Számos új egyetemi képzési szakkal bővült a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának kínálata. Fenyves Veronikát, a kar dékánját kérdeztük, melyek ezek a képzések. Kitértünk a zenei menedzser képzés jelentőségére, illetve arra is, milyen eszközökkel és lehetőségekkel támogatják a hallgatókat a szakmai kibontakozásban.
Széles képzési kínálattal várja a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kara az idei felvételizőket. Mik az utóbbi évek tapasztalatai, mely szakok a legnépszerűbbek a felvételizők körében?
A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kara évek óta az intézmény egyik legnépszerűbb és legnépesebb kara. Minden alapszakunk nagy népszerűségnek örvend, de kiemelkedően népszerűek a gazdaságtudományi területhez tartozó alapszakok és a sportszervezés alapszak. Ezek a szakok nemcsak a Debreceni Egyetemen, hanem országos szinten is a legnépszerűbbek közé tartoznak. A Gazdaságtudományi Kar folyamatosan bővíti képzési kínálatát, hogy megfeleljen a munkaerőpiac változó igényeinek és a hallgatók érdeklődésének.
Új szakokat indítanak. Melyek ezek és milyen területek jövőbeli szakembereit fogják képezni, továbbá mik lesznek a képzések fókuszában. Hiánypótlónak tekinthetők a képzések a régióban?
Jelenleg izgatottan és jelentős erőfeszítésekkel készülünk a magyar felsőoktatási palettán újdonságként megjelenő DBA (Doctor of Business Administration) üzleti doktori képzés szeptemberi indítására. Bács Zoltán kancellár úr mintegy tíz évvel ezelőtt vetette fel először, hogy Magyarországon is nagy szükség lenne a nemzetközi felsőoktatási piacon számos helyen elérhető DBA képzés elindítása. Többek között a DE GTK előkészítő munkájának eredményeként a minisztériummal és a társegyetemek szakértőivel egyeztetve a lehetőség az elmúlt évben immár jogszabályi szintre emelkedett.
Mindemellett, ahogyan az előzőekben is említettem, folyamatosan reagálunk az előttünk álló kihívásokra, aminek természetesen része az, hogy új szakokkal, képzésekkel várjuk a tanulni, fejlődni, karrierjükben előrelépni vágyókat. Az utóbbi években több új szakot is létesítettünk, indítottunk, amelyek célja az új igényeknek megfelelő szakemberek képzése. Ezek közül is kiemelkedik az Egészségügyi közgazdász, ESG – Környezeti, társadalmi és irányítási szakember mesterképzési szak és részképzés, a Pénzügy mesterszak és a Zenei menedzser mesterszak. Sikeresen indítottuk újra a korábban igen népszerű, de a magyar felsőoktatásból kivezetett Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök alapszakot, ahol a végzést követően a diplomások nemcsak erős agrár-üzleti, hanem modern általános gazdasági képzést is kapnak.
Magyarországon először indult zenei menedzser képzés. A mesterszakot a DE Gazdaságtudományi Kara és a könnyűzenei Intézet hívta életre. Milyen motiváció húzódik meg a képzés indítása mögött?
A GTK a Debreceni Egyetem Könnyűzenei Intézetének közreműködésével indítja Magyarország első zenei menedzser mesterképzését, melynek célja, hogy a hallgatók piacképes tudást és átfogó szakmai ismereteket szerezzenek a zeneipar menedzsmentjéről. A zenei menedzserek munkája rendkívül sokrétű, speciális ismereteket és képességeket igényel. A zeneiparban felértékelődik a gyakorlati tudás, amelyet az egyetemi képzés keretében rövidebb idő alatt és strukturált formában lehet elsajátítani. A képzés indításával az egyetem célja, hogy hozzájáruljon a zeneipar szakemberhiányának csökkentéséhez, és támogassa a zenei produkciók professzionális menedzsmentjét segítve az előadóművészek érvényesülését. A mesterszak négy féléves, és bármilyen alapképzés elvégzése után lehet rá jelentkezni.

A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kara évek óta az intézmény egyik legnépszerűbb és legnépesebb kara. (Fotó: DE)
Milyen eszközökkel, lehetőségekkel segítik a hallgatók szakmai fejlődését, kibontakozását egy-egy választott pályán? (pl. kutatásba való becsatlakozás, szakkollégiumok)
A GTK számos lehetőséget kínál hallgatóinak szakmai fejlődésük és karrierjük támogatására, melyek közül a legfontosabbak:
- Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programja (DETEP): a program célja a tehetséges hallgatók támogatása és a tudományos utánpótlás biztosítása. A résztvevők bekapcsolódhatnak kutatási projektekbe, konferenciákon vehetnek részt, és szorosabb kapcsolatot építhetnek ki az oktatókkal, a legszorgalmasabbak ösztöndíjban is részesülnek.
- Szakkollégiumok: az egyetem szakkollégiumai lehetőséget nyújtanak a hallgatóknak, hogy elmélyítsék tudásukat egy-egy szakterületen, részt vegyenek szakmai műhelymunkákban, előadásokon és egyéb programokon.
- Hallgatói Önkormányzat (HÖK): a HÖK aktívan szervez szakesteket, workshopokat és egyéb eseményeket, amelyek elősegítik a hallgatók szakmai és közösségi fejlődését és egyetemi életük legemlékezetesebb eseményei közé tartoznak.
- Kutatási projektek: a hallgatók bekapcsolódhatnak az intézetek és tanszékek által vezetett kutatási projektekbe, ahol gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek és hozzájárulhatnak tudományos eredményekhez. Ezzel párhuzamosan intenzíven működik a kar tudományos diákköre, amely hivatalos formája az olyan hallgatói kutatásoknak, amelyek országos szinten is nagy számban hoztak sikereket hallgatóinknak, illetve büszkeséget karunknak.
- Üzleti szimulációk és esettanulmányok: a kar képzési programjai modern pedagógiai módszereken alapulnak, amelyek hangsúlyt fektetnek a gyakorlati tudás megszerzésére. Az üzleti szimulációk és esettanulmányok segítik a hallgatókat a valós üzleti problémák megoldásában.
- Gyakornoki programok és duális képzések: a kar szoros együttműködésben áll helyi és nemzetközi vállalatokkal, amelyek lehetőséget biztosítanak a hallgatóknak gyakornoki programokban való részvételre és duális képzésekre, ezáltal értékes gyakorlati tapasztalatot szerezve. 2025. szeptemberétől elindítjuk alapszakjainkon a kooperatív képzési formát is.
- Külföldi tanulmányi és szakmai gyakorlati lehetőségek: a kar széleskörű nemzetközi kapcsolatokat ápol külföldi egyetemekkel, nemcsak Európában, hanem a világ szinte minden részén, amelyek lehetőséget nyújtanak hallgatói tanulmányutakra, csereprogramokra és nemzetközi projektekben történő részvételre. A mobilitásról visszatérő hallgatók beszámolói kivétel nélkül pozitívak, élménydúsak.
Ezek a programok és lehetőségek hozzájárulnak ahhoz, hogy a hallgatók elmélyítsék tudásukat, gyakorlati tapasztalatot szerezzenek, és sikeresen felkészüljenek a választott pályájuk kihívásaira.