Hódmezővásárhelyen komoly múltra tekint vissza az agrárképzés. Ennek a kulcsa, hogy több mint 20 éve a Szegedi Tudományegyetem égisze alatt zajlik a modern kor és a piac igényeihez igazodó oktatás. Mennyire vonzó a fiatalok számára az agrárpálya? Hogyan jelenik meg e területen a digitalizáció? Milyen karrier vár a végzett hallgatókra? Többek között erről kérdeztük Mikó Edit dékánt.
Ez a cikk eredetileg az UNI in&out 2024-es nyári számában jelent meg.
Mit tart a kar legfontosabb jellemzőinek? Mi az, ami a hasonló karoktól megkülönbözteti önöket?
Több tényező határozza meg egy oktatási intézmény jellemzőit. Fontos megemlíteni a múltunkat. Az agrárképzés Hódmezővásárhelyen 1896-ban kezdődött, amikor megnyitotta kapuit a Magyar Királyi Földműves Iskola. Jogelődünket, a Felsőfokú Mezőgazdasági Technikumot 1961. február 1-jén alapították, és több mint 20 éve vagyunk a legjobb hazai egyetem, a Szegedi Tudományegyetem Kara, ez a jelenünk kulcsa. A mezőgazdaság egy érzékeny, a környezeti változásoknak kitett terület. Ahol a tudományegyetemi háttér, az interdiszciplináris megközelítés biztonságot és jó néhány lehetőséget teremt mind a kutatás, mind az oktatás területén. Ki kell emelni, hogy mi egy viszonylag kicsi kar vagyunk, fontos számunkra, hogy szinte minden diákunkkal személyre szabottan foglalkozzunk.
Miért vonzó ez a képzési terület a fiatalok számára?
Az utóbbi években az a tapasztalat, hogy egyre inkább érdekli őket az agrárium. Ennek az egyik fő oka, hogy a középiskolások és a gimnazisták körében egyre elterjedtebb lesz a modern mezőgazdaságról szóló ismeret, amely bemutatja ennek az iparágnak a változatosságát és innovatív jellegét, rámutatva, hogy ma már nem csupán a hagyományosan emlegetett fizikai munkáról van szó.
A mezőgazdaságban rejlő kiváló elhelyezkedési lehetőségek is fontos szerepet játszanak. Hallgatóinkat gyakran már a tanulmányaik alatt felkutatják és alkalmazzák különféle agrárvállalatok. Mivel a digitalizáció a mezőgazdaság területén is jelentős, így azok is megtalálják a számításukat nálunk, akik inkább műszaki, informatikai területről jönnek.
Voltak-e fejlesztések a közelmúltban a karon, illetve a jövőben terveznek-e ilyet?
Évről évre igyekszünk fejleszteni az intézmény infrastrukturális hátterét, ami magában foglalja a tantermek, az oktatástechnikai eszközpark és a szociális környezet javítását. Hangsúlyt fektetünk a gyakorlati képzési terület eszközparkjának fejlesztésére is. Ahhoz viszont, hogy követni tudjuk a mezőgazdaság intenzív technikai fejlődését, a vállalati partnereink nyújtanak segítséget.
Milyen jövője van a mezőgazdasági képzési területnek?
Jó néhány diákunk családi gazdaságból érkezik: ők nem munkaként, hanem hivatásként tekintenek a mezőgazdaságra. Esetükben a tanulmányok célja gyakran a családi vállalkozás modern szemléletű továbbvitele. Az agrárképzés ideális választás lehet azok számára is, akik még nem döntötték el pontosan a pályafutásuk irányát. Gyakran azt tapasztaljuk, hogy a mezőgazdasághoz korábban nem kötődő fiatalok is örömet, elhivatottságot és egy életre szóló szakmát kapnak nálunk.
Mennyire gyakorlatorientált a karon folyó képzés? Hogyan tudják figyelembe venni a munkaerőpiaci igényeket? Vannak-e céges együttműködéseik?
A tantervünk kulcsfontosságú részét képezik a hetesi gyakorlatok, amelyek során a diákok minden tanévben egy hetet töltenek el a tangazdaságunkban vagy egy vállalati partnerünknél az adott szemeszter tananyagának megfelelően.
A hetedik félév pedig egy teljes gyakorlati szemeszter. A duális képzési program iskolapéldája a felsőoktatási intézmények és a gyakorlati, vállalkozói szféra legkiválóbb együttműködésének. A képzésben résztvevők a tanulmányok mellett gyakornoki munkakörben dolgoznak a partnercégnél.
Mik a tapasztalatok, milyen gyorsan tudnak állást találni a végzett diákjaik? Milyen jövedelemre, karrierre számíthatnak?
Azoknak, akik a szakterületükön szeretnének elhelyezkedni, gyakran már a diploma kézhezvételekor van munkájuk. Ennek az egyik oka a hetedik szemeszterben eltöltött mérnöki gyakorlat, amely alatt kialakul a kölcsönös ismeret és bizalom a diák, valamint a munkáltató között.
A bérezés nagymértékben változhat, attól függően, hogy melyik földrajzi területen, melyik cégnél és milyen szakterületen dolgozik a pályakezdő. A mezőgazdasági ágazatban a bérek vonzók, mert ez a munka komoly kihívásokkal és felelősséggel jár, annak ellenére, hogy a munkafolyamatok jelentős része mára gépesített.
Mekkora a lemorzsolódás a karon, mit tesznek azért, hogy ez csökkenjen?
A lemorzsolódás változó mértékű, mint ahogy annak az oka is más és más. Sok esetben a szociális háttér változása miatt kénytelenek a tanulmányaikat feladni a hallgatók, ilyenkor igyekszünk különböző ösztöndíjakkal, támogatásokkal segíteni a rászorulókat.
A közösségbe való beilleszkedést is törekszünk segíteni mentorálási programokkal, amelyben részt vesznek a felsőéves hallgatók és az oktató, valamint az oktatást segítő kollégák is.
Milyen támogatásokra, ösztöndíjakra számíthat az, aki az SZTE MGK-t választja Hódmezővásárhelyen?
A tanulmányi és a szociális alapú ösztöndíj mellett elnyerhetik a diákok a Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíjat, valamint az Új Nemzeti Kiválóság Program díját, amelynek célja, hogy a felsőoktatásban részt vevő hallgatói, kutatói kiválóságot támogassa.
Mikó Edit
- Egyetemi docens, dékán.
- A felsőoktatásban gyakorlati szakemberként kezdett el dolgozni 1997. január 1-jén a DATE MFK holland típusú szarvasmarhatelepén mint telepvezető. Feladata a hallgatók állattenyésztési gyakorlatának felügyelete, irányítása volt.
- Később a kar teljes gyakorlati képzését szervezte. Oktatói tevékenységet 2004 óta lát el, elsősorban állattenyésztési szakterületen, jelenleg a kar Állattudományi és Vadgazdálkodási Intézetének egyetemi docense.
- A 2015. április 8–10.között az SZTE Mérnöki Kar és a Mezőgazdasági Kar együttműködésével rendezett XXXII. Országos Tudományos
Diákköri Konferencia Agrártudományi Szekciójának ügyvezető titkára volt. - 2019 óta a Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Karának dékánja.