Emelkedj magasra – Tudomány és szabadság a repülőmérnöki alapképzésben
TudástárUni Török Sára 2025. október 08.

Emelkedj magasra – Tudomány és szabadság a repülőmérnöki alapképzésben

Érdekel, hogyan marad a levegőben egy több száz tonnás repülőgép? Foglalkoztat, milyen mérnöki megoldások állnak a biztonságos, gyors és környezetbarát légi közlekedés mögött? Szeretnél részt venni a jövő repülőeszközeinek tervezésében, fejlesztésében és tesztelésében? A repülőmérnöki alapképzés azoknak szól, akik a fizika, a matematika és a mérnöki tudományok iránti lelkesedésüket a repülés iránti szenvedéllyel szeretnék ötvözni.

A repülőmérnöki alapképzés során a hallgatók elmélyülnek az aerodinamika, a hajtóművek, a szerkezetek és az irányítástechnika világában. Megtanulják, hogyan kell megtervezni, modellezni és tesztelni a repülőgépek, helikopterek és akár drónok működését. A képzés szorosan kapcsolódik a modern technológiákhoz és az ipari gyakorlatokhoz, így a végzettek a légijármű-gyártásban, kutatás-fejlesztésben, a repülőipar különböző ágazataiban, valamint a védelmi szférában is elhelyezkedhetnek.

Milyen képességei vannak egy hivatásos pilótának?

  • Személyes képességei (felelősségtudat, precizitás, állóképesség, stressztűrés, térérzékelés, mozgáskoordináció, kézügyesség, pszichomotoros funkciók, beszédkészség, figyelemmegosztás, határozottság) alkalmassá teszik polgári célú légiközlekedésben részt vevő repülőgép irányítására.
  • Társas készségei (kapcsolatteremtés, irányítás, konfliktuskezelés, csapatmunka és együttműködés) lehetővé teszik többpilótás repülőgép személyzetében való hatékony működést.
  • Módszertani kompetenciái (analitikus gondolkodás, önellenőrzés, problémamegoldás, hibaelhárítás, helyzetfelismerés, rendszerszemlélet, lényeglátás, döntésképesség, szervezőkészség) alkalmassá teszik a repülőgép biztonságos üzemeltetésére.
  • Képes önállóan teljesíteni az ATP(A) integrált képzés elméleti és gyakorlati vizsgáit.
  • Rutin szakmai problémák felismerésére és azok elméleti, gyakorlati elemzésére, valamint standard műveletekkel történő megoldására képes.
  • Angol nyelvű szakirodalmat és dokumentációt felhasználás szintjén alkalmaz.
  • Képes repülőgépek üzemeltetését támogató mérnöki feladatokat ellátni.
  • Többpilótás repülőgépen típusképzés után elsőtiszti feladatokat végezni.
    CPL/IR jogosítással rendelkezve végrehajtja a repüléseket a vonatkozó szabályok és hatósági előírások szerint.
  • Képes a repülés tervezésére, navigációs és teljesítményszámítások elvégzésére, valamint a repülési terv elkészítésére és leadására.
  • A repülőgép sárkány- és hajtóműrendszereit, valamint a fedélzeti műszereket a Légiüzemeltetési Utasítás szerint üzemelteti, meghibásodás esetén felismeri és szakszerűen kezeli azokat.
  • Képes a fedélzeti rádió- és rádiónavigációs berendezések beállítására és használatára.
  • Látás utáni meteorológiai körülmények között (VMC) földrajzi és térképhasználati ismeretei, valamint vizuális tereptárgy-felismerő képessége alapján navigálni.
  • Műszeres meteorológiai körülmények (IMC) esetén rádiónavigációs és műszerismereti tudását alkalmazza a biztonságos navigáció érdekében.
  • Képes angol nyelvű rádióforgalmazásra, meteorológiai helyzetek elemzésére, értékelésére és a szükséges intézkedések meghozatalára, betartva a repülésbiztonsági szabályokat.
  • Továbbképzés és gyakorlat megszerzése után szakági vezetői pozíciók (légiüzemeltetés, földi kiszolgálás, repülésbiztonság) betöltésére alkalmas.
  • Gyakorlati tevékenységekhez kitartással és monotóniatűréssel rendelkezik.

Az oklevél önmagában nem jogosít hivatásos repülőgép-vezetői tevékenység végzésére. Az alapfokozat megszerzéséhez elengedhetetlen a repülőgép-vezetői tevékenységre jogosító szakszolgálati engedély megszerzése. Ezt az engedélyt a Nemzeti Közlekedés Hatóság Légügyi Hivatala akkreditált vizsgarendszerében tett sikeres elméleti és gyakorlati vizsga alapján lehet megszerezni.

