„Meggyőződésünk, hogy az MI egy eszköz, amely helyesen alkalmazva hatalmas értéket teremt az oktatásban. Segít abban, hogy hallgatóink korszerű tudást szerezzenek, miközben fejleszti a kritikai gondolkodásukat is” – hangsúlyozta Fenyves Veronika, a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának dékánja.
az UNIside-nak
adott interjújában.
A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Innováció kiadványában jelent meg.
Egy tavalyi bejelentés alapján Magyarországon elsőként a Debreceni Egyetem Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskolája hirdette meg üzleti doktori képzését. Milyenek a tapasztalatok?
Nagy büszkeségünk a Doctor of Business Administration (DBA-) képzés elindítása, amely valóban úttörő kezdeményezés Magyarországon. Ezzel a programmal az volt a célunk, hogy hidat építsünk a tudomány és az üzleti gyakorlat között. A DBA-képzésre olyan felső vezetők jelentkezhetnek, akik komoly szakmai tapasztalattal büszkélkednek, és ezt szeretnék tudományos alapokra helyezni, rendszerezni és továbbfejleszteni. A képzésben a nemzetközi tapasztalatokra és jógyakorlatokra is építünk, hiszen fontos, hogy a résztvevők globális kontextusban is megállják a helyüket.
Egyúttal lehetőséget biztosítunk arra is, hogy a kutatási eredmények közvetlenül beépüljenek a vállalati gyakorlatba. A felvételi elbeszélgetés 2025. augusztus végén volt, és a jelentkezők száma meghaladta a tervezett csoportlétszámot. Sok kiváló üzleti szakember tartja vonzónak a képzést, a networking-lehetőséget és nem utolsósorban a dr. (DBA-) fokozat majdani viselését.
Ha csak a Gazdaságtudományi Kart nézzük: itt milyen újításokra került sor az utóbbi időben, és mi várható a következő fél évben?
Mindig is nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy képzéseinket a munkaerőpiac igényeihez igazítsuk. A gazdaság, a közszféra és a vállalatok napjainkban a megváltozott kihívások miatt rendkívüli sebességgel alkalmazkodnak és keresik a proaktív stratégiai lehetőségeket – ez természetesen a velünk szemben támasztott elvárásokat is folyamatosan növeli.
Az ezen elvárásoknak való megfelelés részeként több szakunk tananyagát teljesen megújítottuk, új modulokat építettünk be, különösen a digitális kompetenciák, a fenntarthatóság és az innovációs készségek erősítése érdekében. Az angol nyelvű képzések további bővítése is kiemelt célunk, hiszen a nemzetköziesítés a Debreceni Egyetem stratégiai pillére.
A gyakorlatorientált oktatás erősítése érdekében új partneri kapcsolatokat alakítottunk ki nagyvállalatokkal és helyi gazdasági szereplőkkel, így hallgatóink már a tanulmányaik során közvetlenül gyakorlati és valódi kapcsolatba kerülhetnek az üzleti élet kihívásaival. Képzésünkbe egy teljesen új pillért is bevezetünk: az idén szeptemberben elindul alapszakjainkon a kooperatív képzés, amelynek keretében több mint 40 alapszakos hallgató kezdi meg az eddigi egyetemi kurrikulumban megszokottnál is korábban gyakorlati képzését partnervállalatainknál. A következő fél évben új akkreditációs folyamatok indulnak, amelyek célja, hogy nemzetközi minősítésekkel is alátámasszuk karunk képzéseinek magas színvonalát. Emellett több rövid ciklusú képzést is indítunk és további digitális oktatási platformok bevezetését is tervezzük, amelyekkel a tanulási élményt és a hallgatói aktivitást szeretnénk fokozni.
A mesterséges intelligencia használata mennyire van jelen?
A mesterséges intelligencia ma már természetes része a mindennapi működésünknek. Oktatóink és kutatóink több területen is alkalmazzák, például az üzleti adatelemzésben, a prediktív modellezésben vagy a hallgatói teljesítmény értékelésében. Tanulóink számára igyekszünk minél több lehetőséget biztosítani arra, hogy a saját kutatásaikban vagy a projektfeladataikban is felhasználhassák az MI nyújtotta lehetőségeket.
A kar több kutatócsoportja is dolgozik olyan témákon, ahol az MI-alapú döntéstámogatás vagy a gazdasági folyamatok optimalizálása áll a középpontban.
Van egyetemi, kari szabályzat a mesterséges intelligencia használatára vonatkozóan?
Meggyőződésünk, hogy a mesterséges intelligencia egy eszköz, amely helyesen alkalmazva hatalmas értéket teremt az oktatásban. Segít abban, hogy hallgatóink korszerű tudást szerezzenek, miközben fejleszti a kritikai gondolkodásukat.
