A magyar diákok 2023-ban jelentős sikereket értek el két meghatározó nemzetközi oktatási felmérésen: a TIMSS és az ICILS során. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyar diákok mindkét területen az átlagnál jobb teljesítést nyújtottak, de érdemes a számok mögé nézni, és a tanulságokat kiemelni.
Mi az ICILS és a TIMSS lényege?
A TIMSS (Nemzetközi Matematikai és Természettudományi Trendvizsgálat) mérés során a matematika és természettudományos ismereteket vizsgálják mind a 4., mind a 8. osztályos diákok körében. Az ICILS (Nemzetközi Számítógépes és Információs Műveltség Mérése) mérés középpontjában a 8. évfolyamos tanulók digitális kompetenciáinak és informatikai gondolkodásának felmérése áll. Mindkét vizsgálat összetett kérdésekkel és gyakorlati feladatokkal méri a diákok tudását, készségeit és problémamegoldó képességét.
[kiemelt]Az ICILS esetében különösen figyelemre méltó, hogy Magyarország először vett részt a mérésben, mégis szignifikánsan magasabb eredményeket ért el, mint a nemzetközi átlag.[/kiemelt]
A TIMSS és az ICILS eredményei: mit érdemes tudni?
A TIMSS felmérés adatai szerint a magyar diákok matematikából és természettudományokból átlag feletti eredményeket értek el. Annak ellenére, hogy mind a 4., mind a 8. osztályosok esetében tapasztalható volt egy enyhe csökkenés a korábbi évek méréseihez képest, a magyar diákok teljesítése töretlenül jól alakul, amit a szaktantárgyak oktatásának stabil alapjai is támogatnak.
Az ICILS vizsgálatban a 8. évfolyamos magyar tanulók 505 pontos átlageredményt értek el, amely jelentősen meghaladja a nemzetközi átlagot (476 pont). Ez az eredmény azt mutatja, hogy a magyar diákok képesek hatékonyan használni a digitális eszközöket kutatásra, prezentációk készítésére és mindennapi problémáik megoldására.

A TIMSS felmérés adatai szerint a magyar diákok matematikából és természettudományokból átlag feletti eredményeket értek el. (Fotó: 123RF)
A szociokulturális háttér szerepe
Mindkét felmérés rávilágított arra, hogy a szociokulturális háttér jelentős befolyással van a diákok teljesítésére. Az otthoni környezet, a szülők iskolai végzettsége és az otthon fellelhető könyvek száma szoros összefüggésben áll a tanulók eredményeivel. Azok a diákok, akik művelt, magas végzettségű szülők mellett nőnek fel, szignifikánsan jobb teljesítést érnek el.
Ez is bizonyítja, hogy a szülők aktív részvétele, a tanárok és a családok összefogása elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyermekek teljes potenciáljukat kibontakoztathassák.
Hogyan támogatható a jövő generáció?
Az ICILS eredményei szerint kiemelten fontos, hogy a digitális írástudás oktatása során a gyakorlati készségekre helyezzük a hangsúlyt. Az internetes kutatás, a kritikus gondolkodás, valamint a kreatív problémamegoldás fejlesztése mind hozzájárul ahhoz, hogy a tanulók magabiztosan mozogjanak a digitális térben.
Együttműködés, kitartás és a folyamatos tanulás mind olyan eszközök, amelyekkel a pedagógusok, a szülők és a diákok közösen támogathatják a jövő generáció sikereit.
A jövő kihívásai
A TIMSS és az ICILS eredmények egyaránt azt bizonyítják, hogy a magyar diákok kiemelkedő teljesítésre képesek mind a természettudományok, mind a digitális kompetenciák terén. A sikerek mellett azonban fontos a szociokulturális különbségek csökkentése, valamint a gyakorlati és kreatív készségek további fejlesztése, hogy a jövőben is stabilan helytálljanak nemzetközi méréseken.
Újabb rekordot döntött idén az e-Hód verseny – 50 ezer diák mérhette össze informatikai tudását