„A fenntarthatóság szorosan kapcsolódik az intézetünk által képviselt szakokhoz és területekhez” – interjú Pásztorné Huszár Klárával, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Élelmiszertudományi és Technológiai Intézet oktatási ügyekért felelős intézetigazgató-helyettesével.
A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványában jelent meg.
Mit tart a kar legfontosabb jellemzőinek? Mik a legfontosabb erősségei és miben emelkedik ki az itteni képzés a többi hasonlóhoz képest?
Megújult egyetemként nálunk nem karok vannak, hanem intézetek. Intézetünk nevének megfelelően elsősorban az élelmiszer-technológia, az élelmiszer-tudomány, az élelmiszer-biztonság, a biotechnológia területén oktatunk, az alapképzések közül élelmiszermérnöki és biomérnöki szakunk van. A mesterképzések közül az élelmiszermérnöki, az élelmiszer-biztonsági és minőségi mérnöki és egy teljesen új, a szesz- és erjedésipari mérnöki szaktartozik a képzési palettánkhoz. Ezek többsége a magyar nyelven kívül angolul is elérhető. Mindenképpen az erősségeink között szeretném hangsúlyozni, hogy nagyon gyakorlatorientáltak vagyunk, és az oktatói gárdánk is nagyon elkötelezett; 50 éve vagyunk az élelmiszermérnöki képzés területén. Hangsúlyt fektetünk a tudományos utánpótlásra, új kollégák új gondolatokat, ötleteket és technikákat is visznek be a képzésbe. A kutatási potenciálunk és az együttműködés egyrészt mind a magyarországi élelmiszeripari, biotechnológiai cégekkel, vállalkozásokkal nagyon erős és szoros, emellett a nemzetközi kapcsolatainkat is folyamatosan bővítjük. Jelenleg elsősorban a keleti irányba nyitunk.
Hogyan tartják szem előtt a fenntarthatóságot, a gyakorlatorientáltságot és az innovatív megközelítéseket?
Nagyon szorosan kapcsolódik intézetünkhöz és az általunk képviselt szakokhoz, illetve területekhez a fenntarthatóság. Az oktatásban elsősorban a biomérnöki képzésen jelenik meg a környezettechnológia modulban, amelyben a fenntarthatóság, a környezettudatosság erőteljesen megjelenik a tartalomban. Természetesen vannak szabadon választható tárgyaink is, amelyek a fenntarthatóság kérdéskörhöz kapcsolódnak, és oktatjuk a különböző élelmiszer-feldolgozási technológiákat, ahol minden esetben a tárgy oktatása közben szó van a keletkező melléktermékek hasznosításáról, további feldolgozásáról, vagy arról, hogy valamilyen hozzáadott értékű terméket lehet-e készíteni belőle. Tehát ilyen módon, ha nem is teljesen közvetlenül, de ezekben a képzésekben is ott van a fenntarthatóság és a környezettudatosság kérdésköre.
A mesterséges intelligencia használata mennyire van jelen az egyetemen?
A tanulmányi és vizsgaszabályzat átdolgozása, frissítése, aktualizálása éppen most zajlik. Ebben már a mesterséges intelligencia használatának a lehetőségeivel, szabályozásának a kérdéskörével is fogunk foglalkozni. Én az ésszerű engedés pártján vagyok. Körülvesz minket ez az új technológia, úgyhogy nem kerülhetjük meg.
Milyen perspektívát tudnak kínálni az ide érkezők számára, mit gondol ennek a képzési területnek a jövőjéről?
Az egyetem fő fókusza az agrárterület, azt hiszem, hogy itt nem kérdéses, hogy ennek a képzési területnek jövője van, nemcsak azért, mert enni mindig kell, hanem mert látjuk, hogy éppen akár a klímaváltozás vagy egyéb, új élelmiszerek, új technológiák fejlesztése, bevezetése szükséges ahhoz, hogy jó minőségű, biztonságos élelmiszerekkel tudjuk a jövőben is kellő mennyiségben ellátni az országot, tágabb értelemben az egész világot. Ily módon a mi területeink stratégiai területek.
Milyen nyári gyakorlati helyeket vagy a képzéshez kapcsolódó gyakorlatot tud biztosítani az intézet?
Az élelmiszermérnöki alapképzési szakon az utolsó, hetedik félév egy üzemi szakmai gyakorlat, ahol minimum 14 hetet a hallgatóknak egy üzemnél kell teljesíteni, ahol valóban testközelből látják és tapasztalják, hogy ténylegesen milyen sokrétű és komplex feladatai vannak egy élelmiszermérnöknek. A legtöbb gyakorlóhelyen nagyon hasznos projektfeladatokat is kapnak a hallgatók.
Hogyan jellemezné a hallgatói közösségi életet és például az oktatók kapcsolatát a fiatalokkal?
Összességében jó a hallgatók és az oktatók között a kapcsolat, és tényleg családias a hangulat a Budai Campuson. Mindig ezt a jelzőt szoktuk használni nyílt napokon is. Ez nem túlzás, mert itt, a campuson tényleg szinte mindenki ismer mindenkit, és nincs merev fal a hallgatók és az oktatók között.
Mennyiben és hogyan tudják figyelembe venni a munkaerőpiaci igényeket?
A hallgatóink nagyon jól el tudnak helyezkedni. Általában a szakmai gyakorlóhelyen, ahol az üzemi szakmai gyakorlatot töltik, már felajánlanak nekik valamilyen álláslehetőséget, vagy ha nem, akkor is pár hónap alatt el tudnak helyezkedni a szakmán belül. A duális képzés keretében is körülbelül húsz olyan partnercége van intézetünknek, amellyel együttműködési szerződést kötöttünk.
Hogyan segítik a gólyákat? Mire számítsanak az önök intézményében a kezdő egyetemisták?
Egyrészt már a tanév legelején részletes tájékoztatót tartunk az elsőéveseknek, és próbálunk jó tanácsokat adni, és van egy olyan tárgyunk, ami csak arról szól, hogy meghívunk nálunk végzett hallgatókat, akik már valahol az iparban dolgoznak. Próbáljuk végig kondicionálni a hallgatókat egy picit életszagúbb irányba, és van egy mentorprogramunk is teljes egyetemi szinten.
Mit tanácsolnak azoknak, akiknek nem sikerül elsőre a felvételi?
Azt, hogy valamit tanuljanak, vagy a nyelvtudásukat erősítsék jó gondolatnak és jó ötleteknek tartom. Ami még nagyon fontos, hogy a digitális képességeiket, készségeiket is fejlesszék valamilyen kurzus keretében. Az egyetem is kínál hasznos, rövidebb képzéseket különböző témakörökben.
Pásztorné Huszár Klára
- 1988-ban okleveles tartósítóipari mérnök és angol szakfordító diplomát szerzett a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetemen.
- 1988 novembere óta dolgozik az Élelmiszertudományi és Technológiai Intézet Állatitermék és Élelmiszertartósítási Technológiai Tanszékén és annak jogelőd intézményeiben, jelenleg az oktatási ügyekért felelős intézetigazgató-helyettese.
- Doktori fokozatát a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Doktori Iskolájában szerezte.
- Angol és német nyelvből felsőfokú, orosz nyelvből középfokú nyelvvizsgát szerzett.
- 2024 augusztusában a Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozat kitüntetésében részesült.
Még több értékes tartalom vár! Az UNI in&out 2025 Nyár kiadványban olyan témákban mélyedhetsz el, amik valóban számítanak – oktatásról, jövőről, karrierről. Digitális és print formátumban is elérhető a shop.uniside.hu oldalon!