Mozgás nélkül nincs élet – interjú a testnevelés-tudományok doktorával, Fehérné Mérey Ildikóval
Tudástár Diplomát szerzek! 2025. március 26.

Mozgás nélkül nincs élet – interjú a testnevelés-tudományok doktorával, Fehérné Mérey Ildikóval

„Ha az ember segíteni akarással, szeretettel végzi a munkáját, és igaz, amit mond vagy tanácsol, akkor mindenki elégedett és boldog” – vallja Fehérné Mérey Ildikó kézilabda-szakedző, a testnevelés-tudományok doktora, a Hungarofit mérési rendszer kidolgozója.

Ez a cikk eredetileg a 2025-ös UNI in&out kiadványban jelent meg.

Mit gondol, milyen fiatalok lehetnek sikeresek a sporttudomány képzési terület bármely szakán végezve?

Szerintem nemcsak a sporttudomány területén, hanem minden tudományágban azok lehetnek a legsikeresebbek, akiknél belső igényként jelenik meg, hogy a saját elképzelésük szerint indítsanak el kutatást az általuk kiválasztott témában egy probléma megoldásához. Emellett  szintén minden tudományterületre érvényes, de talán a sporttudományban még inkább követelmény, hogy a teste épségéért, a fittségéért a lehető legtöbbet tegye meg, ezáltal példát is mutatva azoknak, akikkel együtt dolgozik és él.

Kinek ajánlja, hogy ezt az irányt válassza?

Mindenkinek, aki hisz abban, hogy mozgás nélkül nincs élet, és ezt az ismeretét szeretné minden irányban kiterjeszteni, emellett képes a sporttal kapcsolatos lelkesedését továbbadni. Kreatív, érdeklődve figyeli a sporttudomány legújabb hazai és nemzetközi kutatási eredményeit, de nem lemásolja azokat, hanem a saját elgondolása szerint szorgalmasan, kitartóan, boldogan végzi a munkáját, és a kutatási eredményei népszerűsítésével bővíti az érdeklődők ismereteit.

Milyen életpályára készülhetnek azok, akik ebben az irányban tanulnak tovább?

Lehet, hogy nem sokan lesznek dúsgazdagok, de az biztos, hogy boldogan, vidáman, szeretetben élhetik le az életüket.

Mik az előnyei és a hátrányai ennek a szakmának?

Nekem csak előnyöm volt belőle. Ha az ember segíteni akarással, szeretettel végzi a munkáját, és igaz, amit mond vagy tanácsol, akkor mindenki elégedett és boldog.

Melyik volt az a pont, amikor eldöntötte, hogy a sporttal fog foglalkozni, és ezen a területen fejleszti magát?

A játszótársaim, később az osztálytársaim bíztak mindig bennem, és hallgattak rám. Kisgyermekkoromtól nagyon szerettem futkározni, ugrálni, bármit sportolni és bármiben versenyezni/versengeni. Nagyon fiatalon, 16-17 évesen élsportoló lettem, a testnevelő tanárnőm, Kósa  Károlyné javasolta, hogy ezzel a területtel foglalkozzak. Örök életemben hálás voltam és leszek is neki. Nagyon szerencsés vagyok, mert a munkám során rengeteg szeretetet kaptam a tanítványaimtól és a körülöttem lévő emberektől.

Mi kellett ahhoz, hogy sikeres legyen, mi motiválta, és hogyan, miért jött létre a Hungarofit?

A Hungarofit és a Mini Hungarofit motorikus próbarendszert a Sportkórház Kutató Intézet teljesítmény-élettani laboratóriumában dr. Malomsoki Jenő és munkatársai segítségével dolgoztuk ki, és a célja egy egyszerű, olcsó és megbízható módszer kialakítása volt az egészség és  a terhelhetőség mérésére. A tesztek gyermekbarátak, könnyen végezhetők, és minden korosztály számára alkalmasak. A rendszernek két változata létezik: a Hungarofit 7–25 és a Mini Hungarofit 4–100 éveseknek. A tesztek aerob és izomerőfittséget mérnek, emellett objektív pontértékelési rendszert alkalmaznak, amely segít az egyén egészségi állapotának értékelésében. A rendszer több mint 2 millió mérési eredménnyel bizonyította a megbízhatóságát és az egyszerűségét.

Mindig nagyon sokat és boldogan dolgoztam, ha feladatot kaptam. Bármilyen nehézség jött is közbe, a legjobb tudásom szerint csináltam meg azt.

Mit gondol a mai fiatalokról, pályakezdőkről? Milyennek tartja a mai generációt?

Szerintem főképpen annyiban mások, hogy praktikusabban gondolkodnak, ha valaminek nem látják az értelmét, akkor nem csinálják. Azt tapasztalom most is, mint korábban, hogy ha tudják, hogy mit miért csinálnak, és nem csak passzív befogadók, akkor örömmel és aktívan  vesznek részt a testnevelésórákon.

A sportot miért lenne fontos komolyabban venniük?

Az egészséges fiatal ma és korábban sem érezte (nem figyelt fel rá), hogy a gyenge fizikum rosszabb életminőséggel és gyengébb  immunrendszerrel jár. Csak azt érezte, hogy tartósan nem tudja kipihenni magát egyik napról a másikra, ezért állandóan fáradtnak érzi  magát, rosszkedvű és a szellemi tevékenysége sem eléggé hatékony. Ennek a fordítottja is igaz, és ez sokkal fontosabb megközelítés: ha valaki rendszeresen sportol és fitt, akkor nem okoz gondot felmenni a lépcsőn, időre házi feladatot készíteni vagy az egyetemen egy szemináriumi dolgozatot megírni. A kettő összefügg, elsőre bármennyire is nem tűnik triviálisnak.

Milyen releváns, aktuális, fontos kutatások vannak vagy lennének a sport területén?

A közoktatás területén fontos célkitűzés megvalósításán érdemes dolgozni, mégpedig azon, hogy az egészséggel összefüggésbe hozható  kondicionális képességek fokozatos, tudatos és egyénre szabott fejlesztésével még a legkedvezőtlenebb adottságokat öröklő fiatal is a  tanulmányai befejezésekor azonos életeséllyel lépjen ki a nagybetűs életbe. A kutatásaink során kapott valós adatok kiértékelése alapján a testnevelés tantárgy egészségfejlesztő hatásának tudatos javítását, a gyakorlati életben jól használható egyszerű, olcsó módszerek széles körű terjesztését, megismertetését ajánljunk.

Fehérné Mérey Ildikó

  • 79 éves, két fiúgyermeke és négy unokája van.
  • A Magyar Testnevelési Főiskola tanári szakán végzett 1970-ben, a kézilabda-szakedzői képesítését is megszerezte, majd 1981-ben a testneveléstudományok doktora lett.
  • A Vasas Sportiskola főfoglalkozású edzője 1973 és 1974 között, 1975-től a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolán és jogutódjain, a Budapesti Műszaki Főiskolán, az Óbudai Egyetemen testnevelő tanár, 1995-től docens, 2004–2010 között a Testnevelési és Sport Intézet igazgatója.
  • A Hungarofit egészségközpontú fittséget mérő motorikus próbarendszer kifejlesztője, a Mozdulj Magyarország program megalkotója, megálmodója.

Ez is érdekelhet