A karácsonyi ajándékozás nemcsak az örömszerzésről szól, hanem a pénzügyi tudatosságról is. Az MBH Bank friss kutatása rávilágít, hogy az emberek egyre megfontoltabban költenek, miközben az ünnepi készülődés során a fenntarthatóság és a tudatos vásárlás is kiemelt szerepet kap.
A karácsonyi ajándékok: Tervezés és tudatosság
A legtöbb ember már 3-4 héttel karácsony előtt elkezdi az ajándékok beszerzését – és csupán egy kis részük hagyja az utolsó pillanatra. Az MBH Bank kutatásában a válaszadók átlagosan 7 főt ajándékoznak meg idén, ami egy fő növekedést jelent tavalyhoz képest. A legnépszerűbb ajándékok között az édességek, alkoholos italok és könyvek emelkednek ki, de a kézzel készített ajándékok és a társasjátékok továbbra is keresettek.

Az emberek igyekeznek az ünnepi kiadások terheit átgondoltan, előre megtervezve viselni (Fotó: 123RF)
Fenntartható ajándékozás: A tudatos vásárlás növekvő szerepe
Az ajándékozás nem csupán a vásárlásról szól: egyre többen figyelnek a fenntarthatóságra is. A kutatás szerint a megkérdezettek 43%-a újrahasznosított csomagolóanyagot használ, míg 24%-uk tudatosan választ fenntartható ajándékokat. A vásárlások során a válaszadók fele az online boltokat részesíti előnyben, és többen az akciók – például a Black Friday – során szerzik be az ajándékokat, hogy még inkább megfontoltan költsenek.
Mennyit költünk karácsonyra? Az átlagos ajándékozási költség
A kutatás alapján az emberek többsége, 46%-a legfeljebb 50 ezer forintot szán ajándékokra, míg 24%-uk ennél többet. Az ajándékokon kívüli kiadásokra, például étkezésre és utazásra, a válaszadók 56%-a szintén 50 ezer forintot tervez költeni. Az anyagi tervekhez való hozzáállásban a tudatosság és a pénzügyi felelősségvállalás dominál, így az emberek igyekeznek az ünnepi kiadások terheit átgondoltan, előre megtervezve viselni.

(Forrás: MBH Bank karácsonyi kutatás)
Online vásárlás és pénzügyi megoldások a karácsonyi szezonban
A kutatás szerint a válaszadók kétharmada online vásárol, és a külföldi webshopokon történő vásárlás aránya is megugrott. A pénzügyi megoldások között egyre többen választanak alternatív lehetőségeket, például személyi kölcsönöket, amelyekkel rugalmasan kezelhetők az ajándékozás költségei. Az MBH Bank idén is biztosít olyan konstrukciókat, amelyek segítenek a tudatos pénzügyi tervezésben, így a karácsony utáni időszakban sem kell aggódni a pénzügyi helyzetünk miatt.
Figyeljünk a pénzügyeinkre: Tudatos tervezés és felelősségteljes költés
Az ünnepek alatt könnyen elszaladhat velünk a ló, de fontos, hogy ne csak az ajándékozásra, hanem a hosszú távú pénzügyi egészségünkre is gondoljunk. [kiemelt]„A pénzügyi tudatosság az év minden időszakában fontos, de az ünnepi időszak alatt különösen nagy figyelmet érdemel. Karácsonykor könnyen elragadhat minket az ajándékozás és a készülődés öröme, de ilyenkor is átgondoltan, felelősségteljesen kell kiadásainkat kezelni.[/kiemelt] Ügyfeleinket a tudatos tervezésre biztatjuk, illetve hogy gondolják át a prioritásokat a költségek terén, annak érdekében, hogy ne csak az ünnepek alatt, hanem az azt követő időszakban is kiegyensúlyozott pénzügyi helyzetben maradjanak” – hangsúlyozza Soós Csaba, az MBH Bank ügyvezető igazgatója.
A karácsonyi szezon webes rendelési őrülete nem csak az online kereskedőknek jelent jó lehetőséget, de a kiberbűnözőknek is, hiszen számukra a több vásárló több célpontot jelent. Mutatjuk, mire fontos figyelned, ha a neten vásárolsz!