„A képzési helyszínek oktatói közötti együttműködés teljesen egyedi szervezési formát kíván meg, számtalan új kapcsolatot és eltérő értékekkel bíró szemléletet megjelenítve a szervezet életében. Arra a munkaerőpiacra oktatunk, amely a következő időszakban robbanásszerű változáson megy majd keresztül” – magyarázta el kérdésünkre a terület sajátosságait Móré Marianna, a Debreceni Egyetem Egészségtudományi Karának dékánja.
A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványában jelent meg.
Mit tart a Kar legfontosabb jellemzőinek? Mik a legfontosabb erősségei, miben emelkedik ki az itteni képzés a többi hasonlóhoz képest?
A Debreceni Egyetem Egészségtudományi Karának képzési portfólióját a gyakorlatorientált képzések határozzák meg. A tudományterületi sokszínűség miatt már az egyetemen kialakulhatnak olyan interdiszciplináris kapcsolatok, amelyek a későbbi szakmai életben is hasznosak lehetnek, hiszen ma már egy egészségügyi intézményben együtt dolgozik a szociális munkás, az egészségügyi tanár, az egészségügyi szervező, az ápoló, a gyógytornász. A széles tanulmányi kínálat lehetővé teszi, hogy a hallgatók szabadon választható tárgyakat is felvegyenek más szakterületekről, ezzel színesíthetik a tudásukat, de akár a kettős diploma vagy minor szakok is hozzáférhetők, amikkel tovább növelhetik elhelyezkedési esélyeiket. Az intézmény egyik erőssége, hogy olyan mesterszakokon, mint az egészségügyi bioinformatika és infekciókontroll is kínál tanulási lehetőséget, amelyek az országban máshol nem érhetőek el.
Oktatóink között tudhatjuk a Debreceni Egyetem Klinikai Központjának, valamint a Nyíregyházán és Szolnokon működő kórházak orvosait, akik a szakmai tudás legmagasabb színvonalát képviselik. Komoly kihívás és különös érték, hogy a DE ETK négy képzési helyszínen is folytat oktatási tevékenységet, melyek: Debrecen, Nyíregyháza, Siófok és Szolnok. Siófokon 2025 szeptemberében ápoló szakirányon és infekciókontroll mesterszakon kezdődik meg az oktatás. A képzési helyszínek oktatói közötti együttműködés teljesen egyedi szervezési formát kíván meg, számtalan új kapcsolatot és eltérő értékekkel bíró szemléletet megjelenítve a szervezet életében.
Hogyan tartják szem előtt a fenntarthatóságot, a gyakorlatorientáltságot és az innovatív megközelítéseket?
A gyakorlatorientáltságot megköveteli a szakok képzési és kimeneti követelménye, de azok belső tartalmának biztosítása már az intézmény felelőssége. A Debreceni Egyetem Klinikai Központjával való szoros együttműködés teremti meg azt a biztos alapot, amelyre támaszkodva a hallgatók már a tanulmányi idejük alatt megismerik a világszínvonalú szakmai újításokat, az új eszközöket és eljárásokat. A korszerű demonstrációs termek és a szimulációs laborok részben az innovációt biztosítják, de együtt járnak a digitális eszközök (mint a virtuális szemüveg, korszerű oktatási szoftverek) széles körű alkalmazásával is. A Kar vezetésének hitvallása, hogy egészségügyi képzéseket folytatni különös felelősség, hiszen a végzett hallgatóknak olyan szakmai tudással kell rendelkezniük, amely az azonnali önálló munkavégzésre teszi őket alkalmassá. Ez a szemléletmód eredményezi, hogy csak minimálisan-, és nagyon szabályozott formában engedélyezzük az online óralátogatást. Egy kérvény benyújtása, és bizottsági döntés szükséges ahhoz, hogy egy hallgató távol maradhasson szemináriumról-, vagy gyakorlatról. A tantermek többségében olyan technika áll rendelkezésre, amely lehetővé teszi, hogy a zárt rendszeren keresztül online bekapcsolódó hallgatók egyenértékű tartalombefogadásban részesüljenek.
A mesterséges intelligencia használata mennyire van jelen az egyetemen, vagy az önök karán?
A mesterséges intelligencia használatának felelősségére, annak ésszerű használatára a képzési idő alatt komoly figyelmet fordítunk. A mesterséges intelligencia ismeretek oktatása közvetlenül a „Bevezetés a gépi tanulási módszerek egészségügyi alkalmazásába” és a „Mesterséges neurális hálózatok és mélytanulás az egészségügyben” tárgyakban szerepelnek. Ezen kívül közvetve, természetes módon az egyes tárgyak a legújabb ismereteket közvetítve érintenek mesterséges intelligenciára vonatkozó ismereteket, gyakorlati tapasztalatokat. figyelmet fordítunk arra, hogy kiszűrjük azokat a mesterséges intelligencia módszereivel készült dolgozatokat, amelyek nem tükröznek valódi tudást. Oktatóink belső képzések keretében ismerhetik meg azokat a jellemző elemeket, amelyek alapján kiszűrhetik a nem önállóan készült dolgozatokat. A diplomamunkák benyújtása előtt minden hallgatónak nyilatkoznia kell arról, hogy önálló munka eredménye a dolgozat, ezt követően pedig a legkorszerűbb szűrőprogram ellenőrzi a benyújtott pályamunkát.
