Az alapképzés a legfontosabb időszaka a manuális készségek fejlesztésének – interjú Megyeri Gáborral, a METU Művészeti és Kreatívipari Karának dékánjával
TudástárUni Diplomát szerzek! 2025. szeptember 17.

Az alapképzés a legfontosabb időszaka a manuális készségek fejlesztésének – interjú Megyeri Gáborral, a METU Művészeti és Kreatívipari Karának dékánjával

„Számunkra nagyon fontos a minőségi értékközvetítés, így oktatóink jellemzően prosperáló művészek, kutatók és művészeti szakemberek, akik valóban naprakész tudást adnak át a hallgatóknak első kézből. Kislétszámú csoportjaink pedig garantálják az oktatóink maximális figyelmét a hallgatók számára” – fogalmazott Megyeri Gábor, a METU Művészeti és Kreatívipari Karának dékánja.

A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványában jelent meg.

Mit tart a Kar legfontosabb jellemzőinek?

A Budapesti Metropolitan Egyetem Művészeti és Kreatívipari Kara az ország legnagyobb művészeti képzést kínáló intézménye. Közel 1700 hallgató tanul alap- és mesterképzéseinken, nappali és levelező formában egyaránt. Öt tanszékünkön és egy intézetünkben, 13 alap- és 13 mesterszakon kínálunk képzést, és ezek között van olyan is, ami csak nálunk érhető el. Sőt, a gyakorlati képzéseink mellett mi 3 elméleti szakot is biztosítunk a hallgatóknak. Ez az akadémiai egységünk biztosítja a tudományos tevékenységeink zömét is. Számos kapcsolatot építettünk ki kiemelkedő, elismert, külföldi egyetemekkel; emellett folyamatosan bővítjük angol nyelvű szakjaink listáját, ami idén már 13-ra emelkedik. A METU részt vesz az Erasmus programban, így hallgatóinknak lehetőségük van tanulmányaik alatt külföldi egyetemeken is tapasztalatot szerezni, és mi is szép számban fogadunk külföldi hallgatókat.

Számunkra nagyon fontos a minőségi értékközvetítés, így oktatóink jellemzően prosperáló művészek, kutatók és művészeti szakemberek, akik valóban naprakész tudást adnak át a hallgatóknak első kézből. Kislétszámú csoportjaink pedig garantálják az oktatóink maximális figyelmét a hallgatók számára.

Hogyan tartják szem előtt a fenntarthatóságot, a gyakorlatorientáltságot és az innovatív megközelítéseket?

A METU mindig is híres volt a piaci igényekhez igazodó gyakorlatorientált oktatásáról, melyhez kiválóan felszerelt tantermeink, műhelyeink és stúdióink állnak rendelkezésre. Hiszünk az analóg értékekben és azok szükségességében, de emellett biztosítjuk a hallgatóknak az oktatott művészeti területekhez tartozó, aktuális digitális eszközök és szoftverek használatának elsajátításához szükséges infrastruktúrát és tudást is. A gyakorlati oktatás formája karunk esetében jelenléti, ami véleményem szerint nagyon fontos kritériuma a művészeti képzésnek. Ezen az sem módosít, hogy szinte minden általunk oktatott alkotói tevékenységnek létezik digitális eszköztára. Elméleti képzéseink esetében jellemzően a nagylétszámú előadásoknál alkalmazzuk az online oktatást, ami ebben az esetben kiválóan működik. Kurzusaink között nagy számban megtalálhatók kifejezetten a fenntarthatósággal foglalkozó dedikált tartalmak, melyek segítségével minden hallgatónk megismerheti annak alapelveit és céljait, emellett a fenntarthatóság mellett elkötelezett oktatóink is közvetítik a témával kapcsolatos szemléletüket.

A mesterséges intelligencia használata mennyire van jelen az egyetemen, vagy az önök karán?

A mesterséges intelligencia, ahogyan a történelem során oly sok technológiai vívmány nagyon fontos, annak ignorálása felelőtlenség lenne. Megjelenése és fejlődése olyan intenzitású, hogy az oktatóknak és a hallgatóknak együtt kell megismerniük, megérteniük és mérlegelniük, hogy milyen formában és mértékben szükséges és érdemes az alkotói és tanulási folyamatokba bevonniuk azt. A művészeti képzés esetében az alapképzés a legfontosabb időszaka a manuális készségek fejlesztésének, valamint a tervezői, alkotói gondolkozás kialakításának, elsajátításának. A legnagyobb kockázatot az ebben az időszakban alkalmazott, mesterséges intelligencia alapú képalkotásban látom, hiszen az MI által nehezen értelmezhetően „megkönnyített” munka nem csak azt veszélyezteti, hogy nem alakulnak ki a rajzi, plasztikai alkotóképességek, de a megváltozott folyamat miatt, torzul a tervezői gondolkozás is. Ezeket a hatásokat oktatóként van lehetőségem megfigyelni és törekszem arra, hogy a hallgatókat megismertessem a fent részletezett manuális, analóg módszerek és az MI közötti értékkülönbségekkel.

Egyetemünk ugyanakkor nyitott minden modern technológiára és elhivatottan keresi az etikailag is megfelelő egyensúlyt annak effektív alkalmazására.

Milyen perspektívát kínálnak az ide érkező fiatalok számára, mit gondol ennek a képzési területnek a jövőjéről?

