„Azt szeretnénk elérni, hogy akik itt végeznek, azt a szellemi rugalmasságot őrizzék meg a teljes tanári pályájuk során, hogy nyitottak legyenek ne csak a környezetükre, de a diákjaik változó szemléletmódjára is” – mondta Veszelszki Ágnes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Karának dékánja.
A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványban jelent meg.
Milyen elképzelésekkel indult el a Nemeskürty István Tanárképző Kar? A 2024 decemberében megjelent UNI in&out 2025 című lapunkban Pósánné Rácz Annamária, felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár úgy fogalmazott, hogy a 2024-es év a pedagógusok éve volt.
Reméljük, hogy a továbbiak is a pedagógusok évei lesznek, hiszen a Nemeskürty István Tanárképző Karon azt tűztük ki elsődleges célul, hogy egyrészt a tanárképzést megújítsuk, és ezzel együtt az új pedagógusképzéssel a tanári szakma presztízsének növelését is elő tudjuk segíteni. Ez együtt jár jogszabályi változásokkal, a tanárképzés tanterveinek a megújulásával, amely területen együtt dolgozunk más egyetemekkel is természetesen, továbbá újdonságot jelent a korábbiakhoz képest az is, hogy kiemelten gyakorlatközpontú lesz a képzésünk.
Mit jelent pontosan ez a gyakorlatcentrikusság, mi lesz a kar különlegessége?
A gyakorlatközpontúságot többféleképpen is értelmezhetjük. A korábbi osztatlan tanárképzésben a szakmai gyakorlat, amikor a hallgatók ténylegesen az általuk később tanított korosztállyal, a diákokkal találkozhattak, csak a negyedik-ötödik tanévben érkezett el. Ezzel szemben a Nemeskürty-karon a hallgatóink az első tanévüktől kezdve találkoznak az iskolai és óvodai közeggel, valódi gyerekekkel. Az is a célunk, hogy ne csak azt az intézményformát ismerjék meg, amelyben később ténylegesen a pedagógusi pályájukat tervezik, hanem különböző iskolatípusokat, valamint a pedagógiai munkához kapcsolódó intézményeket is, mint például az Oktatási Hivatalt vagy a POK-okat (Pedagógiai Oktatási Központok), speciális nevelési intézményekre és a rájuk vonatkozó szabályozókra. Erre szolgál az úgynevezett pályaszocializációs gyakorlatok rendszere: egy öt kurzusból álló gyakorlat, amelynek során megismerik a tanári pálya nem oktatási feladatait, többek között a szülőkkel és a tanárkollégákkal való kapcsolattartást, a munkaközösségben való együttműködést, a tehetséggondozást, azt, hogy miképpen kell hátrányos helyzetű diákokkal együtt dolgozni, hogyan kell különböző iskolai szakmai programokat szervezni vagy éppen szülői értekezletet tartani. Tehát mindazt, ami az oktatáson kívül a tanári pályának a gyakorlati részét jelenti. Ez a gyakorlatorientáltság egyik jelentése. A másik pedig a terepgyakorlatok rendszere: nagyon fontos, hogy bizonyos diszciplináris képzési elemeket kiegészítünk terepgyakorlatokkal. Például a magyartanári szakosok a nyelvjárásokat ismerik meg, nemcsak Magyarországon, hanem a Kárpát-medencében, vagy a történelem szakosok ellátogatnak olyan helyszínekre, amelyek a magyar történelemben kiemelt szerepet játszottak, a földrajz szakosok pedig a helyszínen ismerik meg a Kárpát-medence földrajzi sajátosságait. Így tudunk a tanárszakos hallgatóinknak autentikus tudást nyújtani, és a hallgatók is megtanulják, hogyan lehet hasonló módszerekkel tanítani.
Ezek a módszerek nem voltak a tanárképzés részei eddig?
Részben voltak, de nem ennyire strukturáltan, rendszerszinten. Elemeiben, különösen a motiváltabb oktatók munkaformáiban megjelentek, de ennyire szisztematikusan, mint ahogy a mi tanterveinkben benne vannak, korábban nem.
