Megjelent a Design Terminal innovációs ügynökség Optimists first! című sorozata 2. évadának zárórésze! Ebben az évadban hatodikként, egy exkluzív adás keretében Pogátsa Zoltán, hazánk egyik vezető közgazdásza, a népszerű POGI Podcast házigazdája mesélt a vállalkozások indításról.
Pogátsa Zoltán, Pogi madártávlatból mutat rá, milyen környezetben érvényesülnek ma a vállalkozások. Továbbá mikre érdemes figyelni a cégek indításánál. A korábbi részekben a vállalkozások saját tapasztalataikat ecsetelték.
A Optimists first! előző részeiben a Farm2Fork kezdeményezést, a BeHive Consulting vállalkozását, a This is Redy környezettudatos elképzelését, a Tresorit történelmi lépését és a SEON online csalások megelőzését mutatták be.
A vállalkozások sikeréhez nincs tökéletes recept, és nem születik mindenki vállalkozónak. Van azonban valami, ami az Optimists first! című sorozat szereplőiben közös: töretlen optimizmussal inspirálnak egyéneket és közösségeket.
Mi jellemző minden sikeres vállalkozóra?
Sokan vizsgálták, hogy milyen körülmények, közös tulajdonságok jellemzőek a sikeres vállalkozókra. Ezek egyike sem személyes vagy pszichológiai jellemző volt. Egyetlenegy dolog kötötte össze őket: van olyan tőkéjük, jellemzően a családjuktól, hogy többször bukhatnak. Átlagosan három bedöntött vállalkozás után érik el az áttörést, és a negyedik lesz sikeres.

Lényeges, hogy megbízhatóak legyenek, de a legfontosabb természetesen, hogy legyen kereslet a vállalkozásuk által nyújtott termékre vagy szolgáltatásra. (Fotó: 123rf)
A tőke nem feltétlenül anyagi, lehet kapcsolati és szimbolikus tőke is, amivel szintén rendelkeznek a vállalkozók. A kapcsolati hálójukat örökölhetik a szüleiktől, de ők maguk is alakíthatnak ki új kapcsolati tőkét. A szimbolikus tőke pedig például az, hogyan jelennek meg, miként prezentálják magukat egy üzleti tárgyalás során.
Lényeges, hogy megbízhatóak legyenek, de a legfontosabb természetesen, hogy legyen kereslet a vállalkozásuk által nyújtott termékre vagy szolgáltatásra. Ezt erősen tudja befolyásolni egy recesszió, amikor általánosan csökken a kereslet. Ilyenkor sok már működő vállalkozás is válságba kerül, nem csak az újak.
Mennyi esélye van kitűnni ma Magyarországon egy új vállalkozásnak?
A nagyvállalatok világban két-három szereplős piacok jönnek létre, de a vállalkozók inkább a középosztályt erősítik. Magyarországon ez egy viszonylag keskeny társadalmi réteg, így csak pár vállalkozásnak van lehetősége igazán kinőnie magát. Mivel hazánknak még nem alakult ki a fő ágazati irányultsága, ezért nem is szakosodtak még a képzések arra, hogy bizonyos területekhez tartozó szakembereket olyan mértékben termeljenek ki, hogy létrejöhessenek ágazati klaszterek. A klaszterek olyan cégek gazdasági hálózata, amelyek ugyanabban az ágazatban dolgoznak, illetve azonos ágazatokat fognak össze.
További vállalkozási tanácsokon túl az is kiderül a Design Terminal videójából, hogy mennyire hátrány, ha valaki annyira optimista és álmodozó, mint Pogátsa Zoltán. Hiszen a közgazdaságtan a jelennel szeret foglalkozni, és nem akar hosszú távú víziókkal foglalkozni.