Üzleti alapok és kreatív megoldások – Kereskedelem és marketing alapképzés
TudástárUni Török Sára 2025. szeptember 12.

Üzleti alapok és kreatív megoldások – Kereskedelem és marketing alapképzés

Érdekel, hogyan lehet egy terméket vagy szolgáltatást sikerre vinni? Szeretnéd megtanulni, hogyan lehet megszólítani a vásárlókat, felépíteni egy márkát, vagy éppen elemezni a piaci trendeket? Ha kreatív vagy, jó érzéked van az emberekhez és vonz a gazdaság világa, akkor a kereskedelem és marketing alapszak lehet a te utad.

A kereskedelem és marketing alapszak célja, hogy a hallgatók átfogó ismereteket szerezzenek a gazdaság, az üzleti folyamatok és a fogyasztói magatartás területén. A képzés során a diákok megismerkednek a marketingkommunikáció, az értékesítés, a piackutatás és a digitális marketing módszereivel, miközben gyakorlati projektekben is kipróbálhatják tudásukat. Ez a szak kiváló belépő mindazoknak, akik a versenyszférában, a vállalkozói szférában vagy akár a nemzetközi üzleti életben képzelik el a jövőjüket.

Milyen képességei vannak egy kereskedelem és marketing alapszakos közgazdásznak?

  • Tervez, szervez és irányít gazdasági tevékenységeket, projekteket, kisebb vállalkozásokat és gazdálkodó szervezeteket, valamint ellenőrzi működésüket.
  • A tanult elméletek és módszerek segítségével tényeket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket von le, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, és döntéseket hoz hazai és nemzetközi környezetben egyaránt.
  • Követi és értelmezi a világgazdasági és nemzetközi üzleti folyamatokat, valamint a gazdaságpolitika és kapcsolódó szakpolitikák változásait, és ezeket beépíti elemzéseibe, javaslataiba és döntéseibe.
  • Elemzi a kereskedelem és marketing alapvető elméleteit, szintetizálja az összefüggéseket, és értékelő tevékenységet folytat.
  • Eligazodik a marketing és értékesítés rövid- és középtávú döntési folyamataiban, felismeri a gyors piaci változásokat és képes alkalmazkodni hozzájuk.
  • Előkészít és megvalósít marketingkutatásokat: kutatási terveket készít, lebonyolítja a kutatást, elemzi az összefüggéseket és levonja a következtetéseket.
  • Kezeli a vállalati kereskedelmi és marketing adatbázisokat, elemzi a szekunder kutatási információkat, és magabiztosan alkalmazza a szükséges szakmai szoftvereket.
  • Hatékonyan dolgozik gazdasági, marketing- és kereskedelmi projektekben, valamint gazdálkodó szervezetekben.
  • Képes marketing- és kereskedelmi egységek, vállalkozások vezetésére.
  • Használja a kereskedelem és marketing szakirodalmát magyar és idegen nyelven, nyomtatott és online forrásokban egyaránt.
  • Szakszerű szakmai javaslatokat és álláspontokat fogalmaz meg, amelyeket szóban és írásban, magyar és idegen nyelven, a szakmai kommunikáció szabályai szerint ad elő.
  • Felismeri a gazdasági, marketing- és kereskedelmi problémákat, és képes megtervezni, majd megvalósítani a megoldásukat.
  • Együttműködik más tudományterületek és társadalmi-gazdasági alrendszerek képviselőivel.
  • Írásban, szóban és modern infókommunikációs eszközökkel, idegen nyelven is képes hatékonyan kommunikálni.

Miből épül fel a kereskedelem és marketing képzés?

  • közgazdaságtani, módszertani és üzleti ismeretek: matematika, statisztika, informatika, mikro- és makroökonómia, nemzetközi gazdaságtan, pénzügytan, vállalati gazdaságtan, gazdasági jog, marketing, számvitel, menedzsment, üzleti kommunikáció, szaknyelv, környezet-gazdaságtan, alapozó üzleti ismeretkörök
  • társadalomtudományi ismeretek: európai uniós, általános és gazdasági jogi ismeretek, gazdaságtörténet, szociológia, politológia, filozófia
  • kereskedelmi és marketing szakmai ismeretek: vállalatirányítás, a kereskedelem gazdaságtana, marketing menedzsment, szervezeti magatartás, vállalati pénzügyek, marketingkutatás, külkereskedelmi technikák, marketingkommunikáció, logisztika, média gazdaságtana, továbbá választható specializációk

Mire kell számítani a kereskedelem és marketing képzés során?

  • képzési idő: 7 félév
  • megszerzendő kreditek: 180+30 kredit
  • diplomamunka kreditértéke: 10 kredit
  • gyakorlatorientáltság: 60–70 százalék
  • szakmai gyakorlat: egy félév (min. 12 hét) egybefüggő, intézményen kívüli gyakorlati képzés
  • specializáció: max. 30 kredit

Melyik egyetemeken, karokon érhető el kereskedelem és marketing képzés?

Magyar nyelvű, nappali képzésben:

  • Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar
  • Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Edutus Egyetem
  • Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdasági és Társadalomtudományi Képzések Központ
  • Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
  • Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar
  • Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
  • Soproni Egyetem Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar
  • Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar
  • Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Wekerle Sándor Üzleti Főiskola

Magyar nyelvű, levelező képzésben:

  • Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar
  • Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Edutus Egyetem
  • Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kar
  • Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdasági és Társadalomtudományi Képzések Központ
  • Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
  • Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar
  • Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Soproni Egyetem Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar
  • Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar
  • Wekerle Sándor Üzleti Főiskola

Angol nyelvű, nappali képzésben:

  • Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
  • Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola
  • Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
  • Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar
  • Wekerle Sándor Üzleti Főiskola

Milyen ponthatárokra lehet számítani a kereskedelem és marketing képzésben?

Állami ösztöndíjas, nappali képzésben a legmagasabb ponthatár a 2025-ös általános felvételi eljárásban a Neumann János Egyetemen volt (426 pont), a legalacsonyabb az Óbudai Egyetemen (286 pont).

Önköltséges, nappali képzésben a legmagasabb ponthatár a 2025-ös általános felvételi eljárásban az ELTE-n volt (351 pont), a legalacsonyabb a Wekerle Sándor Üzleti Főiskolán (126 pont).

A gazdaságtudományi képzésekkel kapcsolatos legújabb rangsorokról az UNI in&out 2025 Nyár kiadványunkban olvashattok, amit itt tudtok megvásárolni print vagy digitális formában.

További részleteket a kereskedelem és marketing szakról a felvi.hu oldalán olvashattok.

——

A kiemelt kép forrása: 123RF.

Ez is érdekelhet

HUNREN