Az MBH Bank és a DUE Médiahálózat idén is megmozgatta a fiatalok pénzügyi kíváncsiságát: több mint 15 ezer középiskolás és egyetemista vett részt a Nagy Diák Banktudós teszt első fordulójában! A játékos verseny nemcsak szórakoztató, de segít eligazodni a digitális világ veszélyei és a pénzügyi tervezés rejtelmei között. Te mennyire vagy tudatos a pénzügyeidben?
A Nagy Diák Banktudós teszten 15 ezer fiatal mérhette össze tudását
Az MBH Bank és a DUE Médiahálózat által közösen szervezett Nagy Diák Banktudós teszt idén is hatalmas érdeklődést váltott ki. A kezdeményezés célja, hogy könnyed, játékos módon bővítse a fiatalok pénzügyi ismereteit, különös tekintettel a digitális térben megjelenő kihívásokra.
A résztvevők között középiskolások, egyetemisták, valamint a felsőoktatásba készülő diákok is szép számmal képviseltették magukat. A legtöbben az ELTE, a Corvinus Egyetem és a Budapesti Gazdasági Egyetem hallgatói közül csatlakoztak, de aktívak voltak a Debreceni Egyetem, a BME és a Szegedi Tudományegyetem fiataljai is.
A teszt nemcsak tudást mér, hanem lehetőséget ad arra is, hogy a fiatalok rávilágítsanak, mennyire fontos szerepet játszik az életükben a pénzügyi tervezés. A résztvevők között nagy volt a versenyszellem, hiszen értékes nyeremények is várják a legjobban teljesítőket.

A digitális megoldások terén kiemelkedő eredményeket értek el a fiatalok, de még van mit tanulniuk a megtakarítások és hiteltermékek világában. (Fotó:123RF)
Miben jeleskednek a fiatalok?
A teszt eredményei azt mutatják, hogy a fiatalok egyre magabiztosabbak a digitális pénzügyek terén. Kiemelkedő tudásuk van az alábbi területeken:
- 97% tisztában van azzal, hogy mit kell tennie, ha elveszti vagy ellopják a bankkártyáját
- 91%-uk jól ismeri a mobiltelefonos fizetési lehetőségeket, és biztonságosan használja is őket
- több mint 90%-uk érti, mit jelent a kriptovaluta, és ismeri annak szerepét a modern pénzügyekben
- csaknem 88% pontosan tudja, mi a különbség a bankszámla és a bankkártya között
Ezek az adatok is alátámasztják, hogy a fiatal generáció technológiailag egyre felkészültebb, és bátran használja a modern pénzügyi eszközöket mindennapi élete során.
Hol szükséges még fejlődni?
Habár a digitális megoldások terén kiemelkedő eredményeket értek el, a fiatalok még tanulhatnak a megtakarítások és hiteltermékek világában. A teszt néhány érdekes tanulságot is feltárt:
- tízből három fiatal nem tudja, mit jelent a reálhozam fogalma, és hogyan befolyásolja a megtakarításait
- 90% fölötti arányban a lakhatási költségek jelentik számukra a legnagyobb kiadást, de a pénzügyi célok elérése érdekében még nem mindenki alkalmaz tudatos stratégiát
- a válaszadók körében a Netflix-előfizetés (2%) és az új mobiltelefon vásárlása (5%) is szerepeltek prioritásként, ami rávilágít arra, hogy a hosszú távú pénzügyi célok helyett sokan még rövid távú szükségletekre összpontosítanak
[kiemelt]Az MBH Bank szakértői szerint ezek a hiányosságok arra mutatnak rá, hogy szükség van a pénzügyi oktatás további erősítésére, különösen a megtakarítások és hitelek terén.[/kiemelt]

A teszt nemcsak tudást mér, hanem lehetőséget ad arra is, hogy a fiatalok rávilágítsanak, mennyire fontos szerepet játszik az életükben a pénzügyi tervezés. (Fotó: 123RF)
Az első forduló lezárult, de a legjobbak még összemérik tudásukat
A DUE Médiahálózattal 2023-ban indított együttműködés sikere alapozta meg a Nagy Diák Banktudós teszt idei folytatását. Az első forduló december 1-jén zárult, a legjobb eredményt elérő kitöltők pedig december folyamán a középdöntőben, majd a döntőben mérhetik össze tudásukat. A végső győztesek az Educatio kiállításon, 2025 januárjában kapják meg jutalmaikat.
A fődíjak között a fiatalok olyan szuper lehetőségek közül választhatnak, mint egy felejthetetlen tengerparti nyaralás, egy iPhone 15 és Apple Watch 9 páros, vagy akár egy menő elektromos roller.
Az MBH Bank küldetése: Pénzügyi tudatosság fejlesztése
Az MBH Bank a társadalmi felelősségvállalás jegyében elkötelezett a pénzügyi edukáció iránt. Az elmúlt évek sikerére alapozva folytatja olyan kezdeményezések támogatását, mint a Nagy Diák Banktudós teszt, amely már most bizonyította, hogy képes megszólítani a fiatalokat és valódi értéket teremteni.
[kiemelt]„Az MBH Bank célja, hogy támogassa a fiatalokat a pénzügyi ismeretek bővítésében, és magabiztosabbá tegye őket a mindennapi gazdasági döntésekben. Fontosnak tartjuk, hogy a vetélkedő nemcsak szórakoztató, de tanító jellegű is, hiszen így építhetjük a jövő tudatos pénzügyi generációját”[/kiemelt] – mondta Kutas István, az MBH Bank kommunikációs ügyvezető igazgatója.
A karácsonyi ajándékozás nemcsak az örömszerzésről szól, hanem a pénzügyi tudatosságról is. Az MBH Bank friss kutatása rávilágít, hogy az emberek egyre megfontoltabban költenek, miközben az ünnepeli készülődés során a fenntarthatóság és a tudatos vásárlás is kiemelt szerepet kap.
Tudatos ajándékozás: Hogyan készülünk az idei karácsonyi költségvetésre?