„Az AI révén villámtempóban alakul át a munka világa és ez lényegében most történik. Fontos érteni: az egyetemi tudást, amit mi tudunk, AI-jal nem tudjuk pótolni” – mondja Filó Angéla Katalin, AI és digitális marketing fejlesztési szakértő, üzleti mentor.
Főként a kommunikáció és médiatudomány szakon végezve lehet valakiből marketinges, vagy pr szakember. Kinek való szerinted a marketinges pálya?
Szerintem, aki marketinges szeretne lenni, annak való. Nincs olyan, hogy valaki introvertáltabb, ezért kevésbé alkalmas erre a pályára, hiszen sok adatalapú munkakör létezik a területen; ők statisztikákkal vagy elemzésekkel foglalkoznak. Tény, hogy mi marketing és pr szakemberek azt tartjuk magunkról, hogy mi vagyunk a legjobb fejek, és ez persze annak is köszönhető, hogy ehhez a munkához tényleg nagy adag kreativitásra és emberismeretre van szükség.
Milyen életpályára számítson a fiatal, aki ebbe az irányba indul? Téged mik motiváltak a karriered első állomásain?
Fontos átgondolni, hogy valaki alkalmazotti létben gondolkodik, vagy már rögtön a vállalkozósdiban. Utóbbira is van már példa és jó tantárgyak is az egyetemeken, amelyek erre felkészítenek. A marketinges lét multi-környezetben nagyon mély tudás megszerzését teszi lehetővé, mert általában egyetlen márkán dolgozik a frissdiplomás munkába álló. Ha ügynökséghez megy valaki, akkor több márkán dolgozhat. A szakmai tudás elsajátítása mellett ma már nagy szükség van arra, hogy együttműködésre és állandó fejlődésre is kész legyen. Vállalkozócsaládból származom, tehát nekem általában a hazai vállalatok munkakultúrája volt komfortos, bár itt is voltak olyan pillanatok, amikor – abból fakadóan, hogy egy bizonyos cégtípusban a felsővezetők hajlamosak „mindent is” a marketinggel csináltatni – nagyon nehezen jutottam túl egy-egy megterhelő időszakon.
Hogyan készülhet valaki marketinges pályára már az egyetemi évek alatt?
Teljesen normális, hogy ijesztő a pályánk elején lenni, mert nem tudjuk a fogódzókat, és nem látunk bele azokba a munkakörökbe, amikről hallunk a szüleinktől, a környezetünktől, az ismerőseinktől. Nagyon jó, ha valaki mondjuk trainee-nek jelentkezik, és úgy dönt, hogy egy ügynökségnél eltölt 3-6 hónapot. Ezek nagyon nagy gyakorlati tudást adnak már az iskola közben. Tudom, hogy erőfeszítés, nagy lemondás – meg hogy a buli nagyon csábító, de a ráfordítás később a diplomával együtt sokkal eredményesebbé tesz és sokkal hamarabb fognak munkát találni azok, akik belefektették az időt a tapasztalatszerzésbe.
Az AI megjelenésével számítson arra a fiatal pályakezdő, hogy az első munkahelyén készségszinten kell majd ezt az eszköztárat is használnia?
Igen, valószínűleg, hiszen, ahogyan azt több előadásomban is elmondtam, ma már olyan dolgokra képes az AI, hogy egy korábban 7 hónapos marketing kampány előkészítési munkáit pár perc alatt állítja elő – ha jól van promptolva. És ebben van a kulcs: hogy már az szaktudást igényel, hogyan használjuk ezeket az eszközöket és az adott cég problémáira, feladatkészletére melyik lesz megfelelő. Pár évvel ezelőtt, amikor elindítottam a Marketing Mentor cégemet, tudatosan kezdtem el ezt a tudást rendszerszinten felépíteni.

„Hosszú távon az jár jobban, aki belefekteti az energiát és a munkát, anélkül semmilyen eredményt nem lehet elérni – AI-jal sem.” (Fotó: 123rf)
Az egyetemi AI használatról mit gondolsz?
Egy AI-hívővel beszélsz, így teljes mértékben támogatom a használatát, és ezt vállalom is. Bárcsak nekem is lett volna AI akkoriban, a szakdolgozatomban használtam volna, válaszolhatott volna azokra a kérdésekre, amikben nem voltam biztos. Nagyon sokat jártam külön tanárhoz, és nem volt meg, akitől kérdezni tudtam volna, mert egy-egy előadás vagy szeminárium után nem tudtuk a tudást összeszedni, maximum könyvekből. Most viszont van tanulómodulja a ChatGPT-nek és arra biztatom a hallgatókat, hogy azt merjék használni.
