Szakmai alapok a kisgyermekek oktatásában: a tanító alapképzés
TudástárUni Török Sára 2025. november 08.

Szakmai alapok a kisgyermekek oktatásában: a tanító alapképzés

Szeretsz gyerekekkel dolgozni, és fontos számodra, hogy ne csak tanítsd, hanem inspiráld is őket? Érdekel, hogyan lehet a tudást játékosan, kreatívan átadni, és miként lehet a tanulást élménnyé tenni minden egyes órán? A tanító alapképzés azoknak való, akik szeretnék a pedagógia alapjait elsajátítani, és akik elhivatottak a fiatal generációk személyiségfejlesztésében. Ha szívesen lennél a gyerekek példaképe, és érdekel, hogyan lehet a tantervet valós élménnyé formálni, ez a szak neked szól.

A tanító alapképzés célja olyan szakemberek képzése, akik képesek az óvodás és kisiskolás korosztály tanítására és nevelésére. A hallgatók megismerkednek a pedagógia, pszichológia és módszertani alapokkal, elsajátítják a kreatív és differenciált oktatási technikákat, és megtanulják, hogyan lehet a tanulást élménnyé, a gyerekek számára motiválóvá tenni. A képzés elvégzése után a tanítók óvodákban, iskolákban, fejlesztő központokban helyezkedhetnek el, vagy továbbtanulhatnak a pedagógia mesterképzésein.

Milyen képességei vannak egy tanítónak?

  • Képes a nevelési és fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat a 6–12 éves gyermekek személyiségére és szociokulturális környezetére tekintettel, differenciáltan tervezni.
  • A tanulás életkori sajátosságait figyelembe véve képes célokat, tartalmakat, tevékenységeket és egyéni tanulási utakat megtervezni és megvalósítani.
  • Épít a gyermekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére és kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.
  • Képes változatos, személyre szabott értékelési módszereket alkalmazni, elősegítve a gyermek önértékelési képességének fejlődését.
  • Képes támogató és biztonságos tanulási környezet kialakítására.
  • Képes az információs és kommunikációs technológiák célszerű alkalmazására a tanulási folyamatban.
  • Képes közösségi értékek közvetítésére és a gyermekközösség formálására.
  • Az iskolai nevelési módszereket és napirendet úgy alakítja, hogy a gyermekek teljes körű egészségfejlesztését szolgálja, beleértve a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális gyakorlatokat.
  • A szakmai és tudományos kritériumokat követve képes a releváns könyvtári és digitális szakirodalmat kiválasztani, és azt kreatívan hasznosítani munkája során.
  • Képes a gyermekek családjával kölcsönös tiszteleten és bizalmon alapuló kapcsolatot kialakítani, szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikálni, támogatást nyújtani a nevelést érintő kérdésekben.
  • Képes együttműködni a nevelési folyamat többi szereplőjével, elgondolásait előadni, megvitatni, eredményeit és javaslatait szóban és írásban hitelesen és szakszerűen közreadni, valamint pedagógiai tevékenységét tágabb kontextusban elhelyezni.
  • Képes munkáját a tanítói munkára vonatkozó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz igazítani, valamint javaslatot tenni azok módosítására.
  • Képes szakszerűen reflektálni saját tevékenységére, értékelni és fejleszteni pedagógiai gyakorlatát.

Milyen képességei vannak egy nemzetiségi tanítónak?

  • Ismeri a nemzetiség nyelvét, kultúráját, történelmét és irodalmát.
  • Képes a 6–12 éves korosztály nemzetiségi nevelésében hatékony nyelvpedagógiai eljárásokat és nyelvfejlesztési stratégiákat alkalmazni.
  • Korszerű ismeretekkel rendelkezik a korai kétnyelvűség elméletéről és gyakorlati alkalmazásáról.
  • Tisztában van az inklúzió társadalmi és nevelési szerepével, valamint a nemzetiségi lét pedagógiai és pszichológiai vonatkozásaival.
  • Ismeri a nemzetiségi identitás kialakulásának és elmélyítésének elméletét és gyakorlatát, valamint a nemzetiségi nevelés társadalmi jelentőségét.
  • Ismeri a nemzetiségi tanító tevékenységét szabályozó jogi és szakmai dokumentumokat.
  • Differenciáltan, korszerű módszereket alkalmazva képes a gyerekek előzetes tapasztalataira és kompetenciáira építve a nemzetiségi kultúra átadására.
  • Magas szintű (C1) nemzetiségi nyelvi kompetenciákkal rendelkezik.
  • Képes a nemzetiségi nyelven történő tanításra, valamint színvonalas és példamutató nemzetiségi nyelvű kommunikációra.

Miből épül fel a tanító képzés?