Hogyan kell elképzelni egy induló kart, már jelentkezhettek a szeptemberben első alkalommal induló képzésekre?
Természetesen, a február 15-i jelentkezési határidőig szép számban adtak be diákok hozzánk jelentkezést: van olyan szakunk, ahol tizenhárom és félszeres volt a túljelentkezés, de több szakra is három-négyszer annyian jelentkeztek, mint ahány diákot idén fel tudunk venni, ami mutatja a karunk népszerűségét. A pedagógusképzés első évfolyama így több mint 200 fővel indul el. Közel ezer hallgató jelentkezett hozzánk, ami azt gondolom, hogy egy új karnál kiemelkedően magas szám.
Hogy működik a kar, a tanszékeken hányan dolgoznak?
A karon nyolc tanszék van, ez nagyjából leképezi a szakos struktúrát, lesz magyar, történelem, angol, német, földrajz, természettudomány-környezettan osztatlan szakpáros tanári képzésünk, illetve pedagógiai alapképzésként indul még a tanítóképzés és az óvodapedagógus-képzés, valamint lesznek bölcsészet- és társadalomtudományi szakjaink is magyarból, történelemből, angolból. A kommunikáció- és médiatudomány a következő tanévben elindul alapképzésként is, hiszen már második éve sikeresen folyik a mesterképzésünk.
Már most is száznál többen dolgozunk az NKE tanárképző karán, folyamatosan és dinamikusan bővül a kar létszáma, hiszen készülünk az új hallgatóink szeptemberi fogadására. A szakjaink akkreditációja is folyamatban van: a tantervek már elkészültek, most azon dolgozunk, hogy a személyi állomány is teljes mértékben megfeleljen az akkreditációs követelményeknek.
Mire számítson hosszú távon, aki pedagógusnak készül? Milyen perspektívát tud az egyetem kínálni?
Az egyetemünk szlogenje szerint az NKE a biztos jövő egyeteme, ami nem csupán kommunikációs frázis, hanem ténylegesen működő gyakorlat. Az egyetem a korábbi négy kar hallgatóinak a közszférában biztos jövőt tudott kínálni. Ezt újonnan létrejött karként kiegészítjük azzal, hogy a nálunk végzett tanároknak is biztos jövőt, elhelyezkedési lehetőségeket kínálunk, többek között a szakmai gyakorlatok és az egyetemünk kiterjedt kapcsolatrendszere révén. Közel száz köznevelési intézménnyel van az egyetemnek jelenleg partneri kapcsolata. Ezt a hálózatot bővítjük folyamatosan úgy, hogy egyes kiválasztott intézmények akkreditált gyakorlóhellyé is válhassanak.
A sokszoros túljelentkezés miatt biztosan sokan esnek majd ki, vagy máshová veszik fel őket. Mit javasolnak azoknak, akik nem jutnak be a képzéseikre?
Bízom benne, hogy minél többekkel találkozunk majd a felvételi elbeszélgetéseken. Tervezzük, hogy egyes szakokon pótfelvételit hirdetünk, nyáron érdemes lesz erről tájékozódni. És természetesen, aki mindenképpen az NKE pedagógusképzésében szeretne részt venni, érdemes a jövő évi lehetőségeknek utánajárnia.
Kiknek való a tanári pálya, kik jelentkezzenek erre a területre?
Az első és legfontosabb, hogy szeresse azokat a gyerekeket, akikkel foglalkozni fog, tehát legyen benne olyan elhivatottság, hogy tanítani szeretne, a tudását át kívánja adni másoknak. Erre épül rá az összes többi: szeresse a tantárgyát, tartsa fontosnak azt, hogy csak felkészülten lehet egy órára bemenni. Szerencsés, ha képes a változatosságra a munkamódszereiben, a tananyag diákoknak való átadási módjaiban. Hangsúlyozom azonban a leglényegesebbet: a diákok fejlődése, fejlesztése legyen a leendő tanár számára az első.
Mi a NITK-on álláspontotok a digitális eszközhasználatról?
