Érdekel, hogyan alakítják a médiák a közvéleményt? Szeretnél mélyebb betekintést nyerni a kommunikáció, a reklám, a digitális tartalmak és a társadalmi interakciók világába? Ha kíváncsi vagy, hogyan lehet hatékonyan üzenni és értelmezni a médiát, a kommunikáció- és médiatudomány alapszak neked való!
A kommunikáció- és médiatudomány alapképzés során a hallgatók megismerik a média működését, a különböző kommunikációs eszközöket, a társadalmi hatásokat és a digitális trendeket. A szak célja, hogy olyan szakembereket képezzen, akik képesek stratégiát alkotni, tartalmat létrehozni, adatokat elemezni, és kreatívan reagálni a gyorsan változó médiakörnyezetre. A végzettek könnyen elhelyezkedhetnek marketing-, PR-, média- és kommunikációs területeken.
Milyen képességei vannak egy kommunikátornak?
- Képes eligazodni szakterülete mélyebb összefüggéseiben, valamint a gyakorlat által felvetett társadalmi, kommunikációs és médiatudományi problémák és azok lehetséges megoldásai között.
- Hatékonyan képes feldolgozni szakterülete új ismereteit, magabiztosan használja a nyomtatott és digitális szakirodalmi forrásokat, valamint a társadalomtudományi és médiakutatási adatbázisokat és működtetésük eszközeit.
- Képes a társadalmi kommunikáció alapvető elméleteit és koncepcióit szintetizálni, racionális érveket megfogalmazni, valamint véleményét a kommunikáció különböző színterein képviselni és megvédeni.
- Alapfokú elméleti felkészültségére építve képes kidolgozni empirikus kutatási koncepciókat, meghatározni a legalkalmasabb módszereket és a feldolgozás folyamatát a társadalmi kommunikáció vizsgálatára.
- Képes az elméleti és gyakorlati munka során feltárt adatok alapos elemzésére, valamint az összefüggések feltárására és értékelésére.
- A kommunikáció és médiakutatás területén képes reális értékítéletek megfogalmazására és az ezekből levonható következtetések alapján önálló javaslatok kidolgozására.
- Szakmai szóhasználata magabiztos, alkalmazza a szakterület szókincsét, alapfogalmait és a speciális szakszókészlet elemeit.
- Gyakorlatban képes a szakterület különböző kommunikációs szintjein és színterein (személyközi, csoportos, nyilvános, szervezeti, kultúraközi, tömegkommunikáció) döntéshozatali folyamatokban hatékonyan döntéseket hozni.
Miből épül fel a kommunikáció- és médiatudomány képzés?
- kommunikációs és társadalomtudományi alapismeretek: ember és társadalom, társadalmi kommunikáció, társadalomtudományi alapismeretek, szociálpszichológiai alapismeretek
- alapozó gyakorlatok modul, kommunikációs szakmai kompetencia-fejlesztés: írásos és mediális gyakorlati kommunikációs ismeretek, kommunikációs kutatásmódszertani ismeretek
- kommunikációs elméleti és gyakorlati stúdiumok: kommunikációs színterek, a kommunikáció elméletei és modelljei, kommunikációs intézmények működése és intézmények kommunikatív működése, a kommunikáció mediális aspektusai, kultúra és kommunikáció, vizuális kommunikáció, szakmai gyakorlati ismeretek
Mire kell számítani a kommunikáció- és médiatudomány képzés során?
- képzési idő: 6 félév
- megszerzendő kreditek: 180 kredit
- diplomamunka kreditértéke: 10 kredit
- gyakorlatorientáltság: 60 százalék
- szakmai gyakorlat: min. 80 óra külső intézményben töltött gyakorlat
- specializáció: 40–44 kredit
Melyik egyetemeken, karokon érhető el kommunikáció- és médiatudomány képzés?
Magyar nyelvű, nappali munkarendű képzés:
- Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar
- Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
- Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar
- Dunaújvárosi Egyetem
- Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi és Művészeti Kar
- Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
- Kodolányi János Egyetem Újmédia és Kreatívipari Kar
- Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
- Miskolci Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
- Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
- Milton Friedman Egyetem
- Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Kar
- Pannon Egyetem Humántudományi Kar
- Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
- Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
- Soproni Egyetem Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar
- Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Magyar nyelvű, levelező munkarendű képzés:
- Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar
- Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar
- Dunaújvárosi Egyetem
- Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi és Művészeti Kar
- Kodolányi János Egyetem Újmédia és Kreatívipari Kar
- Miskolci Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
- Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
- Milton Friedman Egyetem
- Pannon Egyetem Humántudományi Kar
- Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
- Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
- Soproni Egyetem Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar
Angol nyelvű, nappali munkarendű képzés:
- Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar
- Budapesti Corvinus Egyetem
- Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
- Pannon Egyetem Humántudományi Kar
- Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Milyen ponthatárokra lehet számítani a kommunikáció- és médiatudomány képzésben?
Állami ösztöndíjas, nappali képzésben a legmagasabb ponthatár a 2025-ös általános felvételi eljárásban a BME-n volt (455 pont), a legalacsonyabb az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen (364 pont).
Önköltséges, nappali képzésben a legmagasabb ponthatár a 2025-ös általános felvételi eljárásban az ELTE-n volt (425 pont), a legalacsonyabb a Kodolányi János Egyetemen (104 pont).
A társadalomtudományi képzésekkel kapcsolatos legújabb rangsorokról az UNI in&out 2025 Nyár kiadványunkban olvashattok, amit itt tudtok megvásárolni print vagy digitális formában.
További részleteket a kommunikáció- és médiatudomány szakról a felvi.hu oldalán olvashattok.
——
A kiemelt kép forrása: 123RF.