Felfelé ívelő karrier az állami légiközlekedési alapképzésben
TudástárUni Török Sára 2025. október 14.

Felfelé ívelő karrier az állami légiközlekedési alapképzésben

Érdekel, hogyan működik a repülés világa a kulisszák mögött? Szeretnéd megérteni, mi kell ahhoz, hogy egy ország biztonságos, hatékony és nemzetközi szinten is elismert légiközlekedést működtessen? Ha vonz a repülés, a logisztika, a technológia és a szabályozás világa, az állami légiközlekedési alapszak neked való! A képzés azok számára ideális, akik egyszerre szeretnének a repülés szakmai, műszaki és igazgatási oldalába is betekintést nyerni – és akár a magyar vagy nemzetközi légiközlekedés jövőjét formálni.

A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik átfogó ismeretekkel rendelkeznek a polgári és katonai légiközlekedés működéséről, irányításáról és biztonsági rendszereiről. A hallgatók tanulmányaik során megismerkednek a repülésüzemeltetés, a légiforgalmi irányítás, a légi közlekedési logisztika, valamint a vonatkozó nemzetközi jog és szabályozás alapjaival. A képzés során gyakorlatorientált szemlélet és valós szakmai tapasztalatok segítik a felkészülést a légügyi hatóságok, repülőterek, légitársaságok és biztonsági szervezetek világára.

Szakmai kompetenciák, amelyeket elsajátít az állami légiközlekedési képzés hallgatója

  • Ismeri a légiközlekedéshez szükséges alapvető természettudományos törvényeket, jelenségeket és folyamatokat.
  • Ismeri az elektrotechnika és a mechanika alapfogalmait, törvényszerűségeit, valamint az alapjelenségek leírásának módját.
  • Alapvető ismeretekkel rendelkezik a repüléselmélet legfontosabb fogalmairól és összefüggéseiről.
  • Ismeri a légijárművek szerkezetét, fő rendszereit és berendezéseit, valamint ezek működését és szerepét.
  • Ismeri a NATO légierői műveletek végrehajtásának alapelveit, valamint az abban részt vevő erők és eszközök feladatait.
  • Képes önállóan elkészíteni a munkájához kapcsolódó dokumentumokat, nyomtatványokat, jegyzőkönyveket, feljegyzéseket és emlékeztetőket, valamint megszervezni és technikailag előkészíteni a munkaköréhez tartozó eseményeket.
  • Elkötelezett a légiközlekedés biztonságának megőrzése iránt.
  • Felelősségteljesen végzi a rábízott légi járművek és légiforgalmi eszközök szakszerű üzemeltetését.

A végzett hallgatók képességei az állami légiközlekedési képzés szakirányain

Állami légijármű-vezető tiszt:

  • Képes elemezni és értékelni a meteorológiai helyzetet, döntést hozni a repülést befolyásoló tényezők alapján, valamint értelmezni a meteorológiai táviratokat és jelentéseket.
  • Képes megtervezni a repülést, elkészíteni és leadni a repülési tervet, valamint elvégezni a szükséges léginavigációs és teljesítményszámításokat.
  • Képes beállítani és használni a fedélzeti rádió- és rádiónavigációs berendezéseket.
  • Képes a repülőgép rendszereit, berendezéseit és fedélzeti műszereit a Légi Üzemeltetési Utasításnak megfelelően üzemeltetni, a meghibásodásokat és különleges eseteket felismerni és szakszerűen kezelni.
  • Képes látás utáni, műszeres és kötelékrepülést végrehajtani nappal és éjszaka is.
  • Képes az angol nyelvű rádióforgalmazásra és a repüléshez szükséges, ICAO Level 4 szintű szaknyelv használatára.
  • Képes biztonságosan használni az egyéni mentőeszközöket.
  • Képes felismerni a repülési teljesítményét hátrányosan befolyásoló élettani jelenségeket, és elvégezni az ezek csökkentéséhez szükséges tevékenységeket.

Katonai repülésirányító tiszt:

  • Képes elemezni a meteorológiai helyzetet és értelmezni a meteorológiai táviratokat és jelentéseket.
  • Képes navigációs elméleti ismereteit a gyakorlatban alkalmazni.
  • Képes hatékonyan használni a repülésirányításban rendszeresített berendezéseket és technikai eszközöket.
  • Képes a légiforgalmi, légvédelmi és radarirányítás során tanult eljárásokat alkalmazni.
  • Képes kiválasztani és alkalmazni az irányítás során érvényes biztonsági rendszabályoknak megfelelő elkülönítési eljárásokat.
  • Képes a radarberendezések által előállított légi helyzetképek alapján döntéseket hozni és végrehajtani azokat.
  • Képes alkalmazni a NATO szabvány szerinti eljárásokat a légiforgalmi és légvédelmi irányításban.
  • Képes a légiforgalmi és légvédelmi irányítás során betartani a biztonsági rendszabályokat.
  • Képes angol nyelven rádióforgalmazni, valamint az ICAO Level 4 szintű szaknyelvet használni az operatív munkához.
  • Képes felismerni a feladatvégzés során jelentkező teljesítménycsökkenést és annak hatását csökkenteni.