Nem lehet megkerülni a digitális eszközöket, sem a hallgatóink, sem pedig a későbbiekben általuk tanított diákok életében. Nem lehet elzárkózó az attitűdünk, viszont amikor mérlegeljük a digitális kultúra előnyeit, mindig érdemes azt is mellé tenni, hogy esetleg milyen hátrányai lehetnek ezek használatának, vajon hogyan hatnak a digitális felületek, eszközök a diákok vagy akár a kisgyerekek fejlődésére.
Külön figyelmet fordítunk az oktatásban a digitális médiatudatosság fejlesztésére. Az oktatásmódszertanban pedig megmutatjuk, melyek azok a területek, ahol érdemes digitális eszközökhöz nyúlni és hol célszerű inkább a hagyományos módszerekhez fordulni. Itt csak utalok arra, hogy a skandináv országokban egy időben teljesen átálltak a papír- és könyvalapú oktatásról a digitális eszközökre, ám már az eltelt időben bebizonyosodott, hogy ez nem vezet jó eredményekre a diákok fejlődésében, jelenleg erős visszarendeződésben vannak. Sok kutatás is alátámasztja, hogy a kézírás nem csupán a finommotorikus készségeket fejleszti, hanem sokkal inkább segít rögzíteni az ismeretet. A digitális tartalmak változékonysága és változtathatósága elbizonytalaníthatja a fiatalokat, ezért is érdemes nekik fogódzót adni, ami rögzített, állandóságot jelent, mint például a nyomtatott szöveg. Emellett pedig fel kell készíteni a hallgatókat a mesterséges intelligencia ismeretére és etikus, tudatos, felelősségteljes használatára is (és azt is meg kell tanulni, milyen esetekben nem érdemes azt használni).
Mit gondol a mai – egyetemre érkező – fiatalokról, dékánként, aktívan tanító oktatóként?
Szerencsés vagyok az általam tanított hallgatókkal, mert őket ismerve azt gondolom, hogy a mai fiatalok kíváncsiak, érdeklődőek és törekvők. Viszont amiben mi, oktatók és hallgatók jelenleg nagyon különbözünk, az, hogy ők másképpen informálódnak, másképpen alkotnak meg és másképpen fogadnak be tartalmakat. Amire különösen fel kell készülnünk az oktatásban, hogy bizonyos esetekben alkalmazkodni kell a megváltozott tájékozódási módokhoz.
Aki most tanárnak meg, milyen pályára számítson?
A tanári pálya nem csak arról szól, hogy adunk a diákoknak – magunkból, a személyiségünkből, a tudásunkból, hanem nagyon sokat kapunk is tőlük, hiszen végtelenül sokat lehet tanulni a diákoktól. Azt szeretnénk elérni, hogy akik itt végeznek, azt a szellemi rugalmasságot őrizzék meg teljes tanári pályájuk során, hogy nyitottak legyenek ne csak a környezetükre, de a diákjaik változó szemléletmódjára is.
Veszelszki Ágnes
- Maagyar-német nyelv és irodalom szakos bölcsészként és tanárként végzett 2006-ban az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán, majd 2010-ben nemzetközi gazdálkodás szakon diplomázott közgazdászként a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán. PhD doktori fokozatát az ELTE BTK Nyelvészeti Doktori Iskolában szerezte meg 2012-ben.
- Kutatói munkássága a digitális kommunikáció vizsgálata köré épül, jelenleg az online megtévesztésekkel, a deepfake feltárásával foglalkozik. Emellett vizsgálta a marketing és a nyelvészet kapcsolódási lehetőségeit, valamint a tudománykommunikáció területét is. Hat nyelvészeti szakkönyv szerzője, további 16 szerkesztője.
- Társadalmi felelősségvállalási projektként, az udvarias, egymásra odafigyelő viselkedés elősegítésére indította a Protokollkommunikáció Instagram-oldalt, amelynek 100 ezernél is több olvasója van.
- Az NKE Nemeskürty István Tanárképző Karának dékánja 2024 óta.
Még több értékes tartalom vár!
Az UNI in&out 2025 Nyár kiadványban olyan témákban mélyedhetsz el, amik valóban számítanak – oktatásról, jövőről, karrierről. Digitális és print formátumban is elérhető a shop.uniside.hu oldalon!

