Mucska Márkot gyerekkori álma vezette az informatikai pályára, de már az egyetemen szembesült vele, hogy a játékfejlesztéshez nemcsak lelkesedés, hanem komoly matematikai tudás is kell. Márk a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán tanul programtervező informatikát, emellett az MCC Média Iskola diákja. Őszintén beszél arról, miért buknak meg sokan a szakon, hogyan hat az AI a tanulásra – és a jövőbeli karrierre. Az interjúból az is kiderül, mit tanácsol azoknak, akik most fontolgatják, hogy az IT irányába induljanak tovább.
Milyen szempontok alakították a pályaválasztásodat, egyetemválasztásodat?
Gyerekkorom óta videójáték-fejlesztő szerettem volna lenni. Ahogy egyre jobban beleláttam ebbe a világba, észrevettem, hogy a videójátékokat fejlesztő cégek elsősorban programozókat keresnek. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a pályaválasztásomnál a programtervező informatikus szakmát választottam.
A továbbtanulásban az is motivált, hogy abban reménykedtem: egy diplomával később jobb fizetésem lehet. Hogy ez mennyire lesz így, azt még nem tudom biztosan – hallottam már olyan véleményt, hogy nem igazán számít, de olyat is, hogy hosszú távon meg tudja dobni az ember fizetését az, hogy van egy egyetemi végzettsége.
Úgy látom, sokan mások is a videójáték-fejlesztés iránti érdeklődés miatt választották ezt a szakot. Ugyanakkor egyre több barátomtól hallom, hogy ebben az iparágban embert próbáló elvárásokkal kell szembenézni. Gyakran nem az számít, ha valaki egy területen kiemelkedő, hanem az, hogy szinte mindenhez értsen – méghozzá tökéletesen. És ez sajnos nemcsak a játékfejlesztésre, hanem általában az IT-szakmára is igaz.
Milyen a hallgatói közösségi élet azon a karon/szakon, amelyen tanulsz?
A legtöbben valamennyire introvertáltak, de azért vannak, akik szívesen beszélgetnek egymással. Mivel elég sokan vagyunk a szakon, kisebb baráti társaságok, klikkek alakultak ki, ennek ellenére szinte mindenkinek van legalább egy felsőbb éves ismerőse valakin keresztül, akitől tud segítséget kérni, ha szüksége van rá. Akinek nincs ilyen kapcsolata, annak nehezebb dolga van – ilyenkor tényleg jól jön egy kis szerencse is.
A közösségi élet nálunk valamennyivel visszafogottabb, mint más szakokon – kevesebb a szervezett program, emiatt az összetartás sem olyan erős. Például nálunk nem jellemző, hogy lenne szakest, de azt sem tudom, hányan éreznék úgy, hogy szívesen elmennének egy ilyen eseményre.

Mucska Márk
Mennyire tartod nehéznek a képzésed?
Borzasztóan sok a matek, ami sokaknak nehézséget jelenthet, főleg, ha valaki nem az emelt matek érettségire készült a középiskolában. A legtöbben ezen buknak meg. Mindegyik félévben van egy “buktató” matekos tárgy, ebben a félévben is a diákok 30 százaléka elvérzett rajta. Az egyik barátom szerint azért buknak meg ilyen sokan, mert egyszerűen nem törődnek az egésszel. Szerinte a kettes mindig elérhető szinten van, és akik buknak, azok nem kérnek segítséget, vagy nem ülnek le tanulni.
Egyébként informatikai szempontból a képzés nem túl nehéz. A legtöbb kurzust meg lehet oldani ChatGPT-vel és más AI-eszközökkel. Ez igazából azt jelenti, hogy azok, akik AI-t használnak, „hamis” programozók lesznek. Az a baj, hogy az AI tényleg baromira jól tud kódot írni. Emiatt is fenyegetnek minket azzal, hogy csak a legjobbaknak lesz munkája – és főleg azoknak, akik értik a matekot a programozás mögött.
Pont pár hónapja faggatott minket az egyik tanárunk, hogy szerintünk hogyan lehetne javítani a szakon és a tanterven – ami szerintem 25 éve nem sokat változott. Szó esett arról, hogy a nehezebb matektárgyak későbbi évekre kerülhetnének át, helyettük több informatikai jellegű kurzus kapna helyet a képzés elején, így talán kevesebb lenne a bukás az elején és nem menne el olyan sok embernek a kedve az egyetemtől már rögtön az első félévben.
Mit tanácsolnál azoknak, akik informatika szakon szeretnének továbbtanulni?
A középiskolában nem volt túl nagy fókusz a programozáson. Ezért én azzal indultam neki az egyetemnek, hogy majd ott megtanulok programozni. Sajnos ha erre alapozol, akkor azt kell mondanom, hogy programozni az ember nem az egyetemen fog megtanulni, hanem magától. Szóval a tanácsom az, hogy aki ilyen pályára készül, az korán kezdje elsajátítani az alapokat. Viszont én szívesen ajánlom ezt a képzést bárkinek, aki az informatikával szeretne foglalkozni a jövőjében, hiszen a tanterv változása egy jó jelnek tűnik. Vannak sajnos kevésbé jó tanárok is, de azok, akik jók, azokért már érdemes továbbtanulni.
Mit gondolsz, mekkora jelentősége van annak, hogy valaki a fővárosban vagy vidéken szerez diplomát?
Szerintem nincs túl nagy különbség a kettő között. Sőt, a fővárosban sokkal jobban megdolgoztatják a hallgatókat, szerintem feleslegesen. Viszont egy barátom szerint az ösztöndíjak magasabbak a fővárosban – akár a dupláját is meg lehet „keresni”, mint vidéken.
Névjegy
Név: Mucska Márk
Kor: 22
Lakhely: Pécs
Egyetem: Pécsi Tudományegyetem TTK
Szak: programtervező informatikus
Évfolyam: 2.
Támogatott tartalom (x)