A magyar diákok kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottak a 2023-ban megszervezett TIMSS-mérésen (Trends in International Mathematics and Science Study – Nemzetközi Matematikai és Természettudományi Trendvizsgálat). Az eredmények nemcsak a nemzetközi átlagot haladják meg, hanem összhangban vannak a korábbi évek hazai eredményeivel is. A felmérés, amely négyévente méri a 4. és 8. osztályos tanulók matematika- és természettudományos tudását, átfogó képet nyújt a világ oktatási rendszereinek hatékonyságáról.
Magyarország az élmezőnyben
2023-ban a TIMSS nyolcadik ciklusa valósult meg, a 4. évfolyamon 59 országból 12 016 iskola 359 098 tanulója, míg a 8. évfolyamon 44 országból 8786 iskola 297 262 tanulója vett részt a mérésben.
A magyar mérésben összesen 311 iskola több mint 10 ezer tanulója vett részt: 4. évfolyamon 154 iskola 5241 tanulója, 8. évfolyamon pedig 157 iskola 5426 tanulója.

A magyar mérésben összesen 311 iskola több mint 10 ezer tanulója vett részt. (Fotó: 123RF)
A tesztek teljesítését a legtöbb helyen – így Magyarországon is – digitális formában szervezték. A mérés különlegessége, hogy a hagyományos kérdéseken túl interaktív, több lépésből álló problémamegoldó feladatok is szerepeltek a feladatok között.
A vizsgálat legnagyobb erőssége, hogy nemcsak egy adott ország diákjainak tudását méri fel, hanem azt is, hogyan változnak az eredmények az évek során. Ez különösen fontos a hosszú távú oktatáspolitikai döntések meghozatalakor.
Magyarország eredményei mind a 4., mind a 8. évfolyamon jelentősen meghaladták a nemzetközi átlagot.
- 4. évfolyamon:
- Matematikában: 520 pont (nemzetközi átlag: 503 pont)
- Természettudományban: 524 pont (nemzetközi átlag: 494 pont)
- 8. évfolyamon:
- Matematikában: 506 pont (nemzetközi átlag: 478 pont)
- Természettudományban: 522 pont (nemzetközi átlag: 478 pont)
A magyar tanulók teljesítménye statisztikailag egyenértékű volt olyan országokéval, mint Dánia, Svédország, Németország, illetve az Egyesült Államok (4. évfolyam), valamint Finnország, Ausztria és Ausztrália (8. évfolyam).
A TIMSS célja: tanulói teljesítmények összehasonlítása
A TIMSS, amelyet az IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) szervez, nemcsak a jelenlegi oktatási teljesítményekről ad képet, hanem trendeket is vizsgál. Az adatokat a részt vevő országok oktatási stratégiáinak összehasonlítására és fejlesztésére használják.
A nemzetközi átlag felett, de van hová fejlődni
Bár a magyar diákok eredményei örömteliek és bizonyítják, hogy a hazai oktatási rendszer megfelelő alapokat biztosít, a TIMSS-vizsgálatok egyik célja éppen az, hogy az erősségeket és a fejlesztendő területeket is azonosítsa. Az ilyen adatok segíthetnek a jövő oktatási kihívásainak hatékony kezelésében, hogy Magyarország továbbra is megőrizhesse helyét a nemzetközi élvonalban.