„Nem rövid, hanem hosszú távú érdekeket egyeztetünk, és arra tanítjuk meg a gyerekeket, szülőket, és néha önmagunkat is erre kell figyelmeztetnünk, hogy a hosszú távú érdekeket tartsuk szem előtt” – interjú Menyhárt Erikával, a BMSZC Neumann János Informatikai Technikum igazgatójával.
A cikk eredetileg 2024. szeptemberében, az UNI in&out Innováció 2024 kiadványban jelent meg.
Miért vonzó az önök intézménye a fiatalok számára?
Nem csak a fiatalabbak számára az, mivel a nappali mellett esti képzésünk is van, így a felnőtteknek is vonzó lehet. Ha távlati tervekben gondolkodnak, akkor egyrészt nagyon jó szakmát szerezhetnek, de az adott szakmának nem csupán az aktuális helyzetét szeretnék ismerni, hanem a legtöbben úgy akarnak tanulni, hogy ezzel a későbbiekben hosszú távon is tudjanak foglalkozni. Erre a Neumann nagyon jól felkészíti a diákokat, mert egyrészt a felsőoktatási intézményben a 70-80 százalékuk tanul tovább, és azoknak a száma is magas, akik valóban diplomát szereznek. Másrészt a szakmában maradás szintén jellemző az itt végzettekre. A cégektől, a felsőoktatási intézményektől a visszajelzések mind vonzóvá teszik a Neumannt. Az informatika pedig mint szakma önmagában vonzó a fiataloknak, hiszen olyan eszközök vannak a kezükben és gyakorlatilag mindenhol, amelyek valamilyen szempontból az informatikához kötődnek. Naprakész, alkalmazható tudást tudunk nyújtani nekik, emellett olyan eszközökkel, technológiákkal találkozhatnak, ami ritkaság a középiskolákban, a technikumokban.
Azok a diákok, akik nálunk végeznek, nagy gyakorlatot szereznek az 5, illetve 6 év alatt. Ami még unikálissá teszi a Neumannt, hogy az angoloktatásunk nagyon erős, amit sok C1-es nyelvvizsga bizonyít a végzősök között. Második idegen nyelvként németet is tanulnak nálunk. Ezzel a kettővel Európában és a világon is keresettek a diákjaink az informatika területén. Gyakorlatilag a megalakulásunk óta látás-, hallássérült, mozgáskorlátozott gyerekekkel is együtt dolgozunk, tanítjuk őket. Ennek folyományaként inkluzív szemléletű oktatással éljük az életünket, és nem tananyagot, hanem gyerekeket tanítunk, szinte mindenki valamilyen szempontból személyre szabott képzésben vehet részt nálunk. Nem rövid, hanem hosszú távú érdekeket egyeztetünk, és arra tanítjuk meg a gyerekeket, a szülőket, és néha önmagunkat is erre kell figyelmeztetnünk, hogy a hosszú távú érdekeket tartsuk szem előtt a rövid távú előnyökkel szemben.

Fotó: BMSZC Neumann János Informatikai Technikum
Milyen fejlesztések voltak a közelmúltban az iskolában, és mi az, ami várhatóan lesz?
A viszonyunk nagyon jó a fenntartóval, amely az informatikai terület fejlesztési igényeit maximálisan akceptálja. Pontosan tudja, hogy itt nagyobb léptékekben kell gondolkodni és fejleszteni. Ehhez mérten keresik és találják meg a fejlesztési lehetőségeket az összes iskolájukra nézve. Az elmúlt három évben a diákmosdókat sikerült megújítani, és lett három új helyiségünk. A géptermek, az informatikai hálózat folyamatos fejlesztés alatt állnak. A fenntartó a közelmúltban elnyert egy pályázatot, amelyben az informatikai fejlesztések is szerepet kapnak az energetikai megújulás mellett. Több olyan pályázatban is részt vesz az iskolánk, ahol módszertani fejlődésre is van lehetőség, rendszeres Erasmus-résztvevők vagyunk. Az informatikából fakadóan az innováció a működésünk alappillére. Innovációs versenyeken is nagyon szép eredményeket érünk el, és ez konkrét pénzösszegekkel is együtt jár. Ezt tehetséggondozásra, eszközökre is tudjunk fordítani.
Milyen perspektívát kínálnak, az itt tanulható ágazatoknak milyen jövője van?
Tiszta profilú informatikai iskola vagyunk, és gyakorlatilag minden területen az informatikai eszközök használatára, a módszerek megismerésére és informatika okos használatára építjük a mindennapjainkat. Megtanítjuk a gyerekeket okosan használni az eszközöket, az informatikai tudásukat. Diákjaink a nálunk elsajátított rendszerszemléletnek, alkalmazható gyakorlatias tudásnak és a tanulási képesség kialakulásának köszönhetően keresettek a munkaerőpiacon is. A felsőoktatási intézmények közül az Óbudai Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem, a BME és az ELTE is célegyetem nekik. Többen már cégeknél dolgoznak tizenegyedikes, tizenkettedikes korukban. Azt gondolom, hogy a szakma, a gondolkodás és egy jól kereső állás mind perspektívát adhatnak a diákjainknak.
Mennyire gyakorlatorientált a képzésük?
