rendezték meg a „Tanítsunk Magyarországért” ösztöndíjprogram első országos konferenciáját. Az ösztöndíjprogramot a legeredményesebb és leghatékonyabb társadalmi felzárkóztató programként jellemezték. Az eseményen az alapítók, működtetők és az egyetemek képviselői értékelték az eddigi eredményeket, valamint áttekintették a programban rejlő további lehetőségeket.

Egy program, amely esélyt ad

A „Tanítsunk Magyarországért” program 2018 decemberében indult, célja a hátrányos helyzetű kistelepüléseken felnövő gyermekek társadalmi érvényesülésének támogatása. Mára több mint 22 egyetem csatlakozott hozzá, közel 700 egyetemi hallgató mentor segítségével, akik száz kisiskola diákjainak mutatják meg a lehetőségeket a tanulásban és a társadalmi mobilitásban.

Országos konferencia a jövő lehetőségeiről

Az ösztöndíjprogram első országos konferenciáját a Miskolci Egyetemen rendezték meg, ahol az alapítók és résztvevők a múltbeli eredményeket értékelték, valamint a jövőbeli lehetőségeket vitatták meg. György László, a program kormánybiztosa hangsúlyozta, hogy a „Tanítsunk Magyarországért” program egyik fő célja, hogy 2030-ra minden ma általános iskolás legalább egy szakmával rendelkezzen. A mentorálás mellett kulturális és közösségi eseményekkel is segítik a diákokat a középiskolai beilleszkedésben.

A program egy olyan problémának a megoldását tűzte ki célul, amelyre évtizedeken át, sem Magyarországon sem máshol nem sikerült megoldást találni. Ez pedig a lemaradó, hátrányos helyzetű térségekben élő gyermekek felzárkóztatásának ügye. Nemzetközi összehasonlító elemzések azt mutatják, hogy ez a mi projektünk jelenleg a legeredményesebb társadalmi felzárkóztatási program. Számszerűsíthetően kevesebben hagyják el az iskolát is ott, ahol működik ez a program. A legnagyobb mértékben és a leghatékonyabban – azaz a legkisebb egységköltséggel – tudjuk elérni a kitűzött célokat” – ismertette a kormánybiztos.

A „Tanítsunk Magyarországért” program nemcsak a diákok, hanem a társadalom egésze számára is hosszútávú előnyökkel jár (Fotó: Miskolci Egyetem)

Egyetemek és vállalatok együttműködése

A program a Tanítsunk Magyarországért Alapítvány és a Nemzeti Tehetség Központ Nonprofit Kft. együttműködésével valósul meg. Ennek keretében képzéseket, mentori programokat, ingyenes rendezvényeket szerveznek, valamint vállalatokat is bevonnak a mentorálásba. Horváth Zita rektor kiemelte: az egyetemek nemcsak oktatási és kutatási feladatokat látnak el, hanem társadalmi felelősségvállalásuk is kulcsfontosságú. „Magától értetődő tehát, hogy amikor a Tanítsunk Magyarországért program létrejött, az ME ott volt az első négy létrehozó egyetem között” – hangsúlyozta a rektorasszony.

A mentorok szerepe

Az egyetemista mentorok heti hat órában foglalkoznak a diákokkal, tanórai és tanórán kívüli programokat szervezve. Kovács Botond, a program egyik szenior mentora elmesélte: a mentorok speciális képzésben részesülnek, hogy megfelelő módszerekkel segíthessék a hátrányos helyzetű gyermekeket. Ezen felül minden félév elején újabb képzésen vesznek részt, így biztosítva, hogy a hallgatók szakmailag felkészültek legyenek a feladatra. Elsősorban korrepetálással és élménypedagógiával segítik a gyermekeket. A program keretében munkával kapcsolatos előadásokat, gyárlátogatásokat is szerveznek, hogy a diákok képet kapjanak a lehetőségeikről.

A „Tanítsunk Magyarországért” program hatása

A program jelentősen hozzájárul a hátrányos helyzetű diákok társadalmi felzárkóztatásához. A konferencián bemutatott kutatási eredmények szerint azokban az iskolákban, ahol működik a program, lényegesen kevesebben hagyják el idő előtt a közoktatást. A személyes figyelem és a rendszeres támogatás segít abban, hogy a diákok hosszú távon is motiváltak maradjanak, és ne adják fel céljaikat. A program tehát nemcsak a diákok, hanem a társadalom egésze számára is hosszútávú előnyökkel jár.

Ez is érdekelhet