Ez egy ugyanolyan forrás számomra is, mint ahogy annak idején a Wikipédiát vagy a Google-t bújtuk végig, csak most sokkal összeszedettebb, tartalmasabb módon lehet használni és nem sértődik meg, ha valamit háromszor kell végigvennie, demonstrálni. El tudja magyarázni nagyon képletesen mi az az opportunity cost, vagy bármely más közgazdaságtani fogalom, de azt már nekünk kell érteni, hogy ez a munkánk során hol és hogyan fog segíteni. A saját, mélyebb kontextust nekünk kell hozzátudni. Mindenkit arra bátorítok, és az oktatási intézményeknél is ez a küldetésem, hogy ne féljünk tanárként a GPT anyagokat forrásként bekérni és ennek figyelembevételével értékelni. Nagyon afelé megyünk, hogy ez legyen alapkészsége a diáknak is.
Hogyan érdemes a tanulmányokhoz viszonyulni szerinted az AI korában akár az egyetemen?
Az egyetemi tudás arra kell, hogy legyen viszonyítási alapunk. Nagyon sokszor az AI megvezet, hallucinál, vagy nem valós adatokat, vagy nem jó forrásokat használ. Ezeket észre kell tudni venni, tudni kell jól promptolni. Persze egy adott területen, a mesterséges intelligenciával sem megyünk sokra szakmai tudás, háttértudás nélkül. Így azt, hogy egy nagy képet lássunk és értsük, mit miért csinálunk vezetőként, vagy egy-egy feladatra, megoldásra miért van szükségünk, ahhoz kell az egyetemi tudás. Az AI révén villámtempóban alakul át a munka világa és ez lényegében most történik. Fontos érteni: az egyetemi tudást, amit mi tudunk, AI-jal nem tudjuk pótolni. Azon dolgozom, hogy szeressük meg a használatát, és ne féljünk tőle.
Nem kell megijedni, mint amikor először elkezdünk szövegeket generálni vele, hogy elveszi a munkánkat. Persze vannak már perek, amikor professzorok sokévnyi kutatómunkáját generálja le az AI percek alatt és ebből problémák adódnak, de ezek szabályozási kérdések. Miközben valójában jól használva segíti a munkánkat, a barátunk lesz: az új Excel az AI. Emlékszünk: amikor az Excel megérkezett, hogy mindenki alapszinten kezdte el használni, aztán szépen beletanultunk. Persze, amíg megtanuljuk, addig egy ideig plusz munkával is jár. Mindig, amikor újba fogunk, bele kell tenni azt a 20-25 órát, ezt nem tudjuk megspórolni, viszont később sokkal könnyebb lesz: a munkát bele kell tenni és ez AI-jal és az AI nélküli világban is így van. Hosszú távon az jár jobban, aki belefekteti az energiát és a munkát, anélkül semmilyen eredményt nem lehet elérni – AI-jal sem.
Mint Az élet játéka című társasjátékában: elindulsz, húzol egy kártyát, és eldöntöd, hogy egyből elmész dolgozni vagy elmész egyetemre. Az élet játékában, aki elmegy dolgozni, egy rövidebb úton meg tudja kerülni azokat a pályatársait, akik viszont az egyetem kártyát húzzák. Mert az egyetem kártya húzásával mi történik? Felveszed az egyetemre a hitelt, fizeted egy csomó ideig, lelassulsz, mert nem tudsz olyan tempóban haladni, mint azok, akik egyből elmentek dolgozni. Viszont később, amikor a játékban eltelik már 5-10 év, jön a családtervezés, elgondolkozunk, hogy nagyobb, szebb környezetben szeretnénk élni, vagy akár világot látni. Csak egy bizonyos pont után lesz kifizetődő, hogy az egyetemet választottuk, akkor már sokkal jobb kártyákat tudunk húzni, mint az, aki kihagyta a felsőoktatást.
Mit gondolsz a fiatal, most pályakezdő korosztályról és mit tanácsolsz nekik a pályájuk elején?