Az Óbudai és a Szegedi Egyetem nagyon szereti a tanulóinkat, mert nagyon jó gyakorlati készségekkel, képességekkel mennek oda. A technikumi képzés tantervébe öt éve bekerült egy úgynevezett projektoktatás, amiben a Neumannak jóval régebbi a tapasztalata. Ennek keretében különböző területek tudását vagy éppen megtanulandó ismeretét kell egy informatikai cél – weblap, applikáció, program stb. – érdekében összefűzni. A témák alapjai a bennünket körülvevő világ problémái, az erre adott válaszok, az elkészült produktumok zömét használjuk is. A gyakorlatorientáltság kézzelfogható, a vállalatok munkaerőpiaci igényeit sok területen figyelembe tudjuk venni. Tanulóink egy része a duális képzésben kint van cégeknél, és a szakmát oktató tanáraink legalább 20 százaléka informatikai területen dolgozik, vállalatoktól jön hozzánk oktatni. Ezzel biztosított, hogy a titoktartás keretein belül a diákjaink megismerjenek jó néhány céges partnerünk által alkalmazott aktuális technológiát, munkaerőpiaci elvárást.
Milyen együttműködéseik vannak az egyetemekkel?
Együttműködési megállapodásunk van az Óbudai Egyetemmel az okleveles technikusképzés kapcsán. Ennek a lényege, hogy a nálunk tanultakból az egyetemmel együtt összeállított dolgozatokat írnak meg, és ha azokat megfelelő szinten teljesítik, illetve az okleveles technikus minősítő vizsgán is a megfelelő szintet hozzák, akkor egyrészt kapnak 30-35 kreditet, attól függően, hogy melyik szakra mennek tovább, másrészt pedig nem kell aggódniuk, hogy felveszik-e őket, mert bekerülnek az egyetemre az okleveles technikus minősítéssel. Nyilván ehhez megfelelő szinten kell teljesíteniük.

Fotó: BMSZC Neumann János Informatikai Technikum
Mit gondol, kik lehetnek sikeresek az önöknél tanulható szakmában?
Mi azt tartjuk sikernek, hogy ha a nálunk végzettek azt csinálják, amit szeretnek, és amit csinálnak, azt örömmel és szakmailag magas szinten tudják művelni. Ez azt eredményezi, hogy úgy látják majd, hogy jó helyen vannak, és jó emberek veszik őket körül. Azt gondolom, hogy minden olyan kompetenciát, ami ehhez szükséges, azt át tudunk adni. Az öt év végére a kíváncsiság, a problémamegoldás, a feladattá konvertálás, az együttműködő képesség, a kompromisszumkészség, a kritikus gondolkodás párosul a megfelelő szakmai ismeretekkel, tudással. A Neumannban végzett diákok szemlélete, hozzáállása, az informatika iránti elkötelezettsége garantálja, hogy bárhová is kerülnek, megtalálják a számításukat, sikeresek lesznek.
Mennyire jellemző, hogy továbbtanulnak az itt végzettek?
A végzős tanulóink mintegy 70-80 százalékban kerülnek be a felsőoktatási intézmények valamelyikébe, és szereznek diplomát. Néhányan nem egyetemi szintű, hanem ráépülő szakmai képzéseken specializálódnak a szakterületükön. Az nagy öröm, ha a diákjaink megtalálják a helyüket a világban.
Menyhárt Erika
- 1992–ben matematikafizika szakos középiskolai tanárként végzett ELTE TTK-n, majd 1995–ben ugyanott számítástudományi szakinformatikus diplomát szerzett, a BME GTK-n pedig 2003–ban közoktatásvezetőként diplomázott, ahol 2019-ben a mestervezető oklevelét is megkapta.
- 1990 és 1992 között óraadó tanár a Kulich Gyula Szakközépiskolában.
- 1992–1998 – tanár, osztályfőnök és az informatika munkaközösség vezetője a Kulich Gyula Szakközépiskolában, illetve jogutódjában.
- 1998 óta a BMSZC Neumann János Informatikai Technikumban tanár, rendszergazda, osztályfőnök és munkaközösség-vezető.
- 2005-ben érettségi elnök és emelt vizsgáztató, 2008-ban igazgatóhelyettes, 2016 óta intézményvezető/igazgató.
- Fontos része az eddigi szakmai útjának a LeheTech tehetségfejlesztő csoportja, a Tiszta Szívvel Alapítványban való tevékenysége, a Woman4Cyber Hungary alapítvány, a Művészetbarátok Egyesülete, a Raoul Wallenberg Emberség Háza Egyesület támogatása – ezek mindegyike kapcsolódik a hitvallása valamely részéhez: „Jól csak a szívével lát az ember, ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.” (Antoine de Saint-Exupéry)
Az UNI in&out Innováció 2024 kiadvány célja, hogy segítsen eligazodni a technológiai fejlődés gyors ütemében, és bemutassa, hogyan formálják a legújabb innovációk a jövő iparát és oktatását. Kiadványunk ezúttal az MTMI (matematika, természettudomány, műszaki és informatikai) területekre fókuszál, körüljárja az ipar 4.0-koncepciót és témaköreit.
Az UNI in&out Innováció 2024 megvásárolható online a shop.uniside.hu oldalon, valamint a Relay és Inmedio hálózat, illetve az Auchan és Interspar üzleteiben.