Milyen perspektívát tudnak kínálni az ide érkező fiatalok számára?
Egészségügyi-, szociális és pedagógus képzési területeket érintő munkakörökben szinte állandósult a munkaerőhiány, ezért a hozzánk érkező hallgatók biztosan munkát találnak. Arra a munkaerőpiacra oktatunk, amely a következő időszakban robbanásszerű változáson megy majd keresztül. Mesterséges intelligencia segít majd diagnózisban, képalkotásban, terápiás javaslatokban. Nagy adat mennyiség és genomika révén a kezelések egyre személyre szabottabbak lesznek. Az ellátás egyre nagyobb része kórházon kívülre kerül: otthon, digitális platformokon vagy közösségi helyszíneken történik majd. Telemedicina alapú konzultációk, virtuális asszisztensek, chatbotok – gyorsabb, kényelmesebb hozzáférést adnak, ezek széles körű elterjedése várható.
Az egészségügyi dolgozók szerepe hamarosan átalakul, az automatizáció bizonyos rutinfolyamatokat kivált (mint az adminisztráció vagy a gyógyszeradagolás), ugyanakkor az emberi tényező – kommunikáció, döntéshozatal, empátia – még inkább felértékelődik. Új szerepkörök jelennek meg: egészségügyi adatelemző, digitális asszisztens, egészség-coach. A jövő egészségügye intelligensebb, rugalmasabb és betegközpontúbb lesz. Ez a jövő felelősséget ró ránk, mert erre az átalakulóban lévő ellátórendszerre kell felkészítenünk a hallgatóinkat, ugyanakkor egy minden eddiginél eltérőbb, komplexebb és innovatívabb munkakört is jelent majd a végzettek számára.
Milyen nyári gyakorlati helyeket vagy a képzéshez kapcsolódó gyakorlatot tud biztosítani a kar és a kezdő egyetemistáknak hogyan segítenek?
A nyári gyakorlati helyeket együttműködő partnereink biztosítják, de 2026-ban új lehetőségként nyílik meg a hallgatók számára a Siófok Campus közelében lévő intézményeken tölthető gyakorlat.
A Kar kapcsolódik az egyetemi hallgatói önkormányzat által szervezett Gólyatáborhoz, ahol a nyitó napon a gólyák találkozhatnak oktatókkal és a tanulmányi osztály munkatársaival. Az alapozó első év tantárgyai egy részének teljesítése komoly erőpróba a hallgatók számára, ezért külön szabadon választható felzárkóztató kurzusok meghirdetésével is segítjük őket.
Mennyiben és hogyan tudják figyelembe venni a munkaerőpiaci igényeket?
A munkaerőpiaci igények figyelését bizonyítják azok az új képzések, amelyek egyedül a mi intézményünkben érhetők el. Az egészségügyi képzések jogszabályi kötöttségek miatt nem érhetők el duális formában, de a szociálismunkás-képzést hirdetjük duális képzési rendszerben is. Rendkívüli hangsúlyt fektetünk arra, hogy hallgatóinkat a szakmai tudáson kívül az empátia, a nyitottság és az elfogadás jellemezze. Az idősebb generáció problémái iránti érzékenységet fejlesztik és a megértést segítik azok a rendezvények, amelyeket idős szervezetekkel közösen valósítunk meg.
Mit javasol azok számára, akik nem nyernek felvételt az első helyen választott képzésükre?
Minden évben nyílik lehetőség pótfelvételi eljárásban jelentkezésre, ennek figyelését javaslom továbbra is. Az elmúlt két év újítása, hogy pontszámok szerezhetők bizonyos kari eseményeken és versenyeken való részvétellel, amelyet a Kar honlapján hozunk nyilvánosságra.
Móré Marianna
- 65 éves, férjezett, egy leánygyermek édesanyja.
- Első diplomáját 1982-ben a Kossuth Lajos Tudományegyetemen matematika-fizika szakos középiskolai tanárként szerezte, majd a Debreceni Egyetemen 2006-ban humánmenedzser diplomáját, 2007-ben pedig doktori fokozatát szerezte meg, ugyanitt 2013-ban habilitált, gazdálkodásés szervezéstudományokból.
- Pályáját Kisvárdán, majd Debrecenben középiskolai tanárként kezdte, majd 1997-ben médiatanácsadóként helyezkedett el a Debreceni Orvostudományi Egyetemen, 2000-tól a Debreceni Egyetemen, ahol 2005-től bekapcsolódott az oktatási tevékenységbe is.
- 2013-2015 között a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Tanácsadó és Felnőttképzési Központ vezetője, majd a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Karának megbízott dékánja, tanszékvezetői és programszervezői és megbízott dékáni pozíciói után 2020 óta a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karának és 2019 és 2022 között az Egészségügyi Kar, majd 2022 után annak jogutódjaként működő Egészségtudományi Kar dékánja.
Még több értékes tartalom vár!
Az UNI in&out 2025 Nyár kiadványban olyan témákban mélyedhetsz el, amik valóban számítanak – oktatásról, jövőről, karrierről. Digitális és print formátumban is elérhető a shop.uniside.hu oldalon!