Az Ifjúságkutató Intézet évente közzéteszi az ifjúság legfontosabb trendjeit bemutató jelentését, amely részletes képet ad a fiatalok politikai, gazdasági és társadalmi helyzetéről. A legfrissebb, Ifjúság’24 jelentés nemcsak a jelenlegi állapotokat elemzi, hanem rávilágít a jövő kihívásaira is. Az oktatás helyzetének, jövőjének egy külön fejezet szentel figyelmet, nagy hangsúlyt fektetve a digitális kompetencia kérdéseire és az új szabályozásokra. Nézzük a részleteket!
A technológia szerepe az oktatásban
Az Ifjúság’24 jelentés szerint 2024-ben az oktatásban kiemelt szerepet kapott a mesterséges intelligencia, a digitalizáció és az okostelefon-használat korlátozása. Miközben az MI integrációja folyamatosan zajlik, az okostelefonokkal kapcsolatos szigorításokat vezettek be a tanulók testi és lelki egészségének védelmében.
Növekvő tanulólétszám és pedagógusbér-emelés
A KSH adatai szerint 2024 első félévében 1,9 millió diák vett részt iskolarendszerű oktatásban. Az óvodások, középiskolások és felsőoktatásban tanulók száma nőtt, míg az általános iskolai létszám enyhén csökkent. A pedagógusok átlagosan 32,2 százalékos béremelésben részesültek, és bevezették a teljesítményértékelési rendszert, amely az extra munkát magasabb juttatásokkal honorálja. A pedagógusképzésre jelentkezők száma is növekedett, ami a pálya vonzerejét mutatja.
Okostelefonok az iskolában: korlátozás és digitalizáció
A mobiltelefonok használatának korlátozása már 2023-ban napirendre került, majd 2024 szeptemberében országos szinten szabályozták a kérdést. A cél a diákok figyelmének fenntartása és a digitális eszközök tudatosabb használata. Eközben a digitalizáció is jelentős támogatást kap: az állam ingyenes laptopokat biztosít a pedagógusoknak és diákoknak, 2024 végéig összesen 579 ezer eszköz kiosztásával. Ezzel párhuzamosan egyre nagyobb hangsúlyt kap a digitális kompetencia fejlesztése, hiszen a modern oktatás nemcsak az eszközök biztosításáról, hanem azok hatékony és biztonságos használatáról is szól.

Miközben az MI integrációja folyamatosan zajlik, az okostelefonokkal kapcsolatos szigorításokat vezettek be a tanulók testi és lelki egészségének védelmében (Fotó: ifjusagkutatointezet.hu/MCC)
Digitális kompetenciák fejlesztése
A nemzetközi ICILS-felmérés szerint a digitális kompetencia magában foglalja a kutatási, kreatív és problémamegoldó készségek fejlesztését. A Nemzeti Köznevelési Portál új digitális tartalmakkal támogatja az oktatást, segítve a diákok interaktív tanulását.
A technológia hatása a fiatalok mentális egészségére
Jonathan Haidt szociálpszichológus kutatásai szerint 2010 óta megduplázódott a depresszióval és szorongással küzdő fiatalok száma, főként a lányok körében. Az Instagram és más közösségi platformok negatív hatásait Frances Haugen 2021-es kiszivárogtatása is megerősítette. Az UNESCO és a PISA jelentések szerint az okostelefon-használat csökkentése javítja az iskolai teljesítményt és a tanulók figyelmét.
Jövőbeli kilátások
A Pénzügyminisztérium 2025-ben 3676 milliárd forintot tervez oktatásra fordítani, ebből 1600 milliárd a pedagógusok béremelésére megy. Az alap- és középfokú oktatás finanszírozása nő, míg a felsőoktatásban stabilizálódik a ráfordítás. Bár a pénzügyi támogatás elengedhetetlen, az oktatás sikeréhez megfelelő szakmai háttér és családi összefogás is szükséges.
Az oktatás területén 2024-ben a digitalizáció és az MI mellett a szabályozások is jelentős szerepet kaptak. A pedagógusok anyagi és szakmai megbecsülése növekszik, miközben a diákok digitális kompetenciáinak fejlesztése és a mentális egészség védelme kiemelt figyelmet kap. A jövő kérdése, hogyan lehet egyensúlyt teremteni a technológiai fejlődés és a hagyományos tanulási módszerek között.
A teljes Ifjúság’24 – Jelentés az ifjúságügyről szabadon elérhető az Ifjúságkutató Intézet honlapján.
Kiemelt kép: Pető Dorina, programvezető, MCC Egészségedre; társalapító, Mélylevegő Projekt; és Réti Gergely, igazgatói megbízott, Mathias Corvinus Collegium (ifjusagkutatointezet.hu/MCC)