BMSZC Than Károly Technikum és Szakképző Iskola: „Nálunk a képzések teljesen gyakorlatorientáltak."
MunkaUni UNIside 2024. december 15.

BMSZC Than Károly Technikum és Szakképző Iskola: „Nálunk a képzések teljesen gyakorlatorientáltak.”

Nehéz pontosan felmérni azt, hogy melyik tanulónk lép tovább az egyetemre, mert gyakran adnak maguknak egy-két év munkaerőpiaci lehetőséget” – interjú Müller Tamás Bulcsúval, a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Than Károly Technikum és Szakképző Iskola igazgatójával.

A cikk eredetileg 2024. szeptemberében, az UNI in&out Innováció 2024 kiadványban jelent meg.

 

Mit gondol, miért vonzó az önök intézménye a fiataloknak?

Összetett okok miatt, egyfelől a diákjaink a jó hírét viszik az intézménynek, és a tanulói eredmény alapján ajánlják az ismerőseiknek, másfelől nagyon vonzó szakmákat kínálunk, hiszen hat ágazatunk van. Harmadsorban azért népszerű és nagy létszámú az intézményünk, mert szerencsés földrajzi körülmények között helyezkedik el. Negyedsorban ezeken kívül vannak szubjektív elemek is, ilyen a rendkívül felkészült közismereti és hangsúlyozottan szakmai oktatók megléte. Tehát ebben a négyben tudnám összefoglalni a legfontosabbakat. De van egy ötödik is, ez az iskola vezetése, a szakképzési centrum, valamint a fenntartó támogatása.

Mi technikumi és szakképző iskolai szinten is várjuk a tanulókat. Az utóbbi azért fontos, mert három év szakmai képzés után kétéves érettségit adó technikumra várjuk a tanulókat, akik közül sokan itt maradnak, sőt máshonnan is érkeznek hozzánk. Tehát két év alatt érettségit szerezhetnek nálunk, és a felnőttoktatásban régi hagyománya van ennek az iskolának. Fontos még, hogy gyerekeket és felnőtteket is várunk. Kiemelném, hogy iskolánk jelentős eredményeket ért el a lemorzsolódó, az iskolából kihullott, lemaradó, nehezen tanuló diákok körében az orientációs fejlesztés, dobbantó és műhelyiskolai programban, amelyben hosszú évek óta részt veszünk.

Az önök iskolájában milyen fejlesztések voltak a közelmúltban, illetve mik várhatók?

A közelmúltból kiemelném, hogy egy speciális szaktantermet hoztunk létre a speciális rendészeti és honvédelmi gyakorlatok számára. Több pályázati, illetve a fenntartó által biztosított pályázati forrásból felújítottunk tan-, illetve szaktantermeket. Az idei tanév egyik nagy beruházása az, hogy a szakképzési centrumon belül egy kisebb iskola beolvadt a Thanba, tehát két ágazattal és egy épülettel bővülünk. Elsősorban nem mennyiségi bővülésen gondolkodom. Jelenleg 1200 fővel működik az iskola, és nagyjából 1400-1500-as tanulói létszámot produkálunk majd, úgyhogy inkább a minőségi fejlődésben reménykedem. Tehát ez egy középtávú befektetés, ezt követően az új termeinkkel képesek leszünk
arra, hogy eddig meg nem lévő igényeket kielégítsünk.

Milyen a jövője azoknak az ágazatoknak, amiket önöknél lehet tanulni? Mennyire gyakorlatorientált a képzésük?

Az ágazataink száma magas: vegyipar, környezetvédelem és vízügy, rendészet és közszolgálat, honvédelem, szeptembertől pedig elektronika és elektrotechnika, valamint informatika és távközlés is van. Ezek mindegyike jó perspektívát kínál a tanulók számára, bár vannak közöttük népszerűbbek, ezek közé tartozik a rendészet és közszolgálat, valamint a honvédelem. Ennek rajtunk kívül álló okai is vannak, hiszen is támogatják a tanulók ilyen irányú továbblépését.

Még azt is kiemelném, hogy a képzés teljes mértékben gyakorlatorientált ugyanis ezekben az ágazatokban számos hivatalos szervvel, illetve magáncéggel és önkormányzattal is együttműködésben állunk. Ezek többsége szakmai programokat megvalósító, szakmai órákat segítő  kooperáció. A kihelyezett órák, szakmai napok, programok segítségével a tanulók megtapasztalhatják, megnézhetik, megfoghatják, megérezhetik a szakképzés rejtelmeit és sajátosságait.