A pályakezdők előtt sokkal több lehetőség van, mint amit valaha láthattam magam előtt. Vigyázzanak magukra olyan tekintetben, hogy ne égjenek ki. Bár szerintem mindenkinek meg kell tapasztalni a kiégést egyszer-egyszer, hogy tudja, hol a határ. Azt gondolom, hogy nagyjából öt-tíz év, ennyi idő alatt mindent látsz a szakmából, megismered magad, megismered a környezeted, akkor mondhatni van már annyi tartalékod lelkileg, szellemileg, anyagilag, hogy képes vagy már valójában pályaorientálódni, ha közben is fejleszted magad. Én ezt így látom, de aztán lehet, hogy ez mára felgyorsult. Láttam olyan pályakezdőket, akik fantasztikus teljesítményre voltak képesek, és nagyon gyorsan regenerálódnak lelkileg, testileg egy-egy kudarc vagy nehézség után. Azt hiszem, hogy az a jó hozzáállás, hogy ki kell próbálni és megtapasztalni, hogy saját magunknak mik a határaink. Én nagyon bízom benne, hogy a mai fiatalok sem a könnyebb utat fogják választani.
Neked mi volt a karriered során a mozgatórugód, és mi a legnagyobb siker?
Valójában minden iskolámat „félelem” alapon végeztem el. Elkezdtem félni attól, hogy mindenkinek főiskolai diplomája lesz, akkor elmentem egyetemre, amikor mindenkinek egyetemi diplomája lett, elmentem MBA-re, hogy versenyképesebb tudásom legyen. Mindegyiket munka mellett végeztem el. Számomra fontos a tanulás, folyamatosan tanulok a diákoktól is. A Soproni Egyetemnek voltam a hallgatója és nagyon szerettem visszamenni tanítani pont azért, hogy adjak vissza motivációt a diákoknak. Azóta sem állok le, rengeteg képzést végzek el, sőt most már az online tanfolyamokat is előnyben részesítem. A legnagyobb felismerések mindig magyar tulajdonú cégeknél értek. Ott volt lehetőségem a legtöbbet önállóan alkotni, de mindig vannak olyan érzelmi hullámvasutak, csalódottság, amit meg kell élni a munkahelyen, mert ott is emberek dolgoznak.
Aki nőként vezető szeretne lenni, annak mindig nehezítettebb a pálya, erre fel kell készülni. Kívánom, hogy ez később sokkal könnyebb legyen, de azt gondolom, hogy nincs vörös szőnyeg leterítve egyik karrierútban sem. Három évvel ezelőtt a generatív AI – különösen a GPT – megjelenése és a cégvezetőktől érkező egyre több szakmai megkeresés indította el a Marketing Mentor márkámat. Akkor még alkalmazottként dolgoztam, ma már interim marketing- és AI-tanácsadóként segítek vállalkozásoknak és startupoknak stratégiai döntésekben. Emellett pályakezdőket is mentorálok: támogatást nyújtok önéletrajz- és LinkedIn-profilkészítésben, valamint interjúfelkészülésben. Amit nekem senki nem mondott el az elején, azt most én adom tovább – hogy másoknak könnyebb legyen elindulni.
Névjegy
Filó Angéla Katalin, AI és digitális marketing fejlesztési szakértő, üzleti mentor, a Marketing Mentor tulajdonosa.
- 42 éves.
- A Soproni Egyetemen szerzett mesterdiplomát 2010-ben, majd 2018-ban ugyanitt az Executive MBA képesítését is.
- Közel 20 éve dolgozik a marketing, média és kommunikáció területén, mind ügynökségi, mind ügyféloldalon. Olyan nemzetközi márkákkal dolgozott együtt, mint a Volkswagen, McDonald’s vagy a Raiffeisen. Felsővezetőként komplex stratégiai és megvalósítási feladatokat látott el, többek között nemzetközi terjeszkedések, válságkommunikáció és ügyfélélmény-fejlesztés terén. Nemzetközi szemléletét londoni és prágai szakmai tapasztalatai is formálták.
- Jelenleg a Marketing Mentor alapítójaként digitális marketing és generatív AI-szakértőként támogat vállalkozásokat, startup-okat és döntéshozókat. Rendszeres előadó konferenciákon és egyetemeken, fókuszában az üzleti célokat támogató stratégiai és technológiai megoldások állnak.
- Felsővezetőként komplex stratégiai és megvalósítási feladatokat látott el, többek között nemzetközi terjeszkedések, válságkommunikáció és ügyfélélmény-fejlesztés terén.
- Nemzetközi szemléletét londoni és prágai szakmai tapasztalatai is formálták.

Filó Angéla Katalin