„A második tanév után specializációt kell választanunk, és a harmadik évet már mindenki úgy kezdi, hogy az ennek megfelelő tantárgyakat is tanulja. Ez még inkább megkönnyíti az elhelyezkedést, valamint mindenki arra fókuszálhat, amit csinálni szeretne, ezért ez szerintem jó rendszer” – fogalmazott Tölli Dániel, a Debreceni Egyetem Műszaki Karának harmadéves, húszéves gépészmérnök-hallgatója.
A cikk eredetileg 2024. szeptemberében, az UNI in&out Innováció 2024 kiadványban jelent meg.
Miért a gépészmérnök szakot választottad a továbbtanulásnál?
A Debreceni Szakképzési Centrum Mechwart András Gépipari és Informatikai Technikumába jártam. Alapvetően a Mechwartban informatika szakra szerettem volna menni, de a nyolcadikos nyílt napon megláttam, ahogy barkácsolnak az iskolában, fúrnak, faragnak, esztergálnak. Mivel otthon is mindig bütyköltem valamit – forrasztottam, eszközöket készítettem édesapám alkatrészeiből és alaplapokból –, ezért nagyon megtetszett, és rájöttem, hogy ezt sokkal szívesebben tanulnám. A későbbiekben pedig az is világossá vált, hogy a mérnöki munka szellemi része is kifejezetten érdekel. Szeretek rajzolni, szeretem a tervezést, nagyon izgatja a fantáziámat egy-egy ötlet megvalósításának a folyamata, ezért a géptervező szak mellett döntöttem. A matekkal mindig meggyűlt a bajom, de attól még nem azt jelenti, hogy nem szeretem. Egyszerűen meg kell tanulni azt is, rá kell érezni az ízére.
Mik a terveid az alapszak elvégzése után?
Jelenleg igyekszem kizárólag a tanulmányaimra koncentrálni. Még másfél évem van hátra, utána pedig szeretnék mást is tanulni: gazdasági irányban tervezem tovább folytatni a tanulmányaimat, mert most úgy látom, ez adna olyan lehetőségeket, amelyek kiegészítik a mérnöki tudást és diplomát.
Dolgozol az egyetem mellett?
Igen, a Gravity Hungary francia nyomdaipari cégnél dolgozom június óta, a karbantartási műveleti eljárások dokumentációját végzem náluk. A kollégáim nyitottak, és örülök, hogy végre olyan munkát tudok végezni, amit az egyetem mellett sem kell abbahagynom, és kapcsolódik valamilyen szinten a szakmámhoz. Diákmunkát eddig is vállaltam nyaranta, de ezt a megbízást a szorgalmi időszakban sem kell feladnom. Nem mellesleg nagyon élvezem, jól érzem itt magam, olyan munkakörben vagyok, ami nagy szabadságot ad. Új irányokat dolgozhatok ki a karbantartási műveletekben, az ötleteimet a feletteseim mindig meghallgatják, végül pedig együtt beszéljük meg, mit és hogyan valósítsunk meg.
Miért fontos számodra a tanulás?
Szerintem nagyon fontos, hogy az emberek minél több területen képesek legyenek megállni a saját lábukon, a tanulással pedig olyan ismereteket szerezhetnek, amikkel bármilyen életkörnyezetben elboldogulhatnak.
Elégedett vagy az egyetem adta lehetőségekkel?
Sok informális programot szerveznek, de ezek nem feltétlenül hozzám szólnak. A tanterven túl viszont sok szabadon választó tárgyat is meghirdetnek. Ezekkel további ismereteket lehet szerezni. Nagyon hasznosak, vannak igen érdekesek, én is mindig fel szoktam venni egy-két extra kurzust az adott félévben. A csoporttársaim között is azt látom, hogy mindenki talál valami olyan elfoglaltságot, ami érdekli, a szaktársaim például kocsiépítő versenyekre szoktak járni. A második tanév után specializációt kell választanunk, és a harmadik évet már mindenki úgy kezdi, hogy az ennek megfelelő tantárgyakat is tanulja. Ez még inkább megkönnyíti az elhelyezkedést, valamint mindenki arra fókuszálhat, amit csinálni szeretne, ezért ez szerintem jó rendszer.
Mit jelent számodra az innováció? Mennyire tudsz egyetemistaként bekapcsolódni innovációs tevékenységbe?
Az innovációk azok, amik hosszú távon az egész emberiséget, az egész világot előremozdítják. Az új megoldásokat úgy gondolom, hogy mindenki szereti, ha megérti. Alapvetően a tanáraink is nyitottak a hallgatók megoldásaira. Vannak kifejezetten az innovációt előtérbe helyező programok is a karon. A Mérnöki és Üzletfejlesztési Innovációs Intézet az előző félévben az ipar fejlődéséről, a technológiai változásokról, azok fiatalokra gyakorolt hatásáról, a karrierutakról tartott különböző előadásokat. Alapvetően külföldieknek szánták a programot, de értesültem róla, és nagyon örülök, hogy részt vettem rajta. Szakdolgozati vagy bővebb kutatási témát ugyan nem adott ez a lehetőség, viszont az előadások után minden előkerülő témának, amit korábban nem ismertem, utánanéztem.
Az UNI in&out Innováció 2024 kiadvány célja, hogy segítsen eligazodni a technológiai fejlődés gyors ütemében, és bemutassa, hogyan formálják a legújabb innovációk a jövő iparát és oktatását. Kiadványunk ezúttal az MTMI (matematika, természettudomány, műszaki és informatikai) területekre fókuszál, körüljárja az ipar 4.0-koncepciót és témaköreit.
Az UNI in&out Innováció 2024 megvásárolható online a shop.uniside.hu oldalon, valamint a Relay és Inmedio hálózat, illetve az Auchan és Interspar üzleteiben.