Gyakornokból sikeres értékesítő: ismerd meg Szabolcs karriertörténetét!
MunkaUni Diplomát szerzek! 2024. június 24.

Gyakornokból sikeres értékesítő: ismerd meg Szabolcs karriertörténetét!

Szabolcs 10 éve dolgozik a Siemens Zrt.-nél, ez az első munkahelye. Ma ez nem tipikus karrierút műszaki területen. Erre a felvetésre először mosolyogva azzal válaszol, hogy kicsit ódivatú, nem szereti a nagy változásokat. Inkább abban bontakozik ki, hogy milyen olyan pluszt tud felvenni vagy behozni a vállalatba, amivel előrébb juthat vagy több lehet. Eddigi karrierje ezt a hozzáállást visszaigazolja. Beszélgetésünk során pedig az is egyértelműen kiderült, hogy számos egyéb oka is van annak, hogy itt maradt, és hosszú távra tervez a vállalatnál. Folytatjuk sorozatunkat, melyben tehetséges fiatalok osztják meg tapasztalataikat. A négyrészes sorozat támogatója a Siemens Zrt.

A gimnázium után a Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskolán szerzett villamosmérnöki diplomát. A pályaválasztása és a későbbi elhelyezkedése is kicsit sajátosan alakult. Szerinte 18 évesen még kevesen olyan elszántak, hogy pontosan tudják, mivé szeretnének majd válni – így volt ezzel Szabolcs is. A szakmát idősebb ismerősei ajánlották neki azzal, hogy jó pálya: könnyen el lehet helyezkedni, és jó a fizetés is. Számos egyéb felmerült alternatíva közül végül azért ezt választotta, mert erről a szakmáról nagyon keveset tudott, és arra gondolt, ha megtanulja, azzal csak több lehet.

Szabolcs a gimnázium után a Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskolán szerzett villamosmérnöki diplomát. (Fotó: Siemens)

[kiemelt]A főiskola utolsó évében több helyre is lehetett szakmai gyakorlatra menni. Ezek között volt a Siemens Zrt. is, de a cég nem volt népszerű a diákok körében, mert a korábbi gyakornokok szerint nehéz volt a munka a vállalatnál, és csak szűk kört vettek fel a gyakorlat után. Szabolcs ebben lehetőséget látott, és ide jelentkezett.[/kiemelt]

Itt volt gyakornok, itt írta a szakdolgozatát, és itt is helyezkedett el – nem bánta meg. Pályája a folyamatosan felívelő, hozzáállásának és a belefektetett munkának köszönhetően.

Megoldásokat kínálunk a problémákra

Szabolcs kezdeti éveit a műszaki támogatói munka határozta meg a Digital Industries divíziónál. Ebben a munkakörben leegyszerűsítve az volt a feladata, hogy a megrendelőket segítse az igényeikhez optimálisan illeszkedő berendezések vagy megoldások kiválasztásában. Később az egyik speciális területre, az ún. DCS portfólióhoz került. Ez a gyárakban lévő folyamatirányító rendszereket foglalja magában.

E területen egy kollégához tartozott a műszaki támogatás, az értékesítés és a promóció is – Szabolcs mellette dolgozott. Amikor pedig ez a kolléga távozott a cégtől, a feladatait Szabolcsnak kellett ellátnia. Ekkor még kevés gyakorlattal rendelkezett, élesben kellett a további tudást megszereznie. Ha előadást kellett tartani, előadott. Ha ajánlatot kellett összeállítani, elkészítette. Látta ugyanakkor azt is, hogy az értékesítés egészen más munkatempót igényel, mint a műszaki támogatás. Menni kell a partnerekhez, meg kell oldani a problémáikat – ez tetszett meg Szabolcsnak, és jelezte a főnökeinek, hogy szívesen vállalna az értékesítésben nagyobb szerepet, ha lehet ebben előremozdulni.