Miből épül fel a repülőmérnöki képzés?

  • természettudományos ismeretek: matematika, mechanika, fizika, hő- és áramlástan, műszaki kémia, elektrotechnika
  • gazdasági és humán ismeretek: munkavédelem, kommunikáció, minőségbiztosítás, közgazdaságtan, uniós ismeretek, gazdaságtan, gazdasági jog, menedzsment
  • repülőmérnöki szakmai ismeretek: informatika, műszaki ábrázolás, anyagismeret és gyártástechnológia, gépelemek, elektronika és digitális technika alapjai, repüléselmélet, légijog, emberi teljesítőképesség és korlátai, repülőgép műszerek és elektromos berendezések, repülőgép sárkányszerkezet és rendszerek, repülőgép hajtóművek
  • választható specializációk szakterületi ismeretei: repülésmeteorológia, repülési navigáció, repülési gyakorlat, tömeg és súlypontszámítás, teljesítmény ismeretek, repüléstervezés és -ellenőrzés, légijárművek üzemeltetési eljárásai, Látás utáni Repülés Szabályai (Visual Flight Rules, VFR) és a Műszeres Repülés Szabályai (Instrument Flight Rules, IFR), rádióforgalmazás, repülőszemélyzeti együttműködés

Mire kell számítani a repülőmérnöki képzés során?

  • képzési idő: 7 félév
  • megszerzendő kreditek: 210 kredit
  • diplomamunka kreditértéke: 15 kredit
  • gyakorlatorientáltság: 60 százalék
  • szakmai gyakorlat: repülési gyakorlat (a szorgalmi időszakban napi repülések, továbbá nyáron nyolc hetes repülési gyakorlatok)
  • specializáció: max. 50 kredit (szakdolgozattal együtt)

A felvételi során a 1178/2011 (2011.11.03.) EU rendelet a MED alfejezet szerinti 1. osztályú orvosi minősítés (egészségügyi alkalmassági vizsgálat) szükséges.

Az alapképzésre való felvétel feltétele angol nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga, vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél.

Az alapképzésben a szakképzettség megszerzéséhez repülőgép-vezető képzés feltételeiről szóló 1178/2011(2011.11.03.) EU rendelet szerinti speciális angol szaknyelvi idegennyelv-tudást kell elérni.

Melyik egyetemeken, karokon érhető el repülőmérnöki képzés?

Magyar nyelvű, nappali munkarendű képzés:

  • Milton Friedman Egyetem
  • Nyíregyházi Egyetem

Angol nyelvű, nappali munkarendű képzés:

  • Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar
  • Nyíregyházi Egyetem

A képzés levelező munkarendben 2025 szeptemberében nem indult.

Milyen ponthatárokra lehet számítani a repülőmérnöki képzésben?

Állami ösztöndíjas finanszírozásban a képzés nem érhető el.

Önköltséges, nappali képzésben a ponthatárok a következőképpen alakultak a 2025-ös általános felvételi eljárásban:

  • A Milton Friedman Egyetem magyar nyelvű, nappali képzésére 284 ponttal lehetett bekerülni.
  • A Nyíregyházi Egyetem magyar nyelvű, nappali képzésére 322 ponttal lehetett bekerülni.
  • A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar angol nyelvű, nappali képzésére 353 ponttal lehetett bekerülni.
  • A Nyíregyházi Egyetem angol nyelvű, nappali képzésére 384 ponttal lehetett bekerülni.

Az önköltséges repülőmérnöki képzés 2025-ben Magyarország legdrágább alapszakja volt. Mindhárom intézményben szemeszterenként 4,4–4,7 millió forintot kell kifizetni, míg a teljes, hét féléves képzés összesen 29–33,6 millió forintba kerül.

A győri Széchenyi István Egyetemen is elérhető a szak, három féléves, diploma utáni képzés formájában. Itt a diploma megszerzéséig nagyjából 37 millió forintot kell kifizetni.

A műszaki képzésekkel kapcsolatos legújabb rangsorokról az UNI in&out 2025 Nyár kiadványunkban olvashattok, amit itt tudtok megvásárolni print vagy digitális formában.

További részleteket a repülőmérnöki szakról a felvi.hu oldalán olvashattok.

——

A kiemelt kép forrása: 123RF.

Ez is érdekelhet