Szerencséd, hogy nem professzornak szólítottál! Egy ázsiai doktoranda kalandjai Magyarországon
Uni Diplomát szerzek! 2024. május 21.

Szerencséd, hogy nem professzornak szólítottál! Egy ázsiai doktoranda kalandjai Magyarországon

Az Ifjúságkutató Intézet 2024. május 14-én rendezte meg az „EMERGING VOICES – Perspectives from the Next Generation of Scholars in Youth Research” című nemzetközi konferenciáját Budapesten, amelyre a világ minden tájáról érkeztek fiatal kutatók, a pályájuk elején járó PhD hallgatók, hogy megosszák eddigi kutatási eredményeiket egymással négy, az ifjúság szempontjából kiemelt témakörben: három szekció a fiatalok életét nagymértékben meghatározó 21. századi kihívás, vagyis a mesterséges intelligencia, a politikai aktivitás, valamint a mentális jólét témakörét járta körül, míg a negyedik a hagyományos ifjúságügyi témára, az oktatásra koncentrált.

Ahol még a madár sem jár: ázsiai doktoranda Magyarországon

Az oktatással foglalkozó szekcióban adott elő Byambasuren Nyamkhuu is, az Eötvös Loránd Tudományegyetem PhD hallgatója, aki a felsőoktatásban, különös tekintettel a PhD képzésben tapasztalható stresszel való megküzdési stratégiákat mutatta be. Auto-etnográfia módszert alkalmazott, vagyis a saját életútján keresztül mutatta be, hogy milyen stresszforrások jelennek meg a doktori képzés ideje alatt, amelyekkel egy Ázsiából származó fiatal doktorandusznak szembe kell néznie. A kutató ugyanis Mongóliában született, s mielőtt Magyarországra érkezett volna, sohasem járt még Európában.

Ennek köszönhetően az első kihívást a kulturális különbségekből fakadó nehézségekkel való megküzdés jelentette számára. Az eltérő kulturális háttér elsősorban a nyelvi, a gasztronómiai, a kulturális, a szokásrendszerbeli különbségekre, valamint az eltérő társadalmi struktúrára vezethetők vissza. Az nem újdonság, hogy az európai társadalmak egyre inkább individualizált társadalmakká válnak, azonban ázsiai szemmel még inkább annak tűnnek: Mongóliában például még napjainkban is kiemelt fontosságú a vendégszeretet. Az Európára egyre inkább jellemző individualista szemléletmód továbbá abban is megnyilvánult, hogy míg a mongolok a COVID-19 járvány során azért viseltek maszkot, hogy másokat védjenek, az európaiak inkább azért, hogy magukat védjék.

„Szerencséd, hogy nem professzornak szólítottál!”

A kulturális különbségek mellett további alkalmazkodást igényelt elnavigálni az ismeretlen tudományos környezetben. A különbségekre kitérve elárulta, hogy Ázsiában a tanár-diák kapcsolat még mindig erőteljesen hierarchizált, a hallgatók mindenért engedélyt kérnek az oktatótól. Elsősorban a rotációs tanulást, vagyis az ismétlésen alapuló memorizálási technikát alkalmazzák, valamint erőteljesen megjelenik a tekintélyelvűség is az oktatásban. Ezzel szemben Magyarországon azt tapasztalta, hogy bátorítják a kritikai gondolkodást, az önálló kutatást, valamint a tanár-diák közötti nyílt párbeszédet is. Mindez pedig arra ösztönözte, hogy új utakat találjon a tanuláshoz, valamint az akadémiai interakciókhoz is. Utóbbi esetre szemléletes példa, hogy amikor megkérte a magyarországi egyetemi tanárja, hogy hagyja el a megszólításból a professzort, ez nehezére esett, ugyanis az ázsiai oktatási kultúrában teljesen másképpen szocializálódott.

Fotó: 123RF

Balansz a különböző életek között

A harmadik stresszforrás az akadémiai kihívásokhoz kapcsolódik, ez már ismerős lehet minden doktori képzésben részt vevő számára. Nyomást elsősorban a kurzusok sikeres teljesítése, a határidők betartása, a kiterjedt kutatások lefolytatása, a tanítási feladatok, a publikációs kényszer, a konferenciákon való részvétel, valamint a személyes és az akadémia élet közötti egyensúly kialakítása miatt érzett. Ez utóbbi különösen nehéz, s nagyon hasonló tapasztalatokról számolt be, mint általában a doktori képzésben résztvevők általában: például, amikor a szabadidejében a barátaival kávézott, a gondolatai akkor is újra és újra visszakanyarodtak a képzéshez, a kutatásához.

Egyszer csak…

A kulturális különbségek, az eltérő felsőoktatási környezetből fakadó nehézségek, valamint az akadémia kihívások mellett a mai fiatal doktoranduszoknak a járványhelyzet akadémiai életre gyakorolt hatásával is szembe kellett nézniük. A külföldi kollégisták a lezárások miatt akár száz másik diáktársukkal maradtak összezárva, a digitális oktatásra is át kellett térniük, valamint az anyagi korlátok is nehézséget okozhattak egyeseknek – ez utóbbi inkább az ösztöndíj nagyságától függött.

A legfontosabb gyógymód a stresszre az elfogadás, a barátok és az egyensúlyra való törekvés

Az előadását ezt követően olyan hasznos praktikákkal zárta, amelyek segítettek megküzdeni az akadémiai stresszel a COVID-19 világjárvány közepette. Videókat nézett, könyveket olvasott a személyes fejlődés és tervezés témakörében, nyelvet tanult, jógázott, amely jó hatással volt a mentális egészségére, elkezdett fókuszálni a részmunkaidős munkájára, új szokásokat alakított ki, valamint különböző applikációkat is kipróbált, amelyek segítették az életét szervezni és megtervezni a következő lépéseket is. A legfontosabb lecke, amelyet megtanult, hogy habár még mindig jelen van az életében a szorongás és a stressz a PhD képzés miatt, de tudatosan megpróbál felülkerekedni efelett, például barátokat és társakat keres, akik megértik a problémáit, s még nagyobb hangsúlyt fektet a magán- és az akadémiai életének egyensúlyba helyezésére.

Kiss-Kozma Georgina

Nemzetközi előadók és a hazai könnyűzene színe-java az MCC Feszten

Ez is érdekelhet