Céges duális kapcsolataink elsősorban biztonságtechnikai, logisztikai, vegyipari, környezetvédelmi vállalatokkal vannak, emellett az önkormányzatok is partnereink, valamint fogadják a tanulóinkat rendészet és közszolgálat ágazatban, a büntetésvégrehajtásban, sőt az Országos Rendőr-főkapitánysággal is együttműködünk. Emellett eddig és a következő évtől kezdődően is nagyon fontos szakmai partnerünk lesz a Magyar Honvédség és a különféle területi egységei. Nincs arra utaló jel, hogy a nálunk szakmát szerző diákok ne tudnának elhelyezkedni.

Milyen együttműködéseik vannak az egyetemekkel, illetve milyen arányban tanulnak tovább a tanulóik?

Az egyetemekkel kétféle típusú együttműködésünk van. A közismereti oktatásra irányuló kooperációt az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel, valamint a Károli Gáspár Református Egyetemmel alakítottunk ki. Nehéz pontosan felmérni, hogy hányan mennek tovább az egyetemre, mert a tanulók gyakran adnak maguknak egy-két év munkaerőpiaci lehetőséget, tapasztalatot szakmán belül, és csak utána tanulnak tovább, és az is előfordulhat, hogy a munkahelyük támogatja is az egyetemi továbblépésüket. Egyre gyakoribb, hogy legalább egy-két évre a szakmát választanak, és nem jelentkeznek rögtön egyetemre.

A másik típusú együttműködés a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel megvalósuló okleveles közszolgálati technikus képzésünk. Ez a szakmai kooperáció kitűnő lehetőséget teremt arra, hogy végzős tanulóink magasabb pontszámmal és széles előképzettséggel jelentkezzenek az egyetemi felvételire, a középiskolai eredményeiket pedig kreditként ismertethessék el az egyetemen.

Mit gondol, milyen attitűdű fiatalok azok, akiknek kimondottan ajánlaná az önök iskoláját?

A környezetvédelem és vízügy, az elektronika és elektrotechnika, valamint az informatika és távközlés ágazatot azoknak ajánlom elsősorban, akik szeretik a rendszerességet, képesek arra, hogy huzamosan egy dologra koncentráljanak, és hogy a tanulmányaikat és a karrierjüket saját maguk építsék fel. A rendészet és közszolgálat, valamint a honvédelem ágazatban azok lehetnek sikeresebbek, akik különféle instrukciók nélkül egyedül is feltalálják magukat, tehát egy kommunikációs vagy akár konfliktushelyzetben önállóan képesek gyors választ adni és megoldást találni a felmerült nehézségekre. Ezek a szakma alapkövetelményei is. Itt sikeresebbek azok a tanulók, akik szeretik a mozgást, a váratlan, akár kalandos helyzeteket. Azt gondolom, hogy minden tanuló megtalálja a saját habitusának megfelelő képzést a BMSZC Than Károly Ökoiskola és Technikumban.

 

Müller Tamás Bulcsú

  • Az SZTE-n történelem-politikaelmélet szakos pedagógusként, az ELTE-n pedig politológusként végzett.
  • A Than Károly Ökoiskola és Technikumban 2008 óta oktat, osztályfőnöki, projektvezetői, munkaközösség-vezetői feladatokat látott el.
  • 2016 óta szakmai vezető, majd 2017-től igazgatóhelyettes.
  • 2022–2023 között megbízott igazgató.
  • 2023-tól igazgató.

Az UNI in&out Innováció 2024 kiadvány célja, hogy segítsen eligazodni a technológiai fejlődés gyors ütemében, és bemutassa, hogyan formálják a legújabb innovációk a jövő iparát és oktatását. Kiadványunk ezúttal az MTMI (matematika, természettudomány, műszaki és informatikai) területekre fókuszál, körüljárja az ipar 4.0-koncepciót és témaköreit.

Az UNI in&out Innováció 2024 megvásárolható online a shop.uniside.hu oldalon, valamint a Relay és Inmedio hálózat, illetve az Auchan és Interspar üzleteiben.

 

Ez is érdekelhet