A Debreceni Egyetem létesítménye az e-sportolók kiszolgálása mellett főként az egyetem informatikai, műszaki képzéseit fogja segíteni.
A mintegy 330 négyzetméteres, 300 millió forintos – részben kormányzati, részben saját egyetemi forrásból finanszírozott – beruházás révén létrejött központ az ország legnagyobb és kifejezetten oktatási célokat szolgáló e-sport létesítménye lett, amelyet egyszerre akár százan is használhatnak.
A Nagyerdei Stadionban kiépített létesítmény november 11-i átadó ünnepségén Bács Zoltán, a Debreceni Egyetem kancellárja elmondta: az e-sport-központ elsősorban oktatási célokat szolgál, hiszen az informatikai, a gazdaságtudományi és a műszaki kar képzéseit segíti. Emellett pedig a DEAC és a DVSC e-sportolói is tudják használni a létesítményt.
A Debreceni Egyetem a hazai e-sport egyik fellegvárának számít, egyrészt szakosztálya, a DEAC-Hackers, másrészt pedig az e-sport területén végzett tudományos kutatásai miatt – jegyzi meg a Debreceni Egyetem közleménye.
Az e-sport vonzóvá teheti az informatikai tudományokat
Hankó Balázs felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár elmondta: egyre több olyan fiatalra van szükség, aki műszaki, informatikai területen szerzi meg diplomáját. „Az ő körükben egyre elterjedtebbé válnak a különböző online játékok és az e-sport. Ezek népszerűségét kihasználva vonzzuk a fiatalokat, akik ezek után a felsőoktatásban megismerkedhetnek az informatikai, műszaki tudományokkal” – jegyezte meg a helyettes államtitkár.

Lóczi Lászlóné Kovács Marianna, a Debreceni Egyetemi Atlétikai Club ügyvezetője; Bács Zoltán, a Debreceni Egyetem kancellárja; Hankó Balázs felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár és Hajdu András, az egyetem informatikai karának dékánja (b-j) az E-Sport Központ átadásán (Fotó: MTI/Vajda János)
Hankó Balázs az MTI beszámolója szerint kiemelte:
[kiemelt]négymillióra tehető azoknak a száma, akik valamilyen módon kapcsolatban állnak az e-sporthoz köthető játékokkal, 640 ezren pedig rendszeresen e-sportolnak.[/kiemelt]
„Közülük kerülhetnek ki a jövő informatikusai, műszaki szakemberei” – tette hozzá. Egyben kihangsúlyozta: idén 7425 informatikus hallgatót vettek fel az ország egyetemeire.
Erős eszközpark
Hajdu András, az informatikai kar dékánja kiemelte: mivel a létesítményben található gépek grafikus kártyája nagyon erős, ezek a számítógépek olyan oktatási feladatokat is el tudnak látni, amelyeknek nagyon nagy a számítási igényük. Példaként említette a mesterséges intelligencia-alapú modelleket, valamint a számítógépes grafika és a virtuális valóság területét.
A létesítményben ezek az eszközök érhetők el:
- 68 Gamer PC állomás,
- 2 Stream PC állomás,
- 10 PlayStation 5 konzol,
- 10 Xbox Series X konzol,
- 10 Ipad Pro tablet.
A KSH adatai szerint a 2021–22-es tanévben közel 254 ezren tanultak felsőfokú alap- és mesterképzésben, közülük informatika képzési területen mintegy 22 ezren, ami közel 9 százalékos aránynak felel meg.
Nemrégiben írtunk arról, hogy a magyar csapat három bronzérmet szerzett az Európai Lány Informatikai Diákolimpián (EGOI), amely verseny közvetett célja, hogy minél több nő válasszon szakmát az infokommunikációs szektorban. A hazai felsőoktatás informatikai képzéseiben jelenleg a hallgatók mintegy 15 százaléka nő.