Te melyik típus vagy, ha munkáról van szó? Pragmatikus, elhivatott, túlbuzgó vagy érdektelen? Ha az alábbi cikkünket elolvasod, egészen biztosan be fogod tudni magad sorolni valamelyik munkavállalói személyiségjegy alá. Sőt, ha az IT-szektorban szeretnél elhelyezkedni, akkor a Skool és az Ipsos felméréséből azt is megtudhatod, hogy a többi fiatal hogyan keres munkát, és hogyan néz ki az ideális állás számotokra.
A vállalatokat a legújabb üzleti tudással segítő Protector ingyenesen hozzáférhetővé tette azt a beszélgetést, amit Guzsaly Péterrel, a Skool munkatársával készítettek arról, milyen az ideális állás, melyek a preferenciák, hogyan keresnek munkát ma a fiatalok.
A Skool azt a célt tűzte ki célul, hogy az IT-szektor munkaerőhiányát enyhítendő segíti a fiatal lányok, valamint a hátrányos helyzetű csoportok bekapcsolódását a számítógépes kódolás világába.
A Skool és az Ipsos tavaly átfogó felmérés végzett a 18-25 évesek körében, amelynek egy modulja kifejezetten az IT szektorra koncentrált. A reprezentatív felmérésben külön mérték az IT-affinis lányok csoportját, ezzel segítve a HR szakemberek munkáját. Napjainkra ugyanis egyértelművé vált a piaci szereplők számára, hogy a kínzó munkaerőhiány egyik megoldása a nők nagyobb arányú megjelenése a technológiai szakmákban. A Guzsaly Péterrel készült beszélgetés itt tekinthető meg.

A kínzó munkaerőhiány egyik megoldása a nők nagyobb arányú megjelenése a technológiai szakmákban. (Fotó: 123rf)
Hol kerestek állást?
A beszélgetésből, illetve a felmérésből kiderül, hogy ha álláskeresésről van szó, akkor az online tér mindent visz. De az is, hogy nem kell leírni a Facebookot – legalábbis, ami az álláskeresést hirdeti, már előzi a Profession.hu-t. Összességében is – a személyes kapcsolatok mellett – többen használják erre a célra a social media felületeket, mint a hagyományos álláskereső portálokat. A kódolásra affinis lányok körében az átlagosnál jóval nagyobb szerepet tölt be a munkavállalói ajánlás, a LinkedIn és a dreamjobs.hu. (LinkedIn profilja csak minden harmadik válaszadónak van, és ők sem tartják naprakészen.)
Nem szeretitek a kamut
A válaszokból kiderül az is, hogy a fiatalok nagyon fontosnak tartják a visszajelzést, mégpedig a gyors visszajelzést azután, hogy jelentkeztek egy állásra, akár pozitív, akár negatív az. Ők erre már nem várnak hetekig, ezt is fontos szem előtt tartaniuk a munkáltatóknak.
Ahogyan azt is, hogy igencsak rossz néven veszik, ha a hirdetés nem tükrözi a valóságot, mert ezt ők már gyorsan leveszik. Arra gondolnak, hogy ha már az elején kamuznak, mi lesz később?! Valóságon alapuló hirdetéseket várnak.
Az ideális állás jól fizet!
A felmérésben megkérdezett fiatalok nagyobb része szükséges rossznak tekinti a munkát, és nem várja igazán, hogy dolgozhasson. Ezért nem csoda, ha a magyar fiatalok számára egyértelműen a jó fizetés a legfontosabb szempont az álláskeresésnél. A válaszadók több mint harmada ezt tette az első helyre. Bár ehhez képest jóval kisebb súllyal, de szintén sokaknak fontos a barátságos közeg (kollégák és légkör), a jó elhelyezkedés, a megfelelő munkarend és hogy biztonságos legyen az állás. A kódolásra nyitott lányok számára jóval nagyobb a jelentősége a megfelelő munkarendnek, a fejlődési lehetőségnek és a home office-nak. Ezek számukra éppolyan fontosak, mint a kellemes közeg.
Ha nem jó a légkör, körbenéznek, és az IT-n belül biztosan találnak melót. Gyorsan váltanak, ha valami nem tetszik – fogalmazott Guzsaly Péter.
A többségnek home office-os az ideális állás
A Covid-járvány alapvetően meghatározta a mostani fiatal munkavállalói generáció hozzáállását a home office kérdéséhez. A fiatalok több mint fele (58 százaléka) a munkahét nagyobb részében otthonról dolgozna. Több, mint negyedük a teljes home office-t választaná. Nagyjából ugyanennyien a heti 2 nap bejárást tartaná ideálisnak. A kódolásra nyitott lányoknak nem csak hogy fontosabb a home office lehetősége, de többen is vannak, akik kizárólag otthonról dolgoznának (37 százalék), illetve akik az 5 napos munkahét nagyobb részében otthon maradnának (74 százalék). Mint Guzsaly Péter mondta: annyira kényelmes ma egy IT-s élete és olyan nagy a munkaerőhiány, hogy nagyon nehéz behozni a fiatalokat a munkahelyekre. Evidencia náluk, hogy nem mennek be a munkahelyre, mert minek?

Nagyon keresettek az informatikusok, viszont a többségük nem akar bejárni sehová dolgozni. (Fotó: 123rf)
S akkor nézzük a munkavállalók négy archetípusát
A válaszadó sokaságban 4 munkavállalói archetípust lehetett egymástól jól elkülöníteni.
A pragmatikus fiataloknak azért kell a munka, hogy pénzt keressenek és megéljenek. Számukra az ömmegvalósítást nem a munka jelenti. Leginkább multinál dolgoznának, a magyar cég és a startup csak jóval ezután következik. Úgy vannak vele, hogy ha már muszáj dolgozni, legalább legyen jó neve a cégnek, fizessenek jól, és legyenek bejelentve. Ők alapvetően azt gondolják, hogy az életünkből túl sok időt töltünk munkával.
Az elhivatott típus ezzel szemben a munkáját egyfajta önkifejezési módnak tartja, örömét leli benne, azonosulni tud a céggel és a márkával. Az elhivatottak is elsősorban multinál és magyar tech cégnél dolgoznának, de itt bejött a 3. helyre a közszféra. Ők leginkább a jól végzett munkától érzik jól magukat, és fontos nekik, hogy büszkék lehessenek arra, amit csinálnak.
A túlbuzgóknak a saját munkájukkal és a munkahelyükkel szemben is magasak az elvárásaik. A munkát ők is döntően pénzkereseti lehetőségnek tekintik, viszont ők szeretnek dolgozni. A túlbuzgók szerint az ideális állás szintén külföldi multinál, magyar tulajdonú cégnél vagy esetleg startupnál van. Döntő többségük számára szintén a jól végzett munka érzése a fontos és hogy büszkék lehessenek a munkájukra.
Az érdektelenek elvannak, megcsinálják, amit muszáj, de nem igazán tesznek bele többet. Kicsit megúszásra játszanak, és az életük nem tart még ott, hogy karrierben gondolkodjanak. Az érdektelenek a magyar cégeket, a multikat és a startupokat tették az első három helyre, mint ideális munkahelyet.