Érdekel, hogyan működik a repülés világa a kulisszák mögött? Szeretnéd megérteni, mi kell ahhoz, hogy egy ország biztonságos, hatékony és nemzetközi szinten is elismert légiközlekedést működtessen? Ha vonz a repülés, a logisztika, a technológia és a szabályozás világa, az állami légiközlekedési alapszak neked való! A képzés azok számára ideális, akik egyszerre szeretnének a repülés szakmai, műszaki és igazgatási oldalába is betekintést nyerni – és akár a magyar vagy nemzetközi légiközlekedés jövőjét formálni.
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik átfogó ismeretekkel rendelkeznek a polgári és katonai légiközlekedés működéséről, irányításáról és biztonsági rendszereiről. A hallgatók tanulmányaik során megismerkednek a repülésüzemeltetés, a légiforgalmi irányítás, a légi közlekedési logisztika, valamint a vonatkozó nemzetközi jog és szabályozás alapjaival. A képzés során gyakorlatorientált szemlélet és valós szakmai tapasztalatok segítik a felkészülést a légügyi hatóságok, repülőterek, légitársaságok és biztonsági szervezetek világára.
Szakmai kompetenciák, amelyeket elsajátít az állami légiközlekedési képzés hallgatója
- Ismeri a légiközlekedéshez szükséges alapvető természettudományos törvényeket, jelenségeket és folyamatokat.
- Ismeri az elektrotechnika és a mechanika alapfogalmait, törvényszerűségeit, valamint az alapjelenségek leírásának módját.
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a repüléselmélet legfontosabb fogalmairól és összefüggéseiről.
- Ismeri a légijárművek szerkezetét, fő rendszereit és berendezéseit, valamint ezek működését és szerepét.
- Ismeri a NATO légierői műveletek végrehajtásának alapelveit, valamint az abban részt vevő erők és eszközök feladatait.
- Képes önállóan elkészíteni a munkájához kapcsolódó dokumentumokat, nyomtatványokat, jegyzőkönyveket, feljegyzéseket és emlékeztetőket, valamint megszervezni és technikailag előkészíteni a munkaköréhez tartozó eseményeket.
- Elkötelezett a légiközlekedés biztonságának megőrzése iránt.
- Felelősségteljesen végzi a rábízott légi járművek és légiforgalmi eszközök szakszerű üzemeltetését.
A végzett hallgatók képességei az állami légiközlekedési képzés szakirányain
Állami légijármű-vezető tiszt:
- Képes elemezni és értékelni a meteorológiai helyzetet, döntést hozni a repülést befolyásoló tényezők alapján, valamint értelmezni a meteorológiai táviratokat és jelentéseket.
- Képes megtervezni a repülést, elkészíteni és leadni a repülési tervet, valamint elvégezni a szükséges léginavigációs és teljesítményszámításokat.
- Képes beállítani és használni a fedélzeti rádió- és rádiónavigációs berendezéseket.
- Képes a repülőgép rendszereit, berendezéseit és fedélzeti műszereit a Légi Üzemeltetési Utasításnak megfelelően üzemeltetni, a meghibásodásokat és különleges eseteket felismerni és szakszerűen kezelni.
- Képes látás utáni, műszeres és kötelékrepülést végrehajtani nappal és éjszaka is.
- Képes az angol nyelvű rádióforgalmazásra és a repüléshez szükséges, ICAO Level 4 szintű szaknyelv használatára.
- Képes biztonságosan használni az egyéni mentőeszközöket.
- Képes felismerni a repülési teljesítményét hátrányosan befolyásoló élettani jelenségeket, és elvégezni az ezek csökkentéséhez szükséges tevékenységeket.
Katonai repülésirányító tiszt:
- Képes elemezni a meteorológiai helyzetet és értelmezni a meteorológiai táviratokat és jelentéseket.
- Képes navigációs elméleti ismereteit a gyakorlatban alkalmazni.
- Képes hatékonyan használni a repülésirányításban rendszeresített berendezéseket és technikai eszközöket.
- Képes a légiforgalmi, légvédelmi és radarirányítás során tanult eljárásokat alkalmazni.
- Képes kiválasztani és alkalmazni az irányítás során érvényes biztonsági rendszabályoknak megfelelő elkülönítési eljárásokat.
- Képes a radarberendezések által előállított légi helyzetképek alapján döntéseket hozni és végrehajtani azokat.
- Képes alkalmazni a NATO szabvány szerinti eljárásokat a légiforgalmi és légvédelmi irányításban.