  • társadalomtudományok, pedagógia, pszichológia, informatika
  • szaktudományosan megalapozott tantárgy-pedagógiák a magyar nyelv és irodalom, a matematika, az ember és társadalom, a természetismeret, az ének-zene, a vizuális nevelés, az informatika, az életvitel és gyakorlat, valamint a testnevelés és sport területén az általános iskola 1–4. évfolyamának nevelési-oktatási feladataira való felkészülés keretében
  • a tanítói kompetenciák hatékony kibontakoztatását segítő, választható elméleti és gyakorlati tanulmányok: szakmai idegen nyelv, műveltségterületi stúdiumok, alternatív pedagógiák, szabadidő-pedagógia, gyermekvédelem
  • gyakorlati képzési modul
  • műveltségterületi modul
    • tanítói szakképzettségnél: kötelezően választható műveltségi terület a magyar nyelv és irodalom vagy az idegen nyelv vagy a matematika vagy az ember és társadalom vagy a természetismeret vagy az ének-zene vagy a vizuális nevelés, vagy az informatika vagy a technika-életvitel és gyakorlat vagy a testnevelés és sport területén az általános iskola 1–6. évfolyamának nevelési-oktatási feladataira való felkészülés keretében
    • nemzetiségi tanító szakképzettségnél: nemzetiségi nyelv és tantárgy-pedagógiája; nemzetiségi ismeretek és tantárgy-pedagógia; nemzetiségi irodalom, gyermekirodalom

Mire kell számítani a tanító képzés során?

  • képzési idő: 8 félév
  • megszerzendő kreditek: 240 kredit
  • diplomamunka kreditértéke: 15 kredit
  • gyakorlatorientáltság: 60–70 százalék
  • szakmai gyakorlat: 8–10 hét időtartamú komplex gyakorlat a 8. félévben, valamint csoportos és egyéni iskolai gyakorlatok elvégzése, dokumentálása és elemzése

Az alapszak elvégzéséhez legalább egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga, vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges.

A nemzetiségi szakirányon és az idegen nyelv műveltségi területen végzettek esetén a sikeres záróvizsga a felsőfokú (C1), komplex nyelvvizsga-követelmények teljesítését igazolja.

A nemzetiségi szakirányon a szakmai gyakorlat részben nemzetiségi nyelven, nemzetiségi iskolában folyik.

Melyik egyetemeken, karokon érhető el tanító képzés?

Tanító

Magyar nyelvű, nappali munkarendű képzés:

  • Apor Vilmos Katolikus Főiskola
  • Debreceni Református Hittudományi Egyetem
  • Eötvös József Főiskola
  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ
  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar
  • Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Pedagógiai Kar
  • Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Kar
  • Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar
  • Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Pedagógus és Bölcsészettudományi Képzések Központ
  • Milton Friedman Egyetem
  • Miskolci Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
  • Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Kar
  • Nyíregyházi Egyetem
  • Pannon Egyetem Humántudományi Kar
  • Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
  • Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar
  • Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar
  • Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
  • Tokaj-Hegyalja Egyetem

Magyar nyelvű, levelező munkarendű képzés:

  • Apor Vilmos Katolikus Főiskola
  • Debreceni Református Hittudományi Egyetem
  • Eötvös József Főiskola
  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ
  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar
  • Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Pedagógiai Kar
  • Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Kar
  • Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar
  • Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Pedagógus és Bölcsészettudományi Képzések Központ
  • Milton Friedman Egyetem
  • Miskolci Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
  • Nyíregyházi Egyetem
  • Pannon Egyetem Humántudományi Kar
  • Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
  • Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar
  • Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar
  • Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
  • Tokaj-Hegyalja Egyetem

Nemzetiségi tanító

Cigány-roma:

  • Apor Vilmos Katolikus Főiskola (nappali és levelező)
  • Eötvös József Főiskola (nappali és levelező)
  • Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Kar (nappali és levelező)

Horvát:

  • Eötvös József Főiskola (nappali és levelező)

Német:

  • Apor Vilmos Katolikus Főiskola (nappali és levelező)
  • Eötvös József Főiskola (nappali és levelező)
  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar (csak nappali)
  • Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Kar (nappali és levelező)
  • Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar (nappali és levelező)
  • Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar (nappali és levelező)

Román:

  • Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Kar (nappali és levelező)
  • Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar (nappali és levelező)

Szerb:

  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar (csak nappali)

Szlovák:

  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar (csak nappali)
  • Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Kar (nappali és levelező)
  • Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar (nappali és levelező)

Milyen ponthatárokra lehet számítani a tanító képzésben?

Állami ösztöndíjas, nappali képzésben a legmagasabb ponthatár a 2025-ös általános felvételi eljárásban az Eötvös József Főiskola horvát nemzetiségi tanító szakán volt (392 pont), a legalacsonyabb a Gál Ferenc Egyetem tanító szakán (192 pont).

Önköltséges, nappali képzésben a legmagasabb ponthatár a 2025-ös általános felvételi eljárásban a Nyíregyházi Egyetem tanító szakán volt (340 pont), a legalacsonyabb a Károli Gáspár Református Egyetem tanító szakán (246 pont).

A pedagógusképzésekkel kapcsolatos legújabb rangsorokról az UNI in&out 2025 Nyár kiadványunkban olvashattok, amit itt tudtok megvásárolni print vagy digitális formában.

További részleteket a tanító szakról a felvi.hu oldalán olvashattok.

——

A kiemelt kép forrása: 123RF.

Ez is érdekelhet