Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola (AVKF) a 2024-es tanévben újdonsággal bővíti pedagógusképzését: beépíti a neurofeedback módszert a tantervébe, amely hatékony eszköze lehet az autizmus-spektrumzavarral, ADHD-val és figyelemzavarral küzdő gyerekek fejlesztésének. Ezzel az AVKF az első olyan magyar pedagógusképző intézmény, amely ezt a módszert hivatalosan is oktatja hallgatóinak.
A neurofeedback módszer háttere
A neurofeedback a NASA által az 1960-as években kifejlesztett technológia, amelyet először pilóták és űrhajósok kiképzésében alkalmaztak. Azóta a módszert világszerte használják különféle neurológiai problémák kezelésére. ADHD-val, autizmus-spektrumzavarral, figyelemzavarral küzdő gyerekeknél különösen hasznosnak bizonyult, mivel támogatja az idegrendszer önszabályozási képességét.
„A neurofeedback az idegrendszer önszabályozását támogatja egy tanulási folyamattal. Segít visszajelezni, hogy az idegrendszerünk az adott pillanatban megfelelően működik-e” – magyarázza Kisné Hullán Gabriella, az Országos Biofeedback és Neurofeedback Egyesület elnöke és neurofeedback tréner.
Hogyan működik a neurofeedback?
A gyerekek egy EEG készülékre csatlakozva meséket, filmeket vagy játékokat néznek. Az EEG monitorozza az idegrendszeri tevékenységet, és visszajelzést ad a gyerekeknek, ha az agyműködésük eltér az optimálistól.
„Van olyan módszertan, ahol az éppen nézett mese bosszantóan szakadozni kezd, ha a gyerek széthullik fejben, de ha ismét megfelelő állapotba képes hozni az agyát, akkor a mese újra élvezhetővé válik. Más módszertanok feladatok elé állítják az adott személyt, vagy éppen olyan visszacsatolást adnak, amely a hatékonyabb önszabályozást serkenti” – magyarázza a szakember.
A módszer az agy „újraprogramozásán” keresztül javítja a figyelmet, a viselkedést és a tanulási képességeket, így segít a súlyos tanulási vagy magatartási zavarokkal küzdő gyerekeknek.
A neurofeedback egyes módszereit már két-két és fél éves kortól lehet alkalmazni, de egészen idős, demenciával élő embereknél is eredményesen használják a szakemberek. A neurofeedback már közel 20 éve jelen van Magyarországon, a becslések szerint több mint 100-120 végzett tréner lehet itthon, a pedagógusok közül mégis kevesen ismerik ezt a fejlesztési lehetőséget – pedig gyakorlatilag minden óvodai-iskolai csoportban van az átlagostól eltérő neurológiai fejlődésű gyerekek.

Az EEG monitorozza az idegrendszeri tevékenységet, és visszajelzést ad a gyerekeknek, ha az agyműködésük eltér az optimálistól. (Fotó: Shutterstock)
Sürgető igény a pedagógusok képzésére
Az elmúlt években Magyarországon jelentősen megnőtt a sajátos nevelési igényű gyerekek száma. Gyarmathy Éva, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója szerint 2001 és 2023 között az autizmus-spektrumzavarral diagnosztizált gyerekek száma 30-ról 9700-ra emelkedett, míg a súlyos tanulási zavarral küzdőké 7000-ről 45 ezerre nőtt. Ezért különösen fontos, hogy a pedagógusképző intézmények felkészítsék a hallgatókat az eltérő neurológiai fejlődésű gyerekek támogatására.
„És ez csak a jéghegy csúcsa” – hangsúlyozza a szakember, hiszen a statisztikák csak azoknak a gyerekek számáról adnak képet, akik már megkapták a diagnózist, így sajátos nevelési igényűnek számítanak. Mellettük azonban ott vannak azok az óvodások és iskolások, akiknek beilleszkedési, tanulási vagy magatartási nehézségeik vannak, vagy súlyosabb a problémájuk, de egész egyszerűen még nem jutottak el szakemberhez.
Gyakorlati neurofeedback képzés a hallgatóknak
Az AVKF hallgatói a Neurofeedback Módszertani Műhelyben személyesen is kipróbálhatják a módszert. A neurofeedback oktatása nemcsak elméleti szinten, hanem gyakorlati eszközök használatával is történik. A módszertan része a főiskola atipikus fejlődésű gyerekek fejlesztésére fókuszáló továbbképzésének is, ahol a résztvevők különböző fejlesztési lehetőségeket ismerhetnek meg.
„Az alapvetésünk az, hogy nincsenek csodaszerek, minden gyermeknél meg kell találni a leghatékonyabb módszert. Ezért fontos, hogy minél több lehetőséget megismerjünk – nem az a cél, hogy ezeket feltétlenül a pedagógusok használják, hanem az, hogy tudjanak mit javasolni a szülőknek, ha probléma van, és értsék, mi történik a tanítványukkal egy-egy ilyen fejlesztésen” – hangsúlyozza Kisné Hullán Gabriella.
A neurofeedback módszer beépítése a pedagógusképzésbe jelentős lépés a különleges nevelési igényű gyerekek támogatásában. Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola ezzel a lépéssel az innovatív pedagógiai módszerek egyik éllovasává válik, segítve a pedagógusokat abban, hogy hatékonyabban támogassák a rájuk bízott gyerekeket.
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán tartották meg a VIII. Kisgyermeknevelési Konferenciát