Katonai repülőműszaki tiszt:

  • Képes magas szinten alkalmazni a légijárművek gépészeti rendszereinek elméleti ismereteit a gyakorlatban.
  • Képes magas szinten alkalmazni a légijárművek avionikai rendszereivel kapcsolatos elméleti tudását az üzemeltetés során.
  • Képes megszervezni és irányítani a műszaki, repüléskiszolgálási és karbantartási munkákat a légijárművek biztonságos üzemeltetése érdekében.
  • Képes magyarul és idegen nyelven feldolgozni a repülőtechnikával kapcsolatos alapdokumentációkat és szakirodalmat.
  • Képes önállóan feldolgozni és alkalmazni a repülőtechnika üzemeltetési és javítási szabályait, valamint az eszközre vonatkozó üzemeltetési szabályzatokat és technológiákat.
  • Képes feltárni a repülőtechnika és berendezései meghibásodásait, és azokat technológiai előírás szerint szakszerűen kijavítani vagy kijavíttatni.
  • Képes a szakterületének megfelelő üzemeltetési feladatok pontos és precíz végrehajtására.
  • Képes maradéktalanul betartani a repülések műszaki biztosításához kapcsolódó környezetvédelmi, munka- és tűzvédelmi előírásokat.
  • Képes az üzemben tartási és javítási műszaki okmányokat előírás szerint vezetni.

Mire kell számítani az állami légiközlekedési képzés során?

  • képzési idő: 8 félév
  • megszerzendő kreditek: 240 kredit
  • diplomamunka kreditértéke: 10 kredit
  • gyakorlatorientáltság: 60 százalék
  • szakmai gyakorlat: min. 240 óra
  • specializáció: 88 kredit

A képzés állami légijármű-vezetői és a katonai repülésirányító szakirányán a szakképzettséghez angol nyelvből legalább négyes szintű ICAO repülés-szakmai szaknyelvi tudást kell megszerezni.

Szakmai gyakorlat az állami légiközlekedési képzésben

A légijármű-vezető jelölt hallgatók a kijelölt repülő alakulatoknál hajtják végre repülőgép és a helikoptervezető munakörben, egyéni felkészülési terv szerinti gyakorlati repüléseiket, amelynek végén gyakorlati vizsgát tesznek bizottság előtt.

A repülésirányító hallgatók a Magyar Honvédség légvédelmi, vagy légiforgalmi irányító központjaiban gyakoroljak be az irányító feladataikat ahová a végzést követően beosztásba lettek tervezve. A gyakorlat végén vizsgára kerül sor, az adott alkulatnál a gyakorlati vizsga a lebonyolítására, ami valós körülmények közötti irányítói feladatokból áll.

A repülőműszaki tisztjelöltek számára is annál az alakulatnál kerül végrehajtásra a szakmai gyakorlat, ahová a végzést követően beosztásba lettek tervezve.

Melyik egyetemeken, karokon érhető el állami légiközlekedési képzés?

2025 szeptemberében kizárólag a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán érhető el a képzés, nappali munkarendben, magyar nyelven. Más nyelven vagy formában a szak nem indul.

Milyen ponthatárokra lehet számítani az állami légiközlekedési képzésben?

A három szakirányra különböző ponthatárokkal lehetett bekerülni a 2025-ös általános felvételi eljárás során.

  • Állami légijármű-vezető szakirányon az állami ösztöndíjas ponthatár 315 pont volt, az önköltséges formában a képzés nem indult.
  • Katonai repülésirányító szakirányon az állami ösztöndíjas ponthatár 304 pont volt, az önköltséges formában a képzés nem indult.
  • Katonai repülőműszaki szakirányon az állami ösztöndíjas ponthatár 395 pont volt, az önköltséges formában a képzés nem indult.

Az államtudományi képzésekkel kapcsolatos legújabb rangsorokról az UNI in&out 2025 Nyár kiadványunkban olvashattok, amit itt tudtok megvásárolni print vagy digitális formában.

További részleteket az állami légiközlekedési szakról a felvi.hu oldalán olvashattok.

——

A kiemelt kép forrása: 123RF.

Ez is érdekelhet