Az OECD 2024. június 27-én közzétette a 2022-es PISA-vizsgálat pénzügyi műveltségi mérésének nemzetközi jelentését. A pénzügyi műveltség mérése 2012 óta választható része a PISA-vizsgálatnak, és Magyarország idén először vett részt ebben a felmérésben.
A vizsgálat 20 országban, köztük 14 OECD-tagországban mérte fel a 15 éves tanulók pénzügyi ismereteit és készségeit, amelyeket a mindennapi pénzügyi döntések meghozatalához szükségesek.
Magyarország teljesítménye
A magyar diákok 492 pontos átlageredménye szinte megegyezik a vizsgálatban részt vevő OECD-országok átlagával, amely 498 pont volt. Ez az eredmény meghaladja az összes részt vevő ország átlagát, ami 475 pont. A 15 éves magyar diákok közel 82 százaléka rendelkezik a társadalmi elvárásoknak megfelelő, minimális vagy annál magasabb szintű pénzügyi műveltséggel.

Fotó: 123RF
Társadalmi háttér és teljesítmény
A PISA-vizsgálat többi területéhez hasonlóan itt is megfigyelhető, hogy a kedvezőbb családi háttérrel rendelkező tanulók jobban teljesítenek. Ez a jelenség minden részt vevő országban tapasztalható volt.
Pénzügyi tapasztalatok és attitűdök
A vizsgálat fontos része volt egy kiegészítő kérdőív is, amely a tanulók pénzügyi tapasztalatait, attitűdjeit és viselkedését vizsgálta. Az eredmények alapján összetett viszony rajzolódik ki a kérdőívben vizsgált tényezők és a pénzügyi műveltségi mérésen elért teljesítmény között. Általánosságban elmondható, hogy a jobb teljesítményű tanulók felelősebb pénzügyi viselkedést mutatnak.
Jövőbeli kilátások
Az Oktatási Hivatal és a Pénziránytű Alapítvány közösen készítenek egy részletes elemzést a magyar eredményekről, amely várhatóan 2024. július első felében lesz nyilvános. Ez az elemzés tovább segíthet megérteni a magyar diákok pénzügyi műveltségét és annak fejlesztési lehetőségeit.