A neurofeedback is bekerült a tananyagba az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán
TudástárUni Németh Eszter 2024. október 03.

A neurofeedback is bekerült a tananyagba az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola (AVKF) a 2024-es tanévben újdonsággal bővíti pedagógusképzését: beépíti a neurofeedback módszert a tantervébe, amely hatékony eszköze lehet az autizmus-spektrumzavarral, ADHD-val és figyelemzavarral küzdő gyerekek fejlesztésének. Ezzel az AVKF az első olyan magyar pedagógusképző intézmény, amely ezt a módszert hivatalosan is oktatja hallgatóinak.

A neurofeedback módszer háttere

A neurofeedback a NASA által az 1960-as években kifejlesztett technológia, amelyet először pilóták és űrhajósok kiképzésében alkalmaztak. Azóta a módszert világszerte használják különféle neurológiai problémák kezelésére. ADHD-val, autizmus-spektrumzavarral, figyelemzavarral küzdő gyerekeknél különösen hasznosnak bizonyult, mivel támogatja az idegrendszer önszabályozási képességét.

A neurofeedback az idegrendszer önszabályozását támogatja egy tanulási folyamattal. Segít visszajelezni, hogy az idegrendszerünk az adott pillanatban megfelelően működik-e” – magyarázza Kisné Hullán Gabriella, az Országos Biofeedback és Neurofeedback Egyesület elnöke és neurofeedback tréner.

Hogyan működik a neurofeedback?

A gyerekek egy EEG készülékre csatlakozva meséket, filmeket vagy játékokat néznek. Az EEG monitorozza az idegrendszeri tevékenységet, és visszajelzést ad a gyerekeknek, ha az agyműködésük eltér az optimálistól.

„Van olyan módszertan, ahol az éppen nézett mese bosszantóan szakadozni kezd, ha a gyerek széthullik fejben, de ha ismét megfelelő állapotba képes hozni az agyát, akkor a mese újra élvezhetővé válik. Más módszertanok feladatok elé állítják az adott személyt, vagy éppen olyan visszacsatolást adnak, amely a hatékonyabb önszabályozást serkenti” – magyarázza a szakember.

A módszer az agy „újraprogramozásán” keresztül javítja a figyelmet, a viselkedést és a tanulási képességeket, így segít a súlyos tanulási vagy magatartási zavarokkal küzdő gyerekeknek.

A neurofeedback egyes módszereit már két-két és fél éves kortól lehet alkalmazni, de egészen idős, demenciával élő embereknél is eredményesen használják a szakemberek. A neurofeedback már közel 20 éve jelen van Magyarországon, a becslések szerint több mint 100-120 végzett tréner lehet itthon, a pedagógusok közül mégis kevesen ismerik ezt a fejlesztési lehetőséget – pedig gyakorlatilag minden óvodai-iskolai csoportban van az átlagostól eltérő neurológiai fejlődésű gyerekek.

Az EEG monitorozza az idegrendszeri tevékenységet, és visszajelzést ad a gyerekeknek, ha az agyműködésük eltér az optimálistól. (Fotó: Shutterstock)

Sürgető igény a pedagógusok képzésére

Az elmúlt években Magyarországon jelentősen megnőtt a sajátos nevelési igényű gyerekek száma. Gyarmathy Éva, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója szerint 2001 és 2023 között az autizmus-spektrumzavarral diagnosztizált gyerekek száma 30-ról 9700-ra emelkedett, míg a súlyos tanulási zavarral küzdőké 7000-ről 45 ezerre nőtt. Ezért különösen fontos, hogy a pedagógusképző intézmények felkészítsék a hallgatókat az eltérő neurológiai fejlődésű gyerekek támogatására.

„És ez csak a jéghegy csúcsa” – hangsúlyozza a szakember, hiszen a statisztikák csak azoknak a gyerekek számáról adnak képet, akik már megkapták a diagnózist, így sajátos nevelési igényűnek számítanak. Mellettük azonban ott vannak azok az óvodások és iskolások, akiknek beilleszkedési, tanulási vagy magatartási nehézségeik vannak, vagy súlyosabb a problémájuk, de egész egyszerűen még nem jutottak el szakemberhez.

Gyakorlati neurofeedback képzés a hallgatóknak

Az AVKF hallgatói a Neurofeedback Módszertani Műhelyben személyesen is kipróbálhatják a módszert. A neurofeedback oktatása nemcsak elméleti szinten, hanem gyakorlati eszközök használatával is történik. A módszertan része a főiskola atipikus fejlődésű gyerekek fejlesztésére fókuszáló továbbképzésének is, ahol a résztvevők különböző fejlesztési lehetőségeket ismerhetnek meg.

„Az alapvetésünk az, hogy nincsenek csodaszerek, minden gyermeknél meg kell találni a leghatékonyabb módszert. Ezért fontos, hogy minél több lehetőséget megismerjünk – nem az a cél, hogy ezeket feltétlenül a pedagógusok használják, hanem az, hogy tudjanak mit javasolni a szülőknek, ha probléma van, és értsék, mi történik a tanítványukkal egy-egy ilyen fejlesztésen” – hangsúlyozza Kisné Hullán Gabriella.

A neurofeedback módszer beépítése a pedagógusképzésbe jelentős lépés a különleges nevelési igényű gyerekek támogatásában. Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola ezzel a lépéssel az innovatív pedagógiai módszerek egyik éllovasává válik, segítve a pedagógusokat abban, hogy hatékonyabban támogassák a rájuk bízott gyerekeket.

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán tartották meg a VIII. Kisgyermeknevelési Konferenciát

Ez is érdekelhet