Átadták a 2025. évi Magyar Kémiaoktatásért Díjakat
Példakép Török Sára 2025. november 28.

Átadták a 2025. évi Magyar Kémiaoktatásért Díjakat

A Magyar Tudományos Akadémia díszterme idén is megtelt azokkal, akik hisznek a kémia varázsában és a következő tudósgeneráció erejében. A Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért huszonhatodik alkalommal adta át rangos elismerését, a Magyar Kémiaoktatásért Díjat, amelyet ezúttal öt kiemelkedő pedagógus vehetett át, fejenként 1,5 millió forint támogatással.

A díj fennállása során immár 114 kémiatanár részesült e megbecsülésben – a magyar és határon túli kémiaoktatás egyik legrangosabb szakmai elismeréseként.

Inspiráló pedagógusok

A Richter Gedeon Nyrt. – mint az egyetlen magyar gyógyszercég, amely eredeti kismolekulás kutatást és saját biotechnológiai fejlesztést folytat – hosszú távon tekint a természettudományos utánpótlás biztosítására. Tudományos tevékenységének minősége szorosan összefügg a kémiaoktatás színvonalával, így a díj több mint negyedszázada a vállalat társadalmi felelősségvállalásának meghatározó pillére.

Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért 1999-ben jött létre a cég kezdeményezésére. Célja, hogy a vállalat közvetlenül is támogassa a magyar kémiaoktatást, és elismerje azokat a pedagógusokat, akik kimagasló munkát végeznek a tantárgy megszerettetésében, és akik kreatív módszertani megközelítéssel, elhivatottsággal és inspiráló személyiséggel nevelik a jövő kutatóit, mérnökeit és vegyipari szakembereit.

A díjra pályázat útján lehet jelentkezni, és a kiválasztást egy háromtagú kuratórium végzi. Az elismerés határon túli, magyar nyelven oktató tanárok számára is nyitott, erősítve a magyar tudományos közösség egészét.

A díj üzenete

Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. örökös tiszteletbeli elnöke felidézte, miért indult útjára több mint huszonöt éve az elismerés. Akkor is az vezérelte őket, hogy hiteles módon mutassanak rá a kémiatanárok pótolhatatlan szerepére.

Meglátása szerint az elmúlt negyed évszázad egyértelművé tette, hogy a tanárok nem csupán órákat tartanak – ők teremtik meg azt a szellemi alapot, amelyre az ország tudományos és innovációs teljesítménye épül. Az idei díjazottak elhivatottsága pedig csak tovább erősíti ezt az örökséget.

Az ünnepi díjátadó másik fontos üzenetét Szántay Csaba, a Richter tudományos főtanácsadója fogalmazta meg. Miközben a mesterséges intelligencia egyre mélyebben átszövi az életünket, a szintetikus kémia „finom tudománya és művészete” továbbra is nélkülözhetetlenné teszi a jól képzett, elhivatott kémikusokat. A digitalizáció előretörése ellenére szerinte a kémiatanárok szerepe nem csökken: a valós inspirációt, a kísérletek izgalmát és a szakmai igényességet továbbra is ők adják át.

Hasonló gondolatot fogalmazott meg Szakács Zoltán, az alapítvány kuratóriumi elnöke is: szerinte a lelkes, magas szakmai tudású kémiatanárok továbbra is a társadalom „becses kincsei”. Ők azok, akik szakkörökön, bemutatókon, versenyfelkészítéseken keresztül terelik a gyerekeket a tudomány felé – és ezzel nemcsak a Richter, hanem a hazai vegyipar teljes szakember-utánpótlását is alapjaiban formálják.

A 2025. évi díjazottak

Az idei elismerésben részesült pedagógusok mindegyike meghatározó alakja saját intézménye kémiaoktatásának.

  • Darvas József, a Salgótarjáni Általános Iskola és Kollégium, valamint a Karancssági I. István Általános Iskola oktatója.
  • Fandel Richárd Gábor, a Budapesti Műszaki és Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum kémiatanára.
  • Muzsnay Zoltánné Murai Enikő, a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolájának pedagógusa.
  • Várallyainé Balázs Judit, a debreceni Tóth Árpád Gimnázium tanára.
  • Varga Bence, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium oktatója.

Munkájuk évről évre bizonyítja, hogy a kémia élményszerű megmutatása – legyen szó versenyfelkészítésről, látványos kísérletekről vagy tehetséggondozásról – döntő hatással van arra, milyen pályát választanak a diákok.

Az ünnepség résztvevői arra is felhívták a figyelmet, hogy a kémia tanítása komoly kihívás: a tantárgy egyszerre absztrakt és kísérletközpontú, így a pedagógusoktól magas szintű módszertani felkészültséget és kreativitást követel.

——

A kiemelt kép forrása: Richter Gedeon Nyrt.

Ez is érdekelhet