Ismét 10 kiváló pedagógus nyerte el a Pécsi Eszter Tanári Díjat
Példakép Diplomát szerzek! 2024. november 11.

Ismét 10 kiváló pedagógus nyerte el a Pécsi Eszter Tanári Díjat

2024. november 8-án a Pro Progressio alapítvány, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) mellett működő szervezet, 16. alkalommal díjazta azokat a kiemelkedő, 55 év alatti, matematikát, fizikát, kémiát, biológiát, informatikát oktató középiskolai tanárokat, akik tanítványaikat a műszaki és természettudományi pályák választására orientálják, valamint diákjaik hazai és nemzetközi tanulmányi és szakmai versenyeken érnek el kimagasló eredményeket.

10 pedagógust díjaztak

A Pécsi Eszter Tanári Díj – melyet ebben az évben 3 vállalat is támogatott – évente kerül átadásra, és az elismerés mértéke 1 millió forint. Az idei díjátadón tíz pedagógus kapott elismerést kiváló munkájáért. A díj 2022 óta viseli Pécsi Eszter nevét, aki 1965-ben az első magyar mérnöknőként az Egyesült Államokban elnyerte az év statikusa címet. Az elismerés ezzel tiszteleg az ő érdemei előtt, valamint azokat a tanárokat díjazza, akik a jövő mérnökei és tudósai számára biztosítanak megfelelő alapokat.

Pécsi Eszter Tanári Díj (Fotó: BME)

Kiemelt figyelmet kap a nők pályaválasztása

Hazánkban a tanulmányaikat a felsőoktatásban megkezdő diákoknak még a negyede sem választja a műszaki-és a természettudományi szakokat, és ezen belül különösen alacsony a nők száma. A lányok pályaválasztását vizsgáló tanulmányok egyik megállapítása, hogy a középiskolás lányok pályaválasztásában a családok mellett a pedagógusok hatása is jelentős. Éppen ezért a díj elnevezésével az alapítvány ösztönözni szeretné a középiskolás lányokat a mérnöki pálya választására, valamint hangsúlyozza továbbá azt is, hogy a tudományos munkában és kutatásban ugyanolyan karrierlehetőségek állnak a nők, mint a férfiak előtt.

Pécsi Eszter Tanári Díjak és oklevelek (Fotó: BME)

Elnöki és rektori köszöntők

A díjátadó ünnepségen beszédet mondott Pakucs János, a Pro Progressio alapítvány elnöke, Charaf Hassan, a BME rektora, valamint Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára. Az eseményen részt vett Fischer Zsuzsa, Pécsi Eszter unokája, aki szintén mérnök, és a BME-n végzett. 

Charaf Hassan, a BME rektora (Fotó: BME)

Fischer Zsuzsa, Pécsi Eszter unokája (Fotó: BME)

Pécsi Eszter Tanári Díj 2024 elismerésben részesültek:

  • Farkas Ilona, a Szeghalmi Péter András Gimnázium és Kollégium biológiatanára
  • Hegedűs Csaba, a Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium matematika és fizika szakos tanára
  • Dr. Hömöstrei Mihály,  a Budapesti Német Iskola fizika szakos mestertanára
  • Dr. Konczné Dr. Jámbrik Katalin, a  Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium biológiatanára
  • Molnár-Sáska Ildikó, a Budapesti Szent István Gimnázium matematikatanára
  • Sápi Anikó, a Kecskeméti Református Gimnázium és Kollégium biológia-kémia szakos tanára
  • Dr. Schramek Anikó, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium fizikatanára
  • Szabó Beatrix, a Szegedi Tóth János Mórahalmi Szakképző Iskola és Szilágyi Mihály Kollégium informatikatanára
  • Szivós Ádám, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium biológia-kémia szakos tanára
  • Tóth Kristóf, a Győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium matematika-fizika szakos tanára

A díjazottak (Fotó: BME)

A díjazott pedagógusok nemcsak a tantárgyak magas szintű oktatásában jeleskednek, hanem aktívan részt vesznek tananyagfejlesztésben, közösségépítésben, valamint új módszerek és ismeretek kidolgozásában. Ők azok, akik valódi példaképként állnak a jövő tudósai és mérnökei előtt.

Kiemelkedő példaképek a tudományos képzésben

A Pécsi Eszter Tanári Díjban részesült pedagógusok munkásságuk révén hozzájárulnak ahhoz, hogy a diákok a természettudományos és műszaki pályákon is sikeresek legyenek. Az elismerés nemcsak a tanári munkát, hanem a tehetséggondozást és a diákok fejlődéséhez való hozzájárulást is elismeri. A díjazottak mindannyian azon dolgoznak, hogy a fiatalokban felkeltsék a tudományos kíváncsiságot és a problémamegoldó képességet, ami elengedhetetlen a jövő tudósainak és mérnökeinek kinevelésében.

A gyengébb matematikai önbizalom tartja vissza a lányokat?

Ez is érdekelhet