Fiatal TTK, fiatalos gondolkodás Pécsett – interjú Trócsányi Andrással, a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának dékánjával
TudástárUni Diplomát szerzek! 2025. szeptember 08.

Fiatal TTK, fiatalos gondolkodás Pécsett – interjú Trócsányi Andrással, a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának dékánjával

A Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának legnagyobb erőssége, hogy a magasan képzett oktatói közösség ténylegesen elérhető a hallgatók számára, ami kiváló közeget teremt a testreszabott, kiscsoportos munkára, a problémaorientált haladásra – mondja Trócsányi András dékán.

A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványában jelent meg.

Mit tart a kar legfontosabb jellemzőinek, mik az erősségeik?

A kar a hazai TTK-k közül az egyik legfiatalabb, mégis komoly nemzetközi eredményeket is felvonultató, minőségi és elismert oktatói-kutatói  bázis épült fel itt az elmúlt három évtizedben. Néhány területen már a világ élvonalába tartozik egy-egy itt működő kutatói közösség, és ebből hallgatóink is vitathatatlanul profitálhatnak.

A legnagyobb erősségünk a gyengeségünkből is következik: a szerény szakonkénti hallgatói létszámok mellett igen magasan képzett oktatói közösség áll rendelkezésre, akik ténylegesen is elérhetők, hozzáférhetők. Ez az adottság remek közeget teremt a testreszabott, kiscsoportos munkára, a problémaorientált haladásra, és nem utolsó sorban a tehetséggondozásra. Maga a TTK név nem árul el mindent a képzési  portfóliónkról, hiszen a klasszikus természettudományok mellett informatikát, sporttudományt, teljes tanárképzési programot és még  agrárképzést is nyújtunk. A névadó területen három szinten (BSc, MSc, PhD) elérhetőek képzéseink. A különböző területek programjai jól  kiegészítik egymást, olyan szinergiákat biztosítanak, amelyekre joggal mondjuk azt, hogy „ez pécsi sajátosság”. Pécs az egyik legkellemesebb  egyetemváros az országban, és az Ifjúság úti campus vitathatatlanul a legszebb. Történelmi együttes és modern infrastruktúra, botanikus kert, park, sportpályák, uszoda, könyvtár, étkezési lehetőségek mind egy helyen elérhetők.

A fenntarthatóság, a gyakorlatorientáltság és az innovatív megközelítések mennyire részei a mindennapjaiknak?

A PTE büszke zöldegyetemi címére, ezen belül a kar sokat tesz az egyetemi programok megvalósításáért. Korszerű vízgazdálkodást alkalmazunk, sokat tettünk az energiahatékonyság növeléséért, támogatjuk a kerékpáros közlekedést. A botanikus kertben kísérleti terepek  szolgálnak a fenntarthatósághoz kapcsolódó programjaink bemutatásra.

Mennyire használják a digitális eszközöket? Milyen eltérő eszközrendszert használnak a személyes jelenlétet igénylő szemináriumoknál,  gyakorlatoknál és az előadásoknál?

A digitalizáció eredményeit a blended-learning kurzusainkon hasznosítjuk. Emellett az egyetem beiskolázási vonzáskörzetét sikeresen terjesztettük ki elsősorban a posztgraduális képzéseinken alkalmazott online óratartás, konzultáció alkalmazásával. Tantermeink zöme  digitális eszközökkel felszerelt, így az online meetingekre, órákra, konferenciákra is alkalmas.

A mesterséges intelligencia használata mennyire van jelen az egyetemen, vagy az önök karán? Van-e esetleg egyetemi, kari szabályzat az  AI/MI alkalmazására vonatkozóan?

Az MI jelentette kihívásra elsőként informatikai képzéseink (programtervező informatikus és gazdaságinformatikus) reagáltak, ahol önálló  specializációt építettünk fel a kérdésre alapozva. Elméleti oldalról közelítünk, de mind a hallgatók, mind az oktatók egyre nagyobb arányban használják a mesterséges intelligenciát a napi munkájuk során. Értelemszeren a szakdolgozatokkal, diplomamunkákkal kapcsolatban is  felmerült a kérdéskör. Rugalmas szabályozásunk van, ami a használatát megengedi, de ésszerű keretekhez köti, hogy ezen teljesítéstípusoknál is tanuljon, épüljön, vegyen részt a kreatív alkotásban személyesen a diák. Szakmai profiljainkból adódóan munkatársaink jelentős  kontribúcióval vannak a Smart University programban, ahol az AI alkotó használata a cél az egyetem gazdaságosabb, racionálisabb működése érdekében.

Milyen előnyei származnak az önök egyetemének, konkrétan a karnak abból, hogy megújult a felsőoktatás?

A megújulás magasabb teljesítményelvárásokat és többletforrást is hozott. A többletforrások a bérfeszültségeken enyhítettek, és saját munkatársi motivációs, beiskolázási és ösztöndíjprogramot is tudtunk indítani e forrásokból, illetve tudunk kiszámítható forrásokat szánni az infrastruktúra fejlesztésére.

Milyen perspektívát tudnak kínálni az ide érkező fiatalok számára, mit gondol ennek a képzési területnek a jövőjéről?