Az alkalmazott művészetek jövője véleményem szerint biztosított. Minden általunk oktatott művészeti terület olyan iparágakban való elhelyezkedésre készíti fel a hallgatókat, melyeknek szüksége van egyetemi szinten képzett szakemberekre itthon és külföldön is. Ez érvényes a kultúra közvetítési szakterületekre is. Elméleti Intézetünk felel a kar tudományos életéért, kiadványainkért.

A METU speciális, a hazai felsőoktatásban egyedülálló képzési programja a myBRAND, melynek alapvető célja a hallgatók tanulási útjának támogatása. Mesterképzéseink esetében igyekszünk élő feladatokat biztosítani a hallgatóknak az ipar minden területéről: megismerkednek a különböző méretű és szerkezetű cégek működésével, a velük történő együttműködéssel, fejlesztjük a kommunikációs képességeiket, de arra is felkészítjük őket, hogyan kell egy árajánlatot elkészíteni, vagy arra, hogy milyen vizuális kommunikációs eszközökkel tudják a leghatékonyabban átadni gondolataikat, terveiket egy potenciális megrendelőnek. Ezek a projektek jellemzően versenyhelyzetet eredményeznek és nem ritka, hogy a kiemelkedő tervekből produktum lesz. Több alumni hallgatónkat a diploma megszerzése után olyan cég alkalmazott, aminek a projektjében valamelyik szemeszterben eredményesen dolgozott.

Milyen nyári gyakorlati helyeket, vagy a képzéshez kapcsolódó plusz programokat biztosít a kar?

A hallgatóknak a diploma megszerzéséhez kötelező szakmai gyakorlatot kell teljesíteni egy olyan gyakorlati helyen, mely szakmailag releváns tevékenységet végez. Gyakran maguk választják meg a gyakorlati helyeket, de azokban az esetekben, amikor ez nem lehetséges, igyekszünk segíteni a megfelelő gyakorlati helyek felkutatásában, illetve vannak belső szakmai gyakorlataink is. Már az alapképzésen végzett hallgatóink is jellemzően munkába tudnak állni, vagy képesek létrehozni egy saját vállalkozást; mesterképzésen végzett hallgatóink ugyanezt magasabb pozícióban tudják megtenni. Rendszeresen szervezünk előadásokat, rendezvényeket változatos témakörökben, amin közösen vesznek részt az oktatók, a hallgatók és külsős résztvevők.

Minden évben nagy sikerrel megrendezzük a Cinemascope és az Animascope eseményeinket, ahol a végzős hallgatóink animációit és filmjeit mutatjuk be. Határon túli magyar egyetemekkel is rendszeresen szervezünk közös fesztiválokat, kiállításokat, és részt veszünk számos nemzetközi rangos bemutatón is. Komoly sikereket érnek el hallgatóink olyan nemzetközi design pályázatokon, mint például a World Brand Design Society.

Több hallgatónk munkája került már bemutatásra a Budapest Central European Fashion Week-en, legutóbb pedig a Magyar Zene Házával volt A Divat és Textil szakos hallgatóinknak egy fantasztikus közös projektje. Lehetőségünk van hallgatóinkkal szociális tematikájú projektekben is részt venni, ilyen volt legutóbb a Magyar Élsportolók Érdekvédelmi Fórumával közös design projekt is.

Hogyan segítik a gólyákat?

Minden szemeszterünk a projekthéttel kezdődik, mely egy szakmai és szociális programokkal gazdagon feltöltött hét. Megismerkedhetnek a tanszékekkel, szakokkal, és az oktatási helyszínekkel. Az oktatók támogató tevékenysége és a felsőbbéves hallgatók segítsége mellett, rendelkezésükre áll a Hallgatói Információs Központ és a HÖK is.

Mit javasol azok számára, akik nem nyernek felvételt az első helyen választott képzésükre?

A pótfelvételit mindenképpen érdemes megpróbálni. Előkészítőink az általános manuális készségek mellett, szakmaspecifikus előkészítő elemeket tartalmaznak. Minden érdeklődőnek javaslom, hogy keressen meg minket nyugodtan vagy jöjjön el nyílt napjainkra, ezeken ugyanis minden kérdésére választ kaphat, ami segítheti a sikeres felvételhez vezető úton.

Megyeri Gábor

  • Elismert formatervező művész, oktató és designelméleti kutató, aki 20 éve aktív szereplője a hazai kreatíviparnak és a művészeti felsőoktatásnak.
  • A MOME formatervező művész szakán mesterdiplomázott, majd a Corvinuson szerzett doktori (PhD) fokozatot Marketing és Designkommunikáció tárgyból.
  • 2018-óta tanít felsőoktatásban, főként design- és művészeti tárgyakat. Oktatóként, szakvezetőként, valamint általános, oktatásért és minőségbiztosításért felelős dékánhelyettesként a Budapesti Metropolitan Egyetemen kulcsszerepet játszott többek között a formatervező képzések megújításában is.
  • Számos önálló és csoportos kiállításon vett részt – többek között Bázelben, Genfben és Milánóban is bemutatkozott munkáival.
  • 2025 áprilisa óta Művészeti és Kreatívipari Kar dékánja a METU-n.

Még több értékes tartalom vár!

Az UNI in&out 2025 Nyár kiadványban olyan témákban mélyedhetsz el, amik valóban számítanak – oktatásról, jövőről, karrierről. Digitális és print formátumban is elérhető a shop.uniside.hu oldalon!

Ez is érdekelhet