Kis túlzással állíthatjuk, hogy az egész világot lázba hozták a mesterséges intelligencia által nyitott új alternatívák. Magánemberként mindenki boldogan próbálgatja, hol tud egy-egy AI-alapú eszköz, rendszer a segítségére lenni. A vállalati világban azonban távolról sincsenek kihasználva a lehetőségek. De mi állhat ennek a jelenségnek a hátterében?
A cégek közel 75 százaléka egy-egy kiemelt területen hasznosítja a technológiát
Világszerte körülbelül 266 millió vállalat alkalmazza a mesterséges intelligenciát egy konkrét feladathoz, funkcióhoz. Miért mondjuk mégis, hogy nincsenek kiaknázva az AI nyújtotta lehetőségek? Mert a cégek túlnyomórészt csak egy, jellemzően az ügyfélszolgálati vagy a kiberbiztonsági, esetleg adminisztratív területen hasznosítják a mesterséges intelligenciát.
Kétség sem fér hozzá, hogy a generatív AI a legnépszerűbb eszköz napjainkban, mert óriási segítséget jelent az adatfeldolgozás, a tartalomgyártás vagy a marketingtevékenységek terén. Azonban az összetettebb, a vállalat egészét forradalmasító felhasználás még várat magára.
Nézzük meg, mi is ennek az oka!
Kompetencia és pontos adatok szükségesek
Egy-egy kisebb vagy részfeladathoz az AI nyútjtotta segítséget használni nem túlságosan bonyolult feladat, de egy nagy horderejű, átfogó fejlesztés már szakértelmet és szakembereket igényel. Sokszor például azok a munkavállalók sincsenek tisztában az AI kínálta előnyökkel és lehetőségekkel, akik mindennapos munkájuk során már használják ezeket a rendszereket. A cégek többsége is csupán tapogatózik, próbálják feltérképezni a pontos felhasználási területeket, de jobbára csak egy új program bevezetésére korlátozódik a fejlesztés.
Az adathitelesség az AI-rendszerek szempontjából kulcsfontosságú tényező. A mesterséges intelligenciát meg kell tanulnunk olyan letisztított adatokkal „etetni”, melyek valóban az üzlet fejlődését szolgálják. Egy ilyen projekt hónapokat, de akár egy teljes évet is igénybe vehet, a jól felépített rendszer azonban meghozza gyümölcsét.

Az AI-rendszerek sikeressége azon múlik, hogy hogyan állnak a vállalatok, ehhez a technológiai korszakváltáshoz, aminek a küszöbén állunk. (Fotó: 123RF)
Határozott, egyértelmű célok
Egy ilyen volumenűvolumenú projektnél elengedhetetlen, hogy tiszta, világos célok legyenek megfogalmazva. A Stylers Group szakértői szerint az AI-rendszerek sikeressége azon múlik, hogy hogyan állnak a vállalatok, cégek ehhez az egész technológiai korszakváltáshoz, aminek a küszöbén állunk. Egy problématérkép segíthet a rövid- és hosszútávú célok meghatározásában, illetve a cég előtt álló kihívások feltérképezésében is.
[kiemelt] „A vállalati AI-rendszerek tervezése, előkészítése, a megfelelő AI-modell felépítése, bevezetése, karbantartása sokrétű szakértelmet és átfogó gondolkodást igényel. A hiányzó láncszemeket az érintett kollégák képzésével érdemes pótolni, ebbe beletartozik a szemléletformálás, valamint a saját use case-ek feltárása is”[/kiemelt] – mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group ügyvezető-tulajdonosa.
Lehetőséget vagy veszélyt látnak a cégvezetők a mesterséges intelligenciában?
A Bizalmi Kör, Magyarország elsőszámú vezetői klubja, az RSM Hungary Zrt. és az Egyensúly Intézet nemrég arra vállalkozott, hogy egy közös kutatás keretében eloszlatja a cégvezetők körében a mesterséges intelligencia térnyerése miatti aggodalmakat. A nagy AI&Leadership kutatás egy 38 kérdéses kérdőívből és 2 fókuszcsoportból tevődött össze, melyekben kizárólag hazai cégvezetők vettek részt. A kérdéssort közel 300-an töltötték ki.
A kutatásban többek között arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire tartják a vállalkozások stratégiai kérdésnek a mesterséges intelligencia alkalmazását. A válaszadók 21 százaléka mondta fő stratégiai területnek, míg 44 százalékuk szerint fontos, de nem stratégiai terület. Az AI alkalmazása kapcsán pedig a kitöltők több mint fele azt a választ adta, hogy az elmarad az elvárásaiktól.
Kozák Ákos, az Egyensúly Intézet szakértője szerint „mindenki a mesterséges intelligenciáról, illetve annak jövőjéről beszél. Pedig az MI maga a jövő. A jövő jövője. De érdemes tisztázni, hogy ennek három fajtája van. Van az általános mesterséges intelligencia, amely képes mindarra, amire az ember is, de ez még nem elérhető. Az úgynevezett szűk mesterséges intelligencia rutinfeladatok megoldására alkalmas. A harmadik típus pedig a széles körű, amely vélhetően gyors győzelmet hozhat majd az üzleti élet számára.”
A nagy AI&Leadership kutatásról bővebben itt olvashatsz.