[kiemelt]Lehetett, de egy darabig még kettős feladatköre volt: műszaki támogatóként dolgozott, és emellett az értékesítéssel is foglalkozott. Idővel az értékesítés vált a fix feladatává. „Ez nem porszívóügynöki munkához hasonló feladat” – emelte ki. „Nálunk az értékesítő kollégáknak van műszaki végzettségük, nem egyszerűen eszközöket, berendezéseket értékesítünk, hanem megoldjuk az ügyfeleink problémáit, így kialakul egyfajta bizalom. Ezért jönnek hozzánk, jó viszonyban vagyunk velük” – tette hozzá.[/kiemelt]

Szabolcs számára is nagyon sokat jelentett, hogy a műszaki támogatói csapatból került az értékesítői területre. A partnerek megbíznak a felkészültségében. Sokszor már azon a szinten bevonják egy-egy projektbe, amikor még csak a probléma ismert. Ilyenkor tud segíteni azzal, hogy milyen lehetőségek közül lehet választani, és innen épül fel egy komplex termék- vagy projekteladás. Szakmailag az ilyen jellegű projektek a legizgalmasabbak, ilyenkor a nulláról kell felépíteni a dolgokat. Ez az a része Szabolcs munkájának, ami színesebbé teszi azt: nemcsak egy ajánlatot kell készíteni, hanem közösen gondolkodni, és olyat adni, amivel az ügyfél hosszú távon elégedett.

A Siemensnél pályakezdőként is lehet többéves szakmai gyakorlatod

Széles kínálat, erős anyaházi támogatás

Arra a kérdésre, hogy miben más a Siemensnél az értékesítés, a kulcs szerinte a név, a hazai szakmai portfóliós háttér, ami a vállalatnál van.

Amit a Siemens termékei között nem talál meg valaki, az szinte nem létezik” – szögezte le, utalva arra, hogy volt olyan idő is, amikor a napelemes rendszerektől a villanykapcsolón át a termelési folyamatok menedzselését, nyomon követését és ellenőrzését segítő nagy MES (Manufacturing Execution System) szoftverekig minden szerepelt a kínálatban. „Olyan széles a portfólió, és olyan nagy az anyaházi támogatás, hogy van mivel odamenni az ügyfelekhez, csak meg kell találni azt az optimális dolgot, amire szükségük van a partnereinknek, és még belefér abba a keretbe, ami a rendelkezésükre áll. Mi mindig igyekszünk valami pluszt is kínálni a megoldásainkhoz. Oktatást biztosítunk például a termékhez, vagy segítjük a beüzemelést vagy PLC-programozást, az igényekhez igazítva. Ha pedig arra van szükség, hogy a problémájukra megkeressük a megoldást, akkor kidolgozzuk azt a számukra, és közösen végigvisszük velük a projektetteszi hozzá az előző megállapításhoz.

Legtöbbször persze a Siemens Zrt. megrendelői is konkrét termékekre kérnek ajánlatot. A többi értékesítő kollégával együtt ezeket árazza be, és ezekben segít a megrendelőknek optimalizálással vagy hibás, rosszul kiválasztott termékek kiváltásával. Műszaki támogató tapasztalatainak köszönhetően sok esetben magának dolgozza ki az ajánlatokat, ezzel ad pluszt az ügyfeleknek.

Öntudatra ébredhet a mesterséges intelligencia, vagy elég az, ha rossz kezekbe kerül? – interjú

Rugalmas időbeosztás, remek csapat

Nagyon változatosak Szabolcs napjai. Ha ügyfelekhez megy, általában korán indul a megbeszélésekre – a partnerek többsége távolabbi, vidéki nagyvárosokban működik. Bár ezek jellemzően hosszabb napok, feltöltik. Szeret megrendelőkkel beszélgetni, új impulzusok érik ezeken a találkozókon. Az egyéb céges ügyekkel azonban ilyenkor nem halad, sőt, plusz feladatok keletkeznek. Így a terepen töltött napokat irodai vagy otthoni munkák váltják. Ha sok a tennivaló, inkább home office-ban dolgozik, mert ott jobban tud fókuszálni a feladataira, az irodában időnként elvonják a figyelmét emberi dolgok – például a remek beszélgetések a kollégáival.