Ugyanakkor új kihívásokat is hoz, például az értékelésben vagy a tudományos integritás megőrzésében. Éppen ezért nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy diákjainkat megtanítsuk az etikus, felelős és átlátható használatára.
Az egyetemen jelenleg is zajlik egy átfogó szabályozási keret kialakítása, amelyhez a Gazdaságtudományi Kar aktívan hozzájárul. Kari szinten már vannak formális iránymutatásaink. Célunk, hogy világos kereteket biztosítsunk az MI használatával kapcsolatban mind az oktatásban, mind a kutatásban.
A mesterséges intelligenciára tehát nem veszélyként, hanem óriási lehetőségként tekintünk, amely hallgatóink órai és órán kívüli tanulási folyamatait is személyre szabott módon segítheti. Ez azzal is együtt jár, hogy mi, oktatókként is átessünk egy szükséges szemléletváltáson, és ebben jó úton járunk.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a végzettektől a munkahelyük már rövid távon is el fogja várni az MI-vel kapcsolatos kompetenciákat. Fontos, hogy világosan lássák, mely folyamatokat lehet hatékonyabbá tenni a mesterséges intelligencia segítségével, illetve hogy tisztában legyenek azzal, hogy hol vannak ennek a diszruptív technológiának a jelenlegi, de gyorsan változó határai.
Az innovációs szemléletet miként lehet átadni a fiataloknak? Ez mennyire nehéz vagy könnyű?
A mai fiatal generáció nyitottsága, digitális affinitása és kíváncsisága kiváló alap az innovációhoz. Nekünk, oktatókként és mentorokként inkább az a feladatunk, hogy megfelelő kereteket, inspiráló környezetet biztosítsunk számukra, ahol kibontakoztathatják kreativitásukat.
Nem a „megtanítás” a kulcs, hanem a lehetőségteremtés: közös projektek, csapatmunkák, startup-versenyek révén ösztönözzük őket arra, hogy az ötleteikből valós megoldások szülessenek. Így az innováció nem elmélet, hanem élmény számukra.
Céljaink elérése érdekében kollégáink is számos képzésen vesznek részt. A közelmúltban ezek közül a legrangosabb talán a Harvard Business Education szervezésében megvalósuló tanfolyam volt, amely az esettanulmányok segítségével való oktatás legmodernebb módszertanának megismerésére irányult. Ezt féltucat kollégánk teljesítette sikeresen az Egyesült Államokban, a világhírű Harvard Business Schoolban.
A kar miként támogatja az innovációk megvalósulását?
A Debreceni Egyetem Intézményfejlesztési Tervének megfelelően a Gazdaságtudományi Karinnovációs ökoszisztémát épít, ahol találkozik az oktatás, a kutatás, a technológia, a szabályozói környezet és az üzleti világ.
Ennek része, hogy aktívan támogatjuk a hallgatói kezdeményezéseket, mentorálási programokat indítunk és vállalatokkal közösen olyan kutatási projekteket valósítunk meg, amelyek valós gazdasági kihívásokra keresnek megoldást.
Különösen büszkék vagyunk arra, hogy több hallgatói ötletből mára sikeres startup nőtte ki magát. Ez mutatja, hogy a megfelelő háttérrel és támogatással a fiatalok képesek valódi értéket teremteni. Büszkék vagyunk korábbi diákjaink sikereire is: szívesen hívjuk őket oktatni, előadni, mentorálni, záróvizsgáztatni és konzultálni a képzésfejlesztés lehetséges, illetve szükséges irányairól.
Intézeteinkben számos olyan projekt fut, amely gazdasági és társadalmi szempontból hasznos innovációt céloz. Ezek láthatóságának a további növelése a közeli jövő feladata.
Fenyves Veronika
- Egyetemi tanár, a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának dékánja.
- Házas, három lánya van.
- 2001-ben gazdasági agrármérnöki, 2003-ban MBA-, 2018-ban okleveles közgazdászi, 2020-ban közgazdásztanári diplomát szerzett.
- 2002-ben DESS CAAE végzettséget szerzett az lyoni Jean Moulin 3 Egyetemen.
- 2008-tól PhD-fokozattal büszkélkedhet, 2016-ban habilitált a Debreceni Egyetemen.
- 2014-től a Debreceni Egyetem GTK Számviteli és Pénzügyi Intézet Kontrolling tanszékének vezetője, 2018-tól a GTK oktatási dékánhelyettese.
- 2022 óta a Debreceni Egyetem GTK dékánja.
Még több értékes tartalom vár!
Az UNI in&out 2025 Innováció kiadványban olyan témákban mélyedhetsz el, amik valóban számítanak – oktatásról, jövőről, karrierről. Digitális és print formátumban is elérhető a shop.uniside.hu oldalon!