- Képes a légiforgalmi és légvédelmi irányítás során betartani a biztonsági rendszabályokat.
- Képes angol nyelven rádióforgalmazni, valamint az ICAO Level 4 szintű szaknyelvet használni az operatív munkához.
- Képes felismerni a feladatvégzés során jelentkező teljesítménycsökkenést és annak hatását csökkenteni.
Katonai repülőműszaki tiszt:
- Képes magas szinten alkalmazni a légijárművek gépészeti rendszereinek elméleti ismereteit a gyakorlatban.
- Képes magas szinten alkalmazni a légijárművek avionikai rendszereivel kapcsolatos elméleti tudását az üzemeltetés során.
- Képes megszervezni és irányítani a műszaki, repüléskiszolgálási és karbantartási munkákat a légijárművek biztonságos üzemeltetése érdekében.
- Képes magyarul és idegen nyelven feldolgozni a repülőtechnikával kapcsolatos alapdokumentációkat és szakirodalmat.
- Képes önállóan feldolgozni és alkalmazni a repülőtechnika üzemeltetési és javítási szabályait, valamint az eszközre vonatkozó üzemeltetési szabályzatokat és technológiákat.
- Képes feltárni a repülőtechnika és berendezései meghibásodásait, és azokat technológiai előírás szerint szakszerűen kijavítani vagy kijavíttatni.
- Képes a szakterületének megfelelő üzemeltetési feladatok pontos és precíz végrehajtására.
- Képes maradéktalanul betartani a repülések műszaki biztosításához kapcsolódó környezetvédelmi, munka- és tűzvédelmi előírásokat.
- Képes az üzemben tartási és javítási műszaki okmányokat előírás szerint vezetni.
Mire kell számítani az állami légiközlekedési képzés során?
- képzési idő: 8 félév
- megszerzendő kreditek: 240 kredit
- diplomamunka kreditértéke: 10 kredit
- gyakorlatorientáltság: 60 százalék
- szakmai gyakorlat: min. 240 óra
- specializáció: 88 kredit
A képzés állami légijármű-vezetői és a katonai repülésirányító szakirányán a szakképzettséghez angol nyelvből legalább négyes szintű ICAO repülés-szakmai szaknyelvi tudást kell megszerezni.
Szakmai gyakorlat az állami légiközlekedési képzésben
A légijármű-vezető jelölt hallgatók a kijelölt repülő alakulatoknál hajtják végre repülőgép és a helikoptervezető munakörben, egyéni felkészülési terv szerinti gyakorlati repüléseiket, amelynek végén gyakorlati vizsgát tesznek bizottság előtt.
A repülésirányító hallgatók a Magyar Honvédség légvédelmi, vagy légiforgalmi irányító központjaiban gyakoroljak be az irányító feladataikat ahová a végzést követően beosztásba lettek tervezve. A gyakorlat végén vizsgára kerül sor, az adott alkulatnál a gyakorlati vizsga a lebonyolítására, ami valós körülmények közötti irányítói feladatokból áll.
A repülőműszaki tisztjelöltek számára is annál az alakulatnál kerül végrehajtásra a szakmai gyakorlat, ahová a végzést követően beosztásba lettek tervezve.
Melyik egyetemeken, karokon érhető el állami légiközlekedési képzés?
2025 szeptemberében kizárólag a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán érhető el a képzés, nappali munkarendben, magyar nyelven. Más nyelven vagy formában a szak nem indul.
Milyen ponthatárokra lehet számítani az állami légiközlekedési képzésben?
A három szakirányra különböző ponthatárokkal lehetett bekerülni a 2025-ös általános felvételi eljárás során.
- Állami légijármű-vezető szakirányon az állami ösztöndíjas ponthatár 315 pont volt, az önköltséges formában a képzés nem indult.
- Katonai repülésirányító szakirányon az állami ösztöndíjas ponthatár 304 pont volt, az önköltséges formában a képzés nem indult.
- Katonai repülőműszaki szakirányon az állami ösztöndíjas ponthatár 395 pont volt, az önköltséges formában a képzés nem indult.
Az államtudományi képzésekkel kapcsolatos legújabb rangsorokról az UNI in&out 2025 Nyár kiadványunkban olvashattok, amit itt tudtok megvásárolni print vagy digitális formában.
További részleteket az állami légiközlekedési szakról a felvi.hu oldalán olvashattok.
——
A kiemelt kép forrása: 123RF.