Nagyra értékeli, hogy a Siemensnél maga osztja be azt, hogy mikor marad otthon, mikor megy be az irodába, és hányszor megy ügyfélhez egy héten. „Itt az a cél, hogy a munka a lehető legmagasabb szinten el legyen végezve, és bizonyos határok között ránk van bízva, hogy ezt hogyan oldjuk meg. Az, hogy akár műszakilag, akár az időbeosztásomban szabad kezet kapok, számomra óriási előny. Vannak persze keretek, és felelősséget kell vállalnom a munkáért. De olyan korlátok, hogy csak ezt vagy azt a terméket lehet ajánlani az ügyfeleknek, nincsenek.”

Ez az egyik ok, ami a Siemensnél tartja. A másik a csapat.

Támogatni kell a fiatalokat

Amikor Szabolcs a céghez került, hárman voltak gyakornokok. Elsősorban egymás társaságát keresték, de közben jó kapcsolatuk alakult ki az idősebb értékesítőkkel és műszaki támogatókkal is, akik segíteni tudták az útjukat a cégnél. Amikor például Szabolcs jelezte, hogy értékesítéssel is szeretne foglalkozni, az idősebb kollégái is mellé álltak, hogy elérhesse a célját.

Ezt próbálja tenni Szabolcs is a fiatalabbakkal. Saját tapasztalataiból tanulva próbálja őket segíteni.  Szerinte az csak egy dolog, hogy műszakilag segítséget kapnak, vagy elmondják nekik, hogy mit hol találnak meg. A beilleszkedéshez ennél szerinte többre van szükség. Felhívja például a figyelmüket arra, hogy nyitottnak kell lenniük a gyakornokokon kívül a többi kolléga felé is, és segíti a beilleszkedésüket, mert később ez is hasznos lehet a számukra. Érdeklődik továbbá arról, hogyan érzik magukat, és ha esetleg kiderül, hogy valakinek problémája van, igyekszik segíteni.

Stabilitás, családias hangulat

Figyelembe veszi persze azt is, hogy a fiatalok nem ugyanazt várják el a munkahelytől, mint ő. Neki már családja van, talán épp ebből adódóan a legfontosabb számára a stabilitás, a rugalmas munkaidő. Előfordul, hogy korábban kell kezdeni, vagy este még dolgoznia kell, de ha nincs határidős munka, elmehet a gyerekért a bölcsődébe anélkül, hogy aggódnia kellene, mit szól majd ehhez a főnöke.

[kiemelt]A Siemens Zrt. egy igazi családbarát munkahely. Rendszeresek a családi programok is. Szabolcs felesége is itt dolgozik, ezeken a programokon együtt vesz részt az egész család.[/kiemelt]

A vállalatot Szabolcs mindazoknak ajánlja, akik szeretnének egy családias hangulatú cégnél dolgozni, és hajlandóak akár baráti kapcsolatokat is építeni a kollégáikkal. „Nemcsak a fizetésemért dolgozom a Siemensnél, hanem azért is, mert egy olyan környezetbe jövök be, ahol bármiről beszélgethetek a kollégáimmal, tanácsot kérhetek tőlük munkahelyi vagy személyes problémákban egyaránt. Tudom, hogy számíthatok a fiatalabb és az idősebb kollégáimra, akár vezetők, akár beosztottak. Nyitott ember vagyok, talán fontosabb számomra az, hogy milyen a hangulat a munkahelyemen, mint az, hogy többet vagy kevesebbet kell dolgoznom.” 

A Siemens Zrt. által szponzorált sorozat eddigi cikkeit megtaláljátok itt és itt.

Ez is érdekelhet