Marokkó Rabat nevű városában egy apró üzletben árulja könyveit Mohamed Aziz. Eddig 4000 könyvet olvasott el és nem tervez leállni.
Közel 50 éve a tudás szolgálatában
Mohamed Aziz 15 éves korában kezdett el könyveket árulni, először egy fa alá leterített szőnyegről. Sajnos nem csak a könyvek iránti szeretet hajtotta. 6 éves korában árva lett, és kamaszkorára rájött, hogy hiába dolgozik halászként, soha nem lesz elég pénze könyvekre, hogy befejezze a középiskolát.
Sorsával nem volt egyedül, Marokkó lakosságának több mint 80 százaléka nem tudott olvasni a 60-as években, 2014-re ezt leszorították közel 30 százalékra. Mohamed és kortársainak kitartása lehetőséget adott a következő generációknak is, bár a középiskolát még így is csak a lakosság fele fejezi be.

Mohamed Aziz
Kevés eladás, annál több olvasás
Könyveinek nagy részét az utcán tartja, azok közt olvas naponta 6-8 órát, amit csak a vevőkért és imádkozásért szakít meg. Egy nap átlagosan egy-két könyvet ad el, de ezek közt sok a nagyértékű tankönyv, amiket lediplomázott diákok adományoznak neki. Ezeket kimondottan nagy kedvezménnyel adja tovább a felsőoktatásba készülő fiataloknak, hiszen évtizedekkel ezelőtt Mohamed is hasonló helyzetben volt, mint most ők.
Gyermekkora óta körülbelül 4000 könyvet olvasott el eddig arabul, franciául és spanyolul, úgy, hogy mindhárom nyelvet autodidakta módon tanulta meg. Ebből az első kettő Marokkó két legfőbb nyelve, de az arabnak több, íratlan dialektusát használják az országban, Aziz ezek közül a Dariját beszéli.
Mohamed az olvasást felsőbbrendű ajándéknak tartja, múltja mellett ez a másik ok, amiatt megszakad a szíve, ha tanulás helyett dolgozni lát kisgyermekeket. Ezen kívül már csak a szakadt könyvek tudják feldühíteni.

Rabat. Marokkó fővárosa. (Kép: 123rf.com)
Az olvasás lehetőség, ajándék, kihívás
Itthon mi szerencsésebb helyzetben vagyunk, a mi olvasási időnkből többnyire csak a többi szabadidős tevékenység vesz el.
Nemrég Ludvig Orsolya Stefanie-val, a Libri-Bookline Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatójával készítettünk interjút, aki arról is beszélt, hogy az egyik könyvnek nem a másik a konkurenciája.
[kiemelt]„A könyvnek minden szabadidős tevékenység, a Netflix vagy a Spotify, de akár egy kirándulás is a konkurenciája, sőt, ha a másik vetületet nézzük, akkor a teljes ajándéktárgypiaccal is versenyt futunk. Ettől szép ez a szakma, hogy itt még erőteljesebben kell felkeltenünk az igényt” – mondta Orsolya.[/kiemelt]
Ha érdekel, hogy mennyire speciális terület a könyvkiadás és a könyvkereskedelem, milyen tulajdonságokra van szüksége annak, akinek ezen a területen vannak tervei, olvasd el a teljes interjút, ami eredetileg az UNI in&out 2024 Nyár kiadványban jelent meg.
Látogass el webshopunkba, ahol digitális és nyomtatott formában is megvásárolhatod kiadványainkat: https://shop.uniside.hu.