Sokat kell dolgoznunk a természettudományos vagy éppen a tanári pálya népszerűsítésén az intézmény falain belül és kívül is, hiszen ezek a témakörök manapság nem elég vonzóak a fiatalok számára. A mi feladatunk is, hogy elmagyarázzuk a széles közvélemény számára ezek fontosságát. Magam is inkább tanárként definiálom magam, büszke vagyok arra, hogy ezt tehetem, és a kezünk közül kikerülő diákokra is.

Milyen nyári gyakorlati helyeket vagy a képzéshez kapcsolódó gyakorlatot tud biztosítani a kar?

A közelmúltban számos megállapodást kötöttünk a régió kisebb-nagyobb cégeivel, amelyek a képzéseinkben is aktív részt vesznek, illetve nyári gyakorlati helyeket biztosítanak hallgatóinknak. A kínálat a Körber Hungáriától, az SAP Hungary-n keresztül a Soft Flow-ig terjed, hogy csak a nagyobbakat említsem, de a város és a régió közszolgáltatóinál is találhatók gyakorlati helyek. Sportszakos hallgatóink a Nemzeti Kosárlabda Akadémiával, a Nemzeti Kézilabda Akadémiával, a Magyar Úszószövetséggel és a város sportegyesületeivel kötött  keretmegállapodásoknak köszönhetően jutnak gyakorlati helyekhez. Tanárképzésben résztvevő hallgatóink a PTE mintegy 200 partnerintézménye közül választhatnak gyakorlati helyet, a kínálat mind földrajzi eloszlását, mind az iskolatípust tekintve reprezentatív.

Hogyan jellemezné a hallgatói közösségi életet?

A diákélet formálásra különösen nagy hangsúlyt helyez a hallgatói önkormányzat, és ebben messzemenően élvezik a kar vezetésének, oktatói közösségének támogatását. Közösségépítő és sportrendezvények, kirándulások, terepgyakorlatok, sporttáborok és persze bulik hozzák össze hallgatóinkat.

Mire számítsanak az Önök intézményében a kezdő egyetemisták?

A gólyák szakmai pályaszocializációja mellett a felsőoktatásba történő integrációjukat is kiemelten segítjük. Tanulmányaik megkezdése előtt gólyatábor, gólyatréning várja őket, de szintfelmérés utáni differenciálás, felzárkóztatás, illetve a mentorálás is biztosított. Előrehaladásukat folyamatosan monitorozzuk, az esetleges problémák előrejelzésére, figyelmeztetésre elektronikus rendszert működtetünk. A campuson megtalálható az egyetemi lelkészség és a Támogató Szolgálat, ahol karriertervezéssel, mentálhigiénés tanácsadással, gyógytornával, gyógypedagógiai segítségnyújtással is várják a hallgatókat. Tanárszakosainkat kiemelt ösztöndíjprogram és a várossal közösen megvalósított lakásprogram, a középiskolában már kiemelkedően szereplő felvételizőinket tehetségprogram is segíti.

Hogyan csatornázza be az egyetem a munkaerő-piaci elvárásokat a képzésekbe?

A korábban említett vállalati együttműködéseink a gyakorlati képzőhelyek biztosításán túl részt vállalnak az oktatásban és a kari infrastruktúra fejlesztésében is, tantermek örökbe fogadásával. Különösen büszkék vagyunk a Körber Hungária és az SAP Hungary partnereinkkel közösen fejlesztett SAP kurzuscsomagra, amit specializációvá kívánunk fejleszteni. Az itt végzők gyorsan és versenyképes díjazásért tudnak elhelyezkedni a szakmában – ezt az elmúlt két év tapasztalatai már bizonyították.

Mit javasol azok számára, akik nem nyernek felvételt az első helyen választott képzésükre?

Saját tapasztalatból is mondom, hogy a sikertelen felvételi után a legfontosabb a tanulás iránti vágy és motiváció fenntartása, esetleg a korábbi célok újragondolása. A pótfelvételi intézménye lehetőséget biztosíthat könnyebben elérhető célok definiálására. Ha mégis kihagyásra
kényszerül a diák, a nyelvi kompetencia fejlesztése, a tanulásmódszertan erősítése lehet még cél. Intézményünk kapui nyitottak, folyamatosan biztosítjuk az órák szervezett vagy egyéni látogatását, ahol leendő diákjaink tét nélkül szerezhetnek első kézből tapasztalatot az egyetemi oktatási rendszerrel, a diákélettel kapcsolatban. Alapszakjaink mindegyike elérhető angol nyelven is, amelyekbe a bepillantás lehetősége szintén nyitott.

Trócsányi András

  • 55 éves, nős, négy gyermek édesapja.
  • Angol-földrajz szakos tanár, társadalomföldrajzból doktorált 1999-ben, majd habilitált 2008-ban, kulturális földrajzzal és városföldrajzzal foglalkozik, munkája kapcsán 50 országban járt, tucatnyi külföldi egyetemen adott elő, 25 éves szakmai kapcsolat fűzi a Dél-afrikai Köztársasághoz.
  • Végigjárta az egyetemi ranglétrát a pécsi TTK-n: 2004-től tanszékvezető, 2011- 2022-ig kapcsolati, majd oktatási és általános dékánhelyettes, 2022-től a Természettudományi Kar dékánja.


Még több értékes tartalom vár!

Az UNI in&out 2025 Nyár kiadványban olyan témákban mélyedhetsz el, amik valóban számítanak – oktatásról, jövőről, karrierről. Digitális és print formátumban is elérhető a shop.uniside.hu oldalon!

Ez is érdekelhet

HUNREN