A legmodernebb az üzleti képzések között – interjú Margitay Tihamérral, az ELTE-GTK dékánjával
Uni Diplomát szerzek! 2025. február 25.

A legmodernebb az üzleti képzések között – interjú Margitay Tihamérral, az ELTE-GTK dékánjával

„A társkarok által kínált tárgyaknak köszönhetően széles látókörű, az informatikában, a társadalomtudományokban vagy például a keleti nyelvekben is járatos szakembereket tudunk képezni” – mondja Margitay Tihamér, az ELTE-GTK dékánja.

Ez a cikk eredetileg az UNI in&out 2025-ös számában jelent meg.

Mit tart a kar legfontosabb jellemzőjének, milyen megkülönböztető jegyek emelik ki a többi intézmény közül?

Az ELTE Gazdaságtudományi Kara egy olyan rendszert alakított ki, amely az üzleti képzések között a világon a legmodernebbnek számít. Ezt a business administration szemléletet az erős gyakorlat-központúság, a vezetői szerepre való felkészítés, az ehhez szükséges készségek és képességek fejlesztése, az üzleti angol magas szintű elsajátítása, illetve más üzleti kultúrák magabiztos ismerete jellemzi, valamint az, hogy az egyes szakokon végzettek képessé válnak az üzleti élet minden területén való helytállásra. Ez más, mint a klasszikus közgazdászképzés, és bár az oktatanadó tárgyakat, az elsajátítandó kompetenciákat minden gazdasági karra nézve egységesen írja elő a jogszabály, elég jelentős a mozgásterünk abban, hogy az oktatás hogyan, milyen módszerekkel történjen.

Az ELTE kilencedik karaként rengeteget profitálunk az ország első egyeteméhez tartozás előnyeiből: a társkarok által kínált tárgyaknak köszönhetően széles látókörű, az informatikában, a társadalomtudományokban vagy például a keleti nyelvekben is járatos szakembereket tudunk képezni. Mindezt sajátos kari innovációkkal támogatva valósítottuk meg: az előadásokat videóra rögzítjük, és azok visszanézhetők, az elektronikus tananyagok rendszere egyedülálló a magyar üzleti felsőoktatásban – csakúgy, mint az elektronikus vizsgaközpontunk, amely évente százezres nagyságrendben alkalmas félévközi és év végi számonkérések megtartására.

Miért vonzó a kar, és konkrétan ez itteni szakok a fiatalok számára? Milyen az egyetemi közösség?

Az ELTE Magyarország első egyeteme, és ez önmagában is olyan rangot jelent, ami az itt szerzett diplomákat különösen értékessé teszi. Mind a hat mester- és az alapképzéseink is a legkiválóbbak közé tartoznak a felvettek teljesítménye alapján. A kiváló, magas pontszámmal érkezők erőteljesen motiváltak a tanulásra, és érdekeltek abban, hogy a képzés során jól teljesítsenek. Népszerűek és keresettek vagyunk, ebben pedig nagy szerepet játszik az is, hogy valódi egyetemi közösséget, pezsgő hallgatói életet tudunk kínálni, az öntevékeny körök által kínált lehetőségektől a sporton, a szabadidő közös eltöltésén át a szakkollégiumi rendezvényekig. Emellett részesei vagyunk az ELTE több mint 36 ezer főből álló nagy családjának: programjainkat, például nemrég a gólyabált vagy a nyári gólyatábort, más karok hallgatóival együtt szervezzük meg.

Milyen fejlesztések voltak a közelmúltban, illetve lesznek?

Több mint hétezer diák kezdte meg a tanulmányait a karon az idén ősszel – ehhez a 2025-ös keresztféléves eljárásban 950 feletti jelentkező szeretne csatlakozni. A hallgatói létszám növekedésével jelentős infrastrukturális fejlesztésekre került sor: így nyitottuk meg tavaly a Rákóczi út 15. alatti campusépületünket és hoztunk létre új termeket a Trefort-kerti campuson is. Bővíteni tudtuk a képzési rendszerünket az idegen nyelvek tanulásával: az angol – minden külön költség nélkül – képzési nyelvként is választható, emellett ösztöndíjas rendszerben biztosítjuk a német, a francia, az olasz, a spanyol, a kínai, a japán és a koreai nyelv tanulását. Az országban 2025-től elsőként a képzési rendszerünkbe bevezetjük hallgatóinknak a mesterséges intelligencia használatára való felkészítést, amelynek során nemcsak azt tanulhatják meg, hogyan tudják hasznosítani az MI-t a tanulmányaik során, de azt is, hogy mire tudják használni saját szakterületükön az üzleti életben.

Milyen perspektívát kínál ez a képzési terület?

Az üzleti szférának valós, folyamatosan jelentkező igénye van a jól képzett gazdasági szakemberekre. A hangsúly azonban az utóbbin van: a végzettjeink valódi „munkaerőpiaci értékét” egyrészt az adja, milyen tudás és készségek birtokában érkeznek meg a munkahelyükre, másrészt az, hogy miként tudnak beilleszkedni egy munkaszervezetbe, mennyire lesznek „csapatjátékosok”, és hogy önállóan, már pályakezdőkként meg tudnak-e oldani gyakorlati problémákat. Mi erre a kettős szerepre nagyon tudatosan készítjük fel a hallgatónkat.

Hogyan tudják figyelembe venni a munkaerőpiaci igényeket? Milyen céges együttműködéseik vannak?

Talán a korábban elmondottakból is kiderül, hogy nagyon is. Élő és erőteljes szakmai kapcsolatainknak köszönhetően a gyakorlatot sikerült behoznunk az előadótermekbe: alap- és mesterszakon egyaránt igen sok olyan előadás, szeminárium van, ahol az üzleti életből érkező szakemberek, a legnagyobb hazai és nemzetközi cégek munkatársai adják át diákoknak a tapasztalataikat. Olyan cégekkel kötöttünk együttműködési megállapodásokat, mint a Deloitte, az OTP vagy a Morgan Stanley, hogy csak néhányat említsek. Rendszeresek a külföldi vendégprofesszorok előadásai minden szakunkon. A képzésünkben kiemelt szerepe van a projektfeladatoknak, amelyek valós üzleti problémák megoldására készítik fel a tanulóinkat.

Milyen gyorsan tudnak állást találni a végzőseik, és milyen jövedelemre, karrierre számíthatnak?

A hallgatói éveik során folyamatos támogatást kapnak a karriertervezéshez, a leendő munkahelyük megtalálásához, hasznos módszertani útmutatást a konkrét pozíciókra való jelentkezéshez. Valamint arról is képet kapnak, hogyan válhatnak vezetővé – ebben nagy szerepe van a mesterképzéseknek is, amelyek eleve a magasabb bérkategóriába való átlépés lehetőségét kínálják. Ennek köszönhetően gyorsan, már a képzés utolsó évében el tudnak helyezkedni. Az üzleti élet még mindig kiszámítható perspektívát kínál, de erős és folyamatos adaptációs kényszer mellett, hiszen épp ezekben az években zajlanak olyan átfogó változások, mint a mesterséges intelligenciának a vállalati működésbe való belépése, a nemzetközi gazdasági rendszer súlypontjainak áttevődése és a távol-keleti üzleti kapcsolatok felértékelődése, a magyar gazdaságban való erőteljesebb szerepvállalása. Mi számolunk ezekkel a folyamatokkal, így nagy súlyt helyezünk azoknak a készségeknek a fejlesztésére, amelyek birtokában hallgatóink remekül hely tudnak állni ebben a változó világban is.

Margitay Tihamér

  • 63 éves, nős, két gyermeke van.
  • Gépészmérnők MSc diplomáját a BME-n szerezte 1984-ben, majd az ELTE-én végzett 1989-ben filozófusként és 2001-ben habilitált a BME-n.
  • Karrierje kezdetén 1997 és 2001 között marketing vezető, partner volt az OLAP Horváth&Partner-nél, 1999-2017 egyetemi tanár, tanszékvezető, intézetigazgató, dékán BME GTK-n, 2017 és 2024 között egyetemi tanár, tanszékvezető, dékán az ELTE GTK-n.

Margitay Tihamér

Ez